Gå til innhold

Litt case-mod hjelp


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal modde mitt Aopen Hx80 kabinett.

hx08_thumb.jpg

 

Så har jeg et par spm etter jeg har lest et par case mod guidene.

 

Jeg ser at flere bruker dremel når dem lager hull for vifter. Jeg har den der wannabe dremel'n fra clas ohlson.

 

Men jeg har prøvd å kutte i kabinettet med dem vanlige skivene, og jeg har også kjøpt diamant skiver. De vanlige brune forsvinner med en gang, og det tar enormt lang tid med diamant skivene. Hva skal jeg bruke?

 

Og når jeg skal lakkere, hvor mange lag med klarlakk anbefales?

Jeg testa å lakkere en metallbit for en godt stund siden, brukte ikke grunning, men 3-4 lag med lakk, og 3 lag med klarlakk. Men dagen etter på, så tålte det ingen ting, bare jeg så vidt kom borti metallet, så flaste lakken av, var det pga ikke grunning?

 

Og hvilken farge anbefales inni kabinettet?

 

Hva tykkelse skal jeg ha på plexiglasset mitt? 0,5mm ?

 

Og selger vanlige glassmestere sånne gummilister ? Hvor får jeg ellers kjøpt dem ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt kan jeg ikke svare på. Men kanskje litt.

 

Jeg har spraylakkert mitt kabinett(fant etter på at det var for lite for HK mitt da).

 

Det er svart uten på og sølv inni. Dette med blått lys, synes jeg er en utrolig fin kombinasjon.

 

Det jeg gjorde, var å bruke litt sandpapir først, veldig fint. Og slipte alle flatene. Etter dette var det bare å påføre flere lag med spray. Jeg brukte 2 bokser med spray før jeg var ferdig på utsiden. Det ble ikke helt perfekt resultat, mye pga jeg gjorde dette i garasjen med en del støv som virvler rundt. Men jeg ble veldig fornøyd sånn alt etter alt.

 

Jeg brukte spray fra clas olson, bli lakk klar eller.no sånt.

 

 

Og når det gjelder skjæring av kabinettet, kan du jo bruke stikksag vis du har tilgang til dette. Stikksag er veldig greit for større utskjæringer. Dremel er vel mest for detaljer og små ting?

Lenke til kommentar

Jeg ville brukt stikksag der du kommer til hvis du skal ha et vindu som er større enn at du kan få det til med dremelen, hvis ikke kan du bruke baufil eller dremel da :) Blir vel best resultat med baufil, men det tar litt lengre tid :) Alt til sin tid.

 

Lakkspørsmålet ditt: Jeg tror kanskje, hvis det ikke var noe lakk på den biten fra før av og at du ikke hadde gjort noe med den, at det kan kanskje skyldes grunninga. SOm jeg har lest et sted, ET sted, at man burde bruke rundt 2 lag med grunning, hvis det ikke er riper og ujevnheter på overflaten, også påføre 3 lag lakk, tilslutt 2 lag klarlakk. Da tror jeg det skal bli ganske bra resultat :) Har ikke testet dette selv, meen...

 

Sølv ser ganske kult ut vertfall inni kabinettet! Noen som bruker autosol, eller rett og slett bare polerer inni, det blir kult!

 

Plexi, til vindu tror jeg jeg hadde tatt 5mm plexi ja, til skjæring på den hadde jeg brukt stikksag, tror ikke det skal være noe problem, men dont blame me hvis det går skeis :)

 

De selger gummilister hos glassmestre ja, som jeg veit. Ellers, du får jo kjøpt dem på claser'n helt sikkert!

 

Øyvind :)

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar.

 

Jeg har stikksag ja, mn er det ikke dårlig å lage viftehull med stikksag da? Trodde ikke stikksag var bra til sirkler og hjørner.

 

Jeg kommer til å pusse ned den gamle lakken på kabinettet med sandpapir, så vaske med tynner, så 1-2 lag med grunning, 3 lag med lakk, og ca 2 lag med klarlakk.

 

Sølv inni kabinettet hørtes rart ut, mn ok, jeg får se ;)

 

Tenker på Svart eller Blå farge på utsiden.

 

Når jeg skal lage et Viftehull, skal jeg bruke 80*80mm borr? Stikksaga? Eller borre mange hull rundt hele vifta lixom å bruge dremel til slutt + file litt... ?

Lenke til kommentar

Stikksag er ikke så veldig bra til sirker, syns jeg. Klikka_bZerk har en mal til 80x80mm viftehull, send han en PM :) Eller så kan du bruke 72mm hullbor, eller? Husker aldri det der, Snekkern hjelp! :p (eller andre da)

 

Borre mange hull rundt hele så det blir en "runding" også file/dremle ut hullet funker også fint! :thumbup:

 

Øyvind

 

Ps: Lag en worklog ut av dette da, alltid gøy å følge :)

Lenke til kommentar

Det spørs litt på strl på vifte hull om hva verktøy som er letteste. Til et 80mm hull, så kan kanskje stikksaga bli litt stor og klomsete. Det er jeg ikke helt sikker på. Det du kan gjøre er å borre flere hull rundt, klippe av mellom hullene. Det kan faktisk bli et stilig mønster av sånt. Evt at du filer/skjærer av tuppene. De burde nokk files litt uansett, de er som regel veldig skarpe og legge å skjære seg på.

Lenke til kommentar
Stikksag er ikke så veldig bra til sirker, syns jeg. Klikka_bZerk har en mal til 80x80mm viftehull, send han en PM :) Eller så kan du bruke 72mm hullbor, eller? Husker aldri det der, Snekkern hjelp! :p (eller andre da)

 

Borre mange hull rundt hele så det blir en "runding" også file/dremle ut hullet funker også fint! :thumbup:

 

Øyvind

 

Ps: Lag en worklog ut av dette da, alltid gøy å følge :)

5405930[/snapback]

Jeg fant en mal selv på nettet for 80 & 120 vifter før i dag =)

Jeg får se hva jeg bruker, vet lixom ikke hva som er mest normalt, har det meste av verktøy tror jeg. men vil gjør det på best å enklest måte.

 

Har også bestilt vannkjøling til nesten 4000 kr, trippel radioator osv som skal montererst på toppen av kabinettet. Og jeg skal oppgradere pcen med ca 10 000 kr på cpu, skjermkort, minne og hovedkort :p Vannkjøle Cpu, Chipset og Gpu.

 

Skal gjør en del med dette kabinettet :)

 

Før hadde jeg Acryl Plexiglass kabinettet, med max stasj, ble lei av at hele kabinettet var laget av plexi, å tålte lite, akuratt som et glass kabinett :) Også var det ganske lite. Tok nå frem mitt 6 år gamle Aopen HX08 kabinett fra kottet mitt. Det var helt genialt kabinett å modde :p Stort og godt.

 

Har tenkt på worklog, blir helt nervør av å tenke på det når du sier det ;) Men jeg skal se hva jeg får til, så hvis jeg får tak i alt osv, så ser jeg om jeg starter en worklog:)

Lenke til kommentar
Anbefaler å bruke forsterkede kutteskiver til dremel. Skjær fra innsiden, så blir det lettere å få den utvendige kanten fin. Hvis du skal bruke hullsag bruker du 78mm for 80mm vifter, og 117mm sag for 120mm vifter. Det er viktig at sagene er beregnet for metall, ikke tre.

5406367[/snapback]

Fikk nettop vite at de hullsagene vi har er for tre :ermm:

Men jeg har stikksag for metall. Og borr.

Men det høres mye bedre å enklere ut med hullsag enn stikksag og borr osv...

Lenke til kommentar

Stikksag til 80mm eller 120mm hull er ikkenoe syns jeg. Prøvde det, gikk ikke bra... :p Jeg skulle skjøre ut fra midten og få igjen noen tapper jeg skulle ta med baufil. men med stikksaga: det begynte bra, men så tok den skikkelig tak og "reiv" opp metallet, lagde en stor bulk. Så jeg vil ikke anbefale å bruke stikksag vertfall. Men med hullbor bør du ha noe bak der, en treplate eller no. Bor, bare bor i vei, men bor litt innafor streken eller malen :)

Lenke til kommentar
Stikksag til 80mm eller 120mm hull er ikkenoe syns jeg. Prøvde det, gikk ikke bra... :p Jeg skulle skjøre ut fra midten og få igjen noen tapper jeg skulle ta med baufil. men med stikksaga: det begynte bra, men så tok den skikkelig tak og "reiv" opp metallet, lagde en stor bulk. Så jeg vil ikke anbefale å bruke stikksag vertfall. Men med hullbor bør du ha noe bak der, en treplate eller no. Bor, bare bor i vei, men bor litt innafor streken eller malen :)

5406500[/snapback]

Hehe, må vl borre mange små hull jeg da, og file kantene etter på, hva skal jeg file med? Tar vell ei god stund da å lage et par hull, tror jeg skal lage 3 hull på 120mm.

 

Edit:

Vågebu: Hvor får jeg forsterkede kutteskiver til dremel da?

 

Tilbehør til dremel @ Clas ohlson

Endret av exmith2k
Lenke til kommentar
Du tar en rundfil eller en halvrund og grovfiller det meste også tar du dremmelen med pussepapir og tar det siste finnpussen

5406651[/snapback]

Greit.

 

Men da kjøper jeg rundfil eller halvrund?

Høres bedre ut med halvrund, får jeg får mer brukt for den i senere tid osv tror jeg.

 

*Halvrund fil 20x6 1 kryss/1 spiral 109,00 kr

 

Skal jeg ha pussepapir på trommel da? Slipestiftsett? Trommelsliper diamant ? Trodde ikke pussepapir på trommel var bra for metall, da funker vell diamant bedre?! Eller?

 

Se på linken jeg ga,kan du fortelle mg hva jeg skal velge?

Lenke til kommentar
Ja halvrund er det beste enklere og få til rundingen med så stor diameter.

Jeg ville bare brukt Slipetrommelmed govt pappir på. ikke noe problem med metall

Men vis det hadde vært alu så er Hardmetallfres veldig fint og bruke.

5409972[/snapback]

Etter som jeg husker når jeg brukte slipetrommel med sandpapir, så forsvant sanden med en gang siden det var metall jeg slipte... Ble lixom fort brukt opp :/

Og det metallet på pcen min er jo ekstremt hardt metall.

Lenke til kommentar

hmm da er det nok like greit med slipestift ja men den tar ikke like mye.

når du bruker pussepappir så skal du ikke presse det mot arbeidstyket men la det jobbe seg innover selv. jeg kjøper sånt gjenom jobben så jeg vet egentlig ikke hvordan det dremmel pappiret er.

Lenke til kommentar
hmm da er det nok like greit med slipestift ja men den tar ikke like mye.

når du bruker pussepappir så skal du ikke presse det mot arbeidstyket men la det jobbe seg innover selv. jeg kjøper sånt gjenom jobben så jeg vet egentlig ikke hvordan det dremmel pappiret er.

5410375[/snapback]

Får ta meg en tur på clas ohlson og biltema, og hørra hva dem sier.

 

Biltema eller clasohlson hobbylakk? Stor forskjell ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...