pat2004 Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hei! Min kjære søster og far abonnerer på noe som heter Romerikenett. Da de startet dette abonnementet fikk de et routerbridge(av alle ting) som skulle kobles mellom datan og splitter. Greit nok, dette fungerte visst som det skulle. Det ble verre da fadern her om dagen kjøpte en netgear wgr614v6 for at søstera skulle kunne koble seg på trådløst med laptop i tillegg. Har nå slitt endel de siste dagene for å få dette til å fungere: Koblet netgear mellom datan og routerbridgen(som for øvrig er en zyxel prestige 660 ru t3). Før jeg koblet til netgear logget jeg med på zyxelen for å gjøre den om til bridge og prøvde div løsninger med innstillinger. Dermed koblet jeg på netgear i mellom og kom ikke på nett. Har prøvd litt forskjellig av disse typer innstillinger, men ikke fått til noe. Noen som har forslag? Konfigurere noe manuelt, men fremdeles kunne ha dhcp? Burde jeg heller ta frem det gamle thompson-modemet mitt og koble det til nettverket deres istedet? Er åpen for alle forslag På forhånd takk. Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Jeg kjenner ikke den Zyxel'en, men jeg regner med at hvis du gjør den om til en ren bridged enhet så må Noe Annet utstyr sørge for pålogging på nettverket (eller bruker ikke Romerikenett pålogging? Jeg kjenner ikke til dem heller...). Siden det er router i Zyxel'en, så vil jeg tro at noe av det enkleste vil være å gå tilbake til utgangsoppsettet. Deretter deaktiverer du router-delen i Netgear'en før du setter den inn mellom datamaskinen og Zyxel'en. Netgear'en vil da fungerer som et rent aksesspunkt/svitsj, mens Zycel'en tar seg av DHCP og routing. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Mr. Floppy's got it right ^_^ -Stigma Lenke til kommentar
pat2004 Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Siden det er router i Zyxel'en, så vil jeg tro at noe av det enkleste vil være å gå tilbake til utgangsoppsettet. Deretter deaktiverer du router-delen i Netgear'en før du setter den inn mellom datamaskinen og Zyxel'en. Netgear'en vil da fungerer som et rent aksesspunkt/svitsj, mens Zycel'en tar seg av DHCP og routing. 5405613[/snapback] Zyxelen Det var faktisk noe av det første jeg prøvde, altså å nullstille zyxelen vha en penn og det samme med netgearen etterpå. Fungerte ikke. Romerrikenett har ikke pålogging(heldigvis). Etter pålogging på zyxelen valgte å gjøre den om til bridgeenhet, valgte rfc1483 i encapsulation, kunne valgt pppoa. Videre valgte jeg llc basert multiplexing fremfor vc basert. Jeg lagret settingene og nullstilte netgearen. Problemet da er at når jeg logger meg på vha 192.168.1.1 skal alt absolutt gå automatisk på konfigen. Får ikke valgt noe manuelt. Jeg får altså fremdeles ikke nett etter nullstillinger. Velger jeg noe feil innstilling manuelt på zyxelen? Lenke til kommentar
pat2004 Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Jeg kjenner ikke den Zyxel'en, men jeg regner med at hvis du gjør den om til en ren bridged enhet så må Noe Annet utstyr sørge for pålogging på nettverket (eller bruker ikke Romerikenett pålogging? Jeg kjenner ikke til dem heller...). Siden det er router i Zyxel'en, så vil jeg tro at noe av det enkleste vil være å gå tilbake til utgangsoppsettet. Deretter deaktiverer du router-delen i Netgear'en før du setter den inn mellom datamaskinen og Zyxel'en. Netgear'en vil da fungerer som et rent aksesspunkt/svitsj, mens Zycel'en tar seg av DHCP og routing. 5405613[/snapback] Edit: Du har sikkert rett i det sistnevnte dersom en kobler zyxelen til lanportene til netgearen istedet for gjennom dsl-porten. Det tenkte ikke jeg på, hehe. Men hva med konfigureringen av router til wep-nøkkel og slikt? Jeg tror det står feil i bruksanvisningen til Netgear om hvilken pålogging en skal bruke for å legge inn ting manuelt uten at den skal konfigurere automatisk...? Lenke til kommentar
scrutinizer Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Vet ikke noe om den zyxel saken og heller ikke kjennskap med rommerike nett men den netgear dingsen forsøkte jeg å sette opp hos en nabo uten hell. Problemet lå i at du kun kom til en åpningsside hvor det ikke var andre alternativer enn å taste inn gateway ip. Forsøkte flere ting uten å komme videre. Det hele endte med at de kjøpe en linksys etter anbefaling fra meg og voila så var problemet løst. Hvis du søker på denne modellen (netgear sin) vil du se at andre også har problemer med denne Lenke til kommentar
pat2004 Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Vet ikke noe om den zyxel saken og heller ikke kjennskap med rommerike nett men den netgear dingsen forsøkte jeg å sette opp hos en nabo uten hell. Problemet lå i at du kun kom til en åpningsside hvor det ikke var andre alternativer enn å taste inn gateway ip. Forsøkte flere ting uten å komme videre. Det hele endte med at de kjøpe en linksys etter anbefaling fra meg og voila så var problemet løst. Hvis du søker på denne modellen (netgear sin) vil du se at andre også har problemer med denne 5408780[/snapback] Ja, jeg har sett at mange sliter med Netgear. Jeg sa selv til fadern at det kunne være et dårlig kjøp, hehe. Han skulle spurt og jeg hadde svart Linksys, samme som jeg har. Var oppe på 5 min. Når det gjelder Netgear-routeren sliter jeg selv med å unngå automatikken i oppstarten, mao komme til en side hvor jeg kan konfigurere manuelt. Jaja... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå