nomore Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hei! Fikk en relativt god ide her om dagen, om å lage en ny netttjeneste. Det tjenesten skal inneholde er bensinpriser, fra billigst til dyrest. Bakgrunnen for dette er å ha en funksjon i carputeren min til å sammenligne bensinpriser, og komme med oversikt over de billigste stedene for å fylle bensin. Dette skal for min egen del være en del av bensinforbruks- oversikt/administrasjon. Eneste andre lignende tjeneste er dinside's oversikt. Ulempen der føler eg er begrensninger på både innrapportering og henting av oversikt, man må sitte med en fullverdig nettleser/skjerm. Derfor ønsker eg å lage en tjeneste som er enkelt å bruke på hva det skal være av medier, web, wap, embedded osv. Dette tror eg faktisk det er behov for. I første omgang har eg laget et enkelt og grunnleggende grensesnitt for å rapportere inn priser. Dette finner du på bensinpriser.sunnweb.no. Dette er laget fort og enkelt, og vil derfor inneholde både mangler og feil. Håper da dere kan hjelpe til litt, og gi meg beskjed om disse. Men, så til det store spørsmålet. Eg ønsker at hovedkanalen for å distribuere informasjonen videre er RSS-feed. Men her har eg for lite informasjon, og utav hva eg leser på nettet ser det heller ikke ut til at RSS kan gjøre akkurat denne jobben. Men det er sikkert noen lyse hoder her inne som kan hjelpe meg litt. Det eg hovedsaklig tenker på da er å sy i sammen ei skikkelig RSS fil. Slik eg ser det skal ei rss fil inneholde en eller flere kanaler, med forskjellige items som inneholder tittel, beskrivelse, link og dato. Men dette holder ikke for mitt bruk. Eg trenger minst dato, pris, bensin, selskap, kommune og adresse. Er dette i det hele tatt mulig? Kan eg opprette egne felter som eg vil? Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Enkelte plasser hvor det ligger flere konkurrerende bensinstasjoner ved siden av hverandre, justerer de prisene flere ganger om dagen. Blir ikke det litt vanskelig å holde oppdatert? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Såklart, og hele tjenesten baserer seg på at flest mulig rapporterer priser. Men dette gjelder ikke bare nærliggende stasjoner, det gjelder også andre steder. Flere oppdateringer kan komme til dagen, eller så sjeldent som annenhver dag. Jo flere som er aktive og rapporterer inn jo mer oppdatert er prisen. Derfor vil eg legge opp til mer enn en måte å rapportere inn på. Eg holder på å lage et program/database som holder orden på kilometer, bensinfyllinger, og forbruk. Dette programmet er i dag avhengig av at eg manuelt registrer inn nå eg fyller på tanken. Eg legger da inn en funksjon som registrerer sted(fra gps) og pris(fra kvittering) automatisk. Dersom flere får bruk for et slikt system, vil også flere og flere få automatiske rapporteringer. Men for øvrig blir det basert på manuelle rapporteringer ja Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Litt mer informasjon er nå lagt ut på nettsiden. (som fortsatt ikke har ei fungerende adresse) Flere forslag og kommentarer mottas med takk Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 hva med å koble den til linker som dette: http://www.gulesider.no/gsi/map.c?id=c_Z001K7UY http://www.gulesider.no/gsi/map.c?id=c_Z001MVPJ Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Absolutt ingen dum ide. Eg har tenkt å koble den opp mot navigasjon uansett(mapmonkey/tomtom). Utfordringen blir å liste opp, og identifisere alle bensinstasjoner Lenke til kommentar
???????? Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Har ikke dinside.no en slik tjeneste... de hadde det i alle fall en gang. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Joda, de har faktisk det. Men det er mange begrensninger på dems tjeneste(mener eg): - kun innregistrering via web - kun oversikt via web Lenke til kommentar
???????? Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Hva med sms... send "bensin by" til xxxx og motta billigste bensinpriser i din by? Da kan du tjene litt på det også. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Faktisk så jobber vegtrafikk.net med det nå Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 For å utvide tjenesten litt har eg nå lagt til en ny funksjon. Nå kan du opprette en oversikt over bilene du bruker, og drivstofffyllinger. Dvs, du registrerer inn nå du fylte bensin sist, pris, sted osv, så vil det vises i ei liste for deg slik at du får litt oversikt over bensinforbruk. Samtidig rapporteres prisen du fikk inn i systemet til glede for andre Bedre oversikt og statistikk skal legges til der, så det blir virkerlig nyttigt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå