Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bare kaos etter installering av trådløst nettverk!

Anbefalte innlegg

DHCP serveren i Dlinken din skrus av under valget DHCP til venstre .

Noen sier det er enklere å ha en DHCP server men når det ikke på noe tidspunkt gjør noe at det befinner seg to så skjønner jeg ikke vitsen men jeg skjønner problemet når man ikke er istand til å konfigurere boksene man sitter på .

Og nei man trenger ikke sette Dlinken i samme ipsubnet . For hvorfor fungerer dette så fint for alle de Mimer eller PcSupport/NGT kundene jeg har satt opp samme systemer for det skjønner jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen sier det er enklere å ha en DHCP server men når det ikke på noe tidspunkt gjør noe at det befinner seg to så skjønner jeg ikke vitsen men jeg skjønner problemet når man ikke er istand til å konfigurere boksene man sitter på .

Og nei man trenger ikke sette Dlinken i samme ipsubnet . For hvorfor fungerer dette så fint for alle de Mimer eller PcSupport/NGT kundene jeg har satt opp samme systemer for det skjønner jeg ikke :)

5416867[/snapback]

Hvis du her snakker om tilfeller der ruterne er seriekoblet, så har du rett i at DHCP må være enablet i begge enhetene.

Hvis du derimot kobler den trådløse ruteren opp som switch+aksesspunkt, så har du ingen nytte av DHCP-serveren i ruteren, ettersom denne ikke vil fungere som gateway mot internet. (WAN-porten er ubrukt.) Da er det like greit å disable DHCP-serveren - den vil ikke kunne tilby fornuftig info uansett.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å koble zyxelen i en lan-port på d-linken, men da fungerte ikke internetten i det hele tatt!

Jeg skjønner absolutt ingenting, og holder på å irritere meg grønn her!

Det skal da vel ikke være så vanskelig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg prøvde å koble zyxelen i en lan-port på d-linken, men da fungerte ikke internetten i det hele tatt!

Jeg skjønner absolutt ingenting, og holder på å irritere meg grønn her!

Det skal da vel ikke være så vanskelig?

5447917[/snapback]

Konge f.eks. synes dette er meget enkelt.. :)

Når du kobler Zyxel *modemet* i en LAN-port (switch-delen) til D-Link WLAN router.. har du effektivt disablet Internet.. Hint: WAN-port må benyttes for å ha knytning mot WAN (Internett).

Prøv å les innleggene til de av oss som har prøvd å komme med noen tips.. og følg rådene..

Eller du kan vente på "bror din".. eller noen som har peil som kan komme og konfigurere nettet for deg/dere.

Lenke til kommentar

Så, så, ikke miste motet nå! :cry:

Jeg lurer på om ikke det enkleste er å gå tilbake til start, dvs. Zyxel rutermodem og en PC. (Din PC?) Få det til å virke slik det var før.

Vel, du kan godt lese gjennom alt før du begynner å fikle & koble; det kan jo hende du oppdager noe som gjør det umulig å følge mine "instruksjoner".

(Trøbbel? Har du satt opp PC'en til å motta IP-adresse automatisk, eller ønsker du å bruke en statisk IP-adresse? Husk da at PC og rutermodem må være i samme subnett.)

Den beskrivelsen jeg nå kommer med vil sette opp D-Link DI-524 som en kombinert switch (4 porter, hvorav en er uplink til Zyxel) og trådløst aksesspunkt. Når vi er ferdige, skal PC'en ha samme nettverksoppsett som før - din PC med kablet nettforbindelse vil bare bruke DI-524 som en switch.

OK, har du fått internettforbindelse med Zyxel'en? (Resten av det jeg skriver forutsetter egentlig det ...)

Noter IP-adressen til rutermodemet. (Står oppført som Gateway i Status-panelet for nettverksadapteret.) Default er 192.168.1.1 , men det kan være noe annet. Subnet mask er som regel 255.255.255.0.

Javel, nå må vi sette opp DI-524: Plugg kabelen fra PC'en ut av Zyxel'en og plugg den inn i en LAN-port på DI-524. (Ingen tilkoblinger til WAN-porten.) Sett opp IP-adressen i PC'en slik at den kan snakke med DI-524. Ettersom jeg ikke vet hvor mange endringer du har fått gjort i oppsettet til DI-524, så er kanskje det enkleste å resette DI-524 til default fabrikkoppsett? Det er ikke så enormt mye som må konfigureres, så jeg tror nesten jeg vil anbefale en reset.

Sett PC'en til automatisk å motta en IP-adresse (fra DI-524). Kanskje du må restarte PC'en, kanskje ikke. (Prøv med "Repair" på nettverksforbindelsen først.)

OK, kan du komme inn på konfigurasjonssidene til DI-524 nå? Good!

(PC'en skal nå ha Gateway=192.168.0.1, og PC'ens IP-adresse=192.168.0.yyy)

Det finnes flere versjoner av DI-524. Hvis din er forholdsvis ny, er det kanskje en rev.E du har? (Det er den manualen jeg kikker på nå.)

Velg "Home" i den horisontale menyen, og deretter DHCP i den vertikale menyen til venstre. Sett DHCP-server til Disabled. Klikk på Apply.

Velg så LAN i den vertikale menyen til venstre. Gi nå DI-524 en IP-adresse i samme subnet som Zyxel-ruteren, f.eks. 192.168.1.130 , dersom Zyxel er 192.168.1.1. Istedenfor 130 kan du velge et annet tall så lenge det er større enn 1 og mindre enn 255, og så lenge det ikke brukes eller vil bli brukt av andre nettverksenheter. (PC'er, printere, etc.)

Subnet mask skal være 255.255.255.0 Klikk Apply.

Obs! Nå er det vel en viss fare for at du mister forbindelsen med DI-524 - den har jo skiftet adresse rett foran øynene på oss. Fortvil ikke! Les bare videre!

WAN-settings trenger vi egentlig ikke bry oss om, ettersom ingenting skal kobles til WAN-porten på DI-524.

Oppsett for det trådløse nettverket kan du vente med til alt er sammenkoblet. (Du har notert ned den nye IP-adressen til DI-524, vel?)

OK. Plugg nå inn en vanlig nettverkskabel mellom LAN-porten på Zyxel og en LAN-port på DI-524. Sørg for at PC'en har det samme nettverksoppsettet som før du begynte å koble til og sette opp DI-524. Dvs., enten Automatisk motta IP-adresse, eller statisk IP-adresse. Du må kanskje restarte PC'en.

Hvilken IP-adresse har PC'en nå? (192.168.1.xxx bør den være.)

Kommer du inn på konfig-sidene til Zyxel?

Kommer du inn på konfig-sidene til DI-524? (192.168.1.130 e.n.s.)

Kommer du ut på internett?

Nå burde du ha kablet tilgang til internett, og dermed gjenstår all moroa med oppsett for det trådløse nettet.

Kommer du i mål på denne måten, eller er det noe sted det stopper opp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så, så, ikke miste motet nå!  :cry:

Jeg lurer på om ikke det enkleste er å gå tilbake til start, dvs. Zyxel rutermodem og en PC. (Din PC?) Få det til å virke slik det var før.

Vel, du kan godt lese gjennom alt før du begynner å fikle & koble; det kan jo hende du oppdager noe som gjør det umulig å følge mine "instruksjoner".

<snip-the-bad-way-to-do-it>

5451986[/snapback]

Nå hjalp jeg nettop en kollega (dvs. slekta hans) med akkurat samme oppsett...

Det som *er* enklest er å sette Zyxel'n i bridge-modus.. og bruke DLink'n til det den er konstruert for...

Dersom det er så uoverkommelig å bruke IE/manual til å konfigurere Zyzel/DLink.. "whatever"... står jeg fortsatt på at man ikke bør tukle med "data/nett" overhodet.. :!:

Lenke til kommentar

Det som *er* enklest er å sette Zyxel'n i bridge-modus.. og bruke DLink'n til det den er konstruert for...

Dersom det er så uoverkommelig å bruke IE/manual til å konfigurere Zyzel/DLink.. "whatever"... står jeg fortsatt på at man ikke bør tukle med "data/nett" overhodet.. :!:

Det er mange måter man kan bruke disse to boksene sammen på. Jeg har forklart en måte, du har antydet en annen. Hvis du vil bruke litt tid på å forklare litt nærmere hvordan ovle skal gå fram for å sette Zyxel'en i bridge-modus, så vil han sikkert sette pris på det.

For de fleste er det viktigst at et oppsett virker i praksis, ikke om teorien bak det er "god" eller ikke. Hvis du trenger hjelp fra Tech Support hos ISP, da er det ofte ikke dumt å ha rutermodem satt opp på default måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er mange måter man kan bruke disse to boksene sammen på. Jeg har forklart en måte, du har antydet en annen. Hvis du vil bruke litt tid på å forklare litt nærmere hvordan ovle skal gå fram for å sette Zyxel'en i bridge-modus, så vil han sikkert sette pris på det.

For de fleste er det viktigst at et oppsett virker i praksis, ikke om teorien bak det er "god" eller ikke. Hvis du trenger hjelp fra Tech Support hos ISP, da er det ofte ikke dumt å ha rutermodem satt opp på default måte.

5452347[/snapback]

Jeg tror "ovle" er ett lost case..dessverre..

"Forklaringen" din var/er nok kun egnet til å forvirre "ovle" ennå mer.. :)

"Support" hos ISP er ofte ikke engang istand til å vite at utstyret deres har mulighet for å operere både som router-/ og bridge-modem.

Det var ihvertfall beskjeden "support" ga min kollegas familie... (De var ihvertfall veldig lykkelig over å få sitt nett opp å gå.. slik "ovle" fortvilet prøver)..

Dersom "ovle" eller tilsvarende.. ikke ønsker å bruke utstyret slik det leveres fra ISP.. da *MÅ* de kunne konfigurere nett/utstyr.. eller få noen til å guide dem step-by-step over f.eks. telefon (slik kollega gjorde etter at jeg forklarte/viste hvordan man leser en manual.. for det må man faktisk gidde/evne å gjøre.. Manualer laster man forøvrig gratis ned via nettet.. for de som er så "lure" å kaste denne sammen med emballasjen)..

Jeg sier/skriver ikke dette for å være "slem"/vrang.. det er etter noen års erfaring "i felten"..

:)

Lenke til kommentar

Nei, jeg har vel kanskje lett for å tro altfor godt om menneskene rundt meg ... :ermm: Til tross for at min erfaring også er at det er raskere å fikse det for dem enn å forklare dem hva de skal gjøre, trinn for trinn.

Men, vi får se, kanskje er ikke "ovle" et lost case allikevel!

Å sette opp et datanett er vel fortsatt litt vanskeligere enn å stille inn kanalene på en ny TV, dessverre. Men det trenger jo ikke å være sånn! Alle disse boksene er jo sammenkoblet, så hvorfor kan de ikke bare bli enige seg i mellom? (Noe de vel også blir, dersom man ikke skal forwarde porter og sånt ....)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

:)

Godt svar "nebrewfoz"...

For min egen del anser jeg meg som inhabil egentlig... etter flere "runder" med div. familemedlemmer..samt naboer... med "data" og ikke minst nettverk..

Det som virker utrolig vanskelig for noen er intuitivt for andre... uten at jeg skal gå mer inn på det... :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...