ovle Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Hei! Det har seg sånn at jeg hadde en vanlig ruter.. Som fulgte med adls-abonnementet.. Men så fant mamma og pappa ut at de skulle ha trådløst internett, så nå er en trådløs ruter koblet til gamleruteren, og alle portene er blokkerte, og jeg kommer ikke gjennom til gamle ruteren.. Kommer bare til konfigurasjons-siden til den trådløse! Og nå funker ingen bittorrent-programmer på pcen min, og alle port-probing programmene på internett sier at portene er stengte.. Så hvordan kan jeg komme gjennom til den gamle routeren, og hvordan åpner jeg portene på den trådløse? Den trådløse er en D-Link DI-524, og den gamle er en zyxel prestige 650.. Beklager hvis det ble rotete forklart! Setter pris på alle svar! Endret 8. januar 2006 av ovle Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 1. Hvem har der ADSL fra. 2. Hva heter Routeren. Og mener du ikke ADSL modem? 3. Hva hater den trådløse routeren. AKIRA Lenke til kommentar
ovle Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Hei! Har oppdatert nå! Lenke til kommentar
ovle Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Legger ved et bilde av brannmur-konfigurasjonen til d-linken... Noen som kan hjelpe meg å fylle ut? Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hvorfor bruker du begge ruterne? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 zyxel prestige 650 er ADSL modemet, så den må han jo ha. Han skrev bare feil. Kommer du online når D-linken er koblet til i det hele tatt, eller er det bare noen programmer som ikke virker? Du nevnte ikke hvem du har ADSL fra. Er det Telenor så har du en liten utfordring. Er det noen andre skal det i teorien bare være plug and play. AKIRA Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Det er en del informasjon her vi ikke har fått fra deg enda som er helt kritisk for å få det til å fungere: 1) Har du fra din ISP fått et rent modem, eller en modem med integrert router? Hvis du ikke vet svaret, så hjelper det mye om du forteller modellen du har fått utlevert og navnet på din ISP da vi kan extrapolere informasjon vi trenger utifra det. 2) Din trådløse router, har den DHCP? I så tilfelle står den på? Kan du slå den av i ruteren din? Jeg snakker da om D-link ruteren din. Sansynligvis har du fra din ISP en router/modem. Det er mest normalt å få nå til dags. Din trådløse ruter har sansynligvis også DHCP som er aktivert som standard. Under disse omstendighetene må du først NATe portene du vil ha fra ruteren din inn til din Dlink, og så NATe disse portene igjen videre til din lokale IP PCen din står på. Evt. kan du forenkle dette veldig ved å slå av DHCP funksjon i din Dlink om du har mulighet for dette i ruteren. Da vil den fungere som et rent accesspunkt (trådløs hub) og du vil bare trenge å konfigurere ruteren du fikk fra din ISP. I dette tilfellet vil du ikke trenge å gjøre flere forandringer hvis portene dine var fra tidligere av. -Stigma Lenke til kommentar
Konge Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Dlink routere fungerer knall selv om de kjører DHCP etter andre routere . Det er bare å sette opp routeren med Dynamisk IP fra det Zyxel 650 "modemet" eller mest sannsynlig Zyxel routeren . Men det er som tidligere nevnt i tråden like godt å skru av DHCP om du etter min mening er helt sikker på at du greier porte fra Zyxel boksen . Det vil si du greier vanligvis å logge på denne for deretter porte ? Og er det bare meg som leser mellom linjene og tror jeg ser at det faktisk snakkes om 3 bokser ... tar sikkert feil men om det er så kan det være litt rart at om du prøver logge på en gitt adresse så får du en annen login en den du er vant til ! Lenke til kommentar
ovle Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) hei! Tusen takk for alle svar! Det er snakk om 2 bokser! Min data er tilkoblet d-linken via kabel, og d-linken er koblet til zyxelen der adsl-linja er tilkoblet. Jeg har forresten mimer, og med abbonnementet fikk jeg zyxel-routeren. Og etter d-linken ble koblet til, kommer jeg ikke gjennom til zyxelen.. Så jeg lurer egentlig på hvordan jeg får åpnet portene skikkelig. Om jeg må gjøre det på en, eller begge? "Dlink routere fungerer knall selv om de kjører DHCP etter andre routere . Det er bare å sette opp routeren med Dynamisk IP fra det Zyxel 650 "modemet" eller mest sannsynlig Zyxel routeren ." Hvordan gjør jeg dette? Tusen takk for både forrige og kommende svar! Må bare beklage at jeg har svært liten innsikt på dette området! Endret 8. januar 2006 av ovle Lenke til kommentar
ovle Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Nå har jeg fått åpnet port på både zyxelen og d-linken, men på https://www.grc.com/x/portprobe=65535 står det at den fremdeles er stengt... Hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
Konge Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Når du f.eks kjører Wizarden i DLinken din så gjør den en autodetect på Wan settings . Her bruker det vanligvis å gå automatisk til Dynamic på Zyxel både fra Mimer og PCS . Om det nå ikke gjør det så finner du WAN settings på venstre side etter å ha logget inn på routeren . Når jeg ser på adsl.no så viser det klart hvordan man logger på Zyxel`n med 192.168.1.1 og siden DLinken kjører 192.168.0.1 så burde det ikke være problem å logge på begge . Kan du ikke bare porte 1-65535 til 192.168.0.1 da i Zyxel 650 routeren fra Mimer så slipper du ihvertfall "problemet" med å måtte porte fra to bokser . Lenke til kommentar
ovle Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Nå har jeg gjort som Konge foreslo.. Har åpna alle portene på zyxelen, og åpna port 17541 på d-linken. Denne porten vises fremdeles som "stealth" og ikke åpen på https://www.grc.com/x/portprobe=17541 Hva kan være galt? Det er like før jeg drar ut håret mitt med røttene! Lenke til kommentar
Konge Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Ikke for å være spesielt vanskelig med deg men hva skal du eventuelt bruke port 17541 til for om din routing med portrange 1-65535 til 192.168.0.1 fungerer som den skal samtidig som routingen videre inn fra DLink routeren din også er satt opp korrekt så skulle det normalt være åpen route på den porten . Lenke til kommentar
ovle Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Jeg vet jo at det skal være åpent da, men det er jo derfor jeg spør om hjelp! Jeg skjønner ikke hva som gjør at det ikke funker! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Jeg vet jo at det skal være åpent da, men det er jo derfor jeg spør om hjelp!Jeg skjønner ikke hva som gjør at det ikke funker! 5412588[/snapback] Du skriver: Men så fant mamma og pappa ut at de skulle ha trådløst internett, Betyr det at det er de som har satt opp DLink'en og Zyxel'n? Eller der det du som har satt opp alt av "hardware" hjemme? I prinsipp er det ikke verre enn å disable router-funksjonaltiteten på en av "boksene" (enten DLink'n eller Zyxel'n).. da to router's i samme subnett er (pent sagt) uheldig. Dersom jeg var "pappa'n din" og visste at alle dine "leacher"-/"nettverk-med-brekket-på"-program var "disablet" ville jeg vært overlykkelig, men jeg er ikke "pappa'n din".. og ville i tilfelle ha gjort det bevisst på en annen og mer "brutal" måte.. Har du ikke så mye peiling på dette.. kan det være litt vrient.. I dette tilfellet hadde det nok vært lurere om "mamma og papppa" hadde kjøpt et trådløst aksesspunkt.. Angrefrist? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) Hvis du er tilkoblet via kabel til DI-524 og denne er i nærheten av Zyxelen så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kobler deg rett på Zyxelen som tidligere. Dette vil jo være det enkleste og alt blir som før. Forutsetter at Zyxelen har ledig port. Endret 9. januar 2006 av vidaremil Lenke til kommentar
ovle Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 Det var broren min som satte opp dette nettverket, og han er ikke her nå.. Men hvordan disabler jeg router-funksjonaliteten da? vidaremil: zyxelen har bare en utgang Lenke til kommentar
texaco Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 virker som trådløse routern NAT'er på egenhånd, dette fixer man enkelt ved å: Koble nettverksledning fra den opprinnelige routern til en LAN port på den trådløse routern (ikke koble denne til WAN) den trådløse vil da automatisk slå av NAT. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Koble nettverksledning fra den opprinnelige routern til en LAN port på den trådløse routern (ikke koble denne til WAN) den trådløse vil da automatisk slå av NAT. 5414398[/snapback] Men før du flytter kabelen fra Wan-porten til en LAN-port (på D-Link) bør du gjøre følgende: 1. Slå av DHCP-serveren i D-Link'en. (LAN Settings?) 2. Gi D-Link'en en IP-adresse som ligger innenfor Zyxel'ens IP-subnet. (Hvis Zyxel'ens gateway-adresse er 192.168.1.1, gi D-Link'en 192.168.1.230, f.ex.) Nå skulle det være mulig å komme inn på konfig.sidene til begge enhetene, og det kan jo være kjekt. (Endre på parametre for trådløs-oppsett f.ex.) D-Link'en vil her virke som en switch med trådløst aksesspunkt, mens Zyxel'en tar seg av alle ruter-funksjoner - det er her du må åpne porter osv. Det skal være mulig å kjøre flere rutere i "seriekobling" også, men det er flere ting å passe på, og det er sjelden noen MÅ ha det sånn. Gjør det enkelt. Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Mimer forklarer det samme her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå