Gå til innhold

Lukkerfeil i Nikon D70?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar jeg helt feil når jeg har problemer med å se fenomenet på åpent objektiv (da er det bare vanlig vignettering) eller uten objektiv? Hvis det er gardinene, så kan det vel både være at fremre henger seg opp (så bakre kommer for fort etter) og et synk-problem på bakre. Er det noen slags mekanisk kopling mellom nedblending og gardin på D70? Dette kan være feil på nedblendingsarmen også, men hvis den går for langt mot slutten av eksponeringa, så skulle du vel ikke hatt effekten på f/22, for det er vel minste blender? Kan du prøve å overeksponere kraftig på et bilde på f/11 og samme lukkeritd, med llitt feil fokus, så en kan se om det mørke feltet blir eksponert, og i tilfelle hvordan?

Hvis det ikke kommer fram mye nytt i løpet av dagen, synes jeg du skal belage deg på en prat med serviceavd. i morra. Nå har du snart samla så mye opplysnnger at de bør kunne garantere diagnose og løsning.

Lenke til kommentar

Her er min teori. Det er blendergardinen som vises på bildet, på grunn av at den er et stykke foran bildebrikken så blir det ikke en skarp skygge. Derfor vises den bedre ved mindre blenderåpninger. Uten objektiv så er det en veldig svak skygge (bruk photoshop) som forventet hvis det er tilfelle, men skyggen er for svak til å garantere at den ikke har en annen årsak.

For å sjekke det 100% så tar du noen bilder uten objektiv med en punktlyskilde (lyspære) et godt stykke foran kameraet. Hvis det er lukkeren som skygger så vil den da kaste en relativt skarp skygge på bildebrikken.

Lenke til kommentar

Har tenkt meg til butikken i morgen, men lurte på hvilke krav jeg har i henhold til norske lover. Det er vel 2 års kjøpsgaranti i Norge? Har jeg krav på nytt kamera dersom de ikke klarer å reparere feilen? Noen andre ting som kan være greit å vite?

Er som dere sikkert skjønner ikke nok oppdatert på dette området, så all hjelp mottas med stor takknemlighet.

Endret av sthlm
Lenke til kommentar
Har tenkt meg til Japan Photo i morgen, men lurte på hvilke krav jeg har i henhold til norske lover. Det er vel 2 års kjøpsgaranti i Norge? Har jeg krav på nytt kamera dersom de ikke klarer å reparere feilen? Noen andre ting som kan være greit å vite?

Er som dere sikkert skjønner ikke nok oppdatert på dette området, så all hjelp mottas med stor takknemlighet.

5417086[/snapback]

Såvidt jeg har forstått, har du 5 år på fabrikasjonsfeil, dvs i praksis si teknisk svikt som ikke kan relateres til feil bruk eller naturlig slitasje/elding. Eksakt hva du har krav på i forhold til umulig reparasjon er jeg ikke sikker på, men hvis de byr deg et like brukt, men velfungerende, kamerahus av samme modell som erstatning, tror jeg ikke du vil kunne klage.

Hvis du nå kan vise at objektivene dine funker perfekt på et annet hus, burde du ha en vanntett sak. Sida de allerede har prøvd seg med reparasjon uten å få det til, synes jeg godt du kan gå litt hardt ut med krav til tider/erstatningskamera nå.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Har nå vært nedom butikken og levert inn kameraet igjen. Forklarte presist denne gangen hva som var feilen og fikk gjenskapt feilen sammen med en kyndig person der. Leverte med testbilder og fikk sendt kameraet idag, merket 'haster' med store røde bokstaver, direkte til pulten til reperatør. Håper de nå finner ut av dette slik at jeg igjen kan få full glede av kameraet.

Igjen, takk for alle svar!

Skal oppdatere dere om saken...

Endret av sthlm
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jaja.. det tok bare 7 uker, så fikk jeg kameraet tilbake... Nå har det altså vært inne i totalt 12 uker (første gang 5 uker uten funnet feil, deretter ble det levert inn igjen noen dager senere). De har nå demontert og byttet defekt lukker, så da håper vi ting er i orden. Men det får jeg vel først se om noen timer/dager...

Gleder meg til å fotografere igjen :D

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

En liten oppdatering

Jaja.. Etter andregangs reperasjon oppdaget jeg utrolig nok den samme feilen igjen i løpet av våren 2006. Jeg leverte det da inn for en vurdering om jeg kunne heve kjøpet, i sommer. For etter forbrukerkjøpsloven har selger kun 2 sjanser på avhjelp for samme feil, hvis ikke kan kjøper heve kjøpet. Etter hele 8 uker kom kameraet i butikken og jeg hadde en lang diskusjon med selger. Til slutt gikk selger med på å heve kjøpet og jeg er nå strålende fornøyd med servicen i butikken.

Tips til andre i lignende situasjon. Gjør en research før du går inn i en eventuell diskusjon med selger. Få kunnskap om alt du kan. Les forbrukerkjøpsloven (skriv den ut og ta med til butikken og!), ring forbrukerrådet, hør evt. med andre konkurrenter osv.. Dersom du har pratet med selger før, sjekk ut hans påstander. Jeg f.eks. ringte Forbrukertvistutvalget for å høre om de rettet seg etter bransjenorm (som tilsa 3 sjanser på avhjelp), noe jeg fikk avkreftet. Selger er selvfølgelig interessert i å begrense tap og vil derfor komme med ulike tilbud til deg som alternativ. Vik ikke, men stå på ditt - det siste de vil ha er en misfornøyd kunde som setter ut dårlige rykter, så du slipper nok ikke ut av butikken før du virker fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...