sthlm Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Har hatt min D70 i litt over et år nå og begynte så smått å merke noe rart med lukkeren i løpet av høsten. Det virker som at lukkeren henger seg opp litt ved å skrape borti siden eller noe. Det kommer en sånn rar skrapelyd i alle fall, og vannrette felter nederst på bildet blir undereksponert i forhold til resten av bildet. Jeg leverte derfor inn kameraet mitt 29/11 hos butikken, hvor jeg kjøpte det, og fikk det tilbake 7/1 (5 og 1/2 uke pga at Nikon Norge er ny importør bla bla bla). De hadde ikke funnet noen feil. Merket samme feil her i morges og begynte å finne ut litt mer om det. Feilen dukker oftest opp ved lange lukkertider i mørke omgivelser. Har aldri merket feilen ved bruk av blitz. Feilen oppsto med 18-70 objektivet, men ikke med 50mm f1,8. Prøvde blenderpriotritert innstilling og manuell innstilling. Slenger ved to prøvebilder hvor man kan se feltet som blir undereksponert. (Hvitbalanse og sånn er ikke korrekt.) Hvis noen har noen innspill, egne erfaringer, så kom gjerne med dem. Endret 24. august 2006 av sthlm Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Kan være en feil på lukkeren. Ett kjapt søk på Google med "Nikon D70 shutter error" gir masse treff, bl.a denne: http://www.dcresource.com/forums/archive/i...hp/t-10647.html Får du noen feilmelding slik som mange av disse har fått. Kan også være feil på objektivet ditt, dårlig kontakt mellom objektivet og kamerahuset? Ville tatt en prat med Nikon, gjerne direkte og ikke via Japan Photo. Hvis den utgaven du har er nordisk utgave, så burde du kunne registrere service direkte hos Interfoto AS. http://www.europe-nikon.com/newsdetail.asp...editorialId=210 Lykke til. Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Jeg får ingen feilmeldinger og bildet blir tatt med resultat som vist. Jeg tenkte å høre med de som så på det hos verkstedet om hvordan de testet det. Hvordan ser man om det er en eu-modell eller nordisk utgave? Regner med det er en eu-modell da det står at distributøren er Nikon Europe. Takker for rask respons! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Ut fra bildene ser det ut som om en av gardinene henger på lange lukkertider. Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Det virker som den henger seg opp på framre lukkergardin ja, da det er da skrapelyden kan høres. En irriterende lyd som skjærer i hjertet Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hvis en uavhengig reparatør kan bekrefte det er det grunnlag for klage. Deter det forresten uansett. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Noen som har en mulig forklaring på at dette bare skjer med det ene objektivet? Det er vel ikke noen slags mekanisk kopling mellom nedblendingsarmen som blender ned objektivet og lukkeren? For nedblendingen skjer vel fortsatt mekanisk? Ville en kunne få et sånt bilde dersom objektivet plutselig, mot slutten av eksponeringa, ble blenda helt ned? Funker 18-70-objektivet perfekt på andre kamerahus? Dybdeskarphetskontroll funker helt normalt? I denne kjøres gjerne hele eksponeringsprosedyren minus speil- og lukkerbevegelsene. Er det for øvrig fortsatt Interfoto som tar seg av D70? Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Kan ikke garantere at feilen absolutt ikke er på 50mm. Tok å testet det litt mer her nå nettopp, og kan skimte en mørk vanrett skygge helt nederst på bilde, men ikke i like stor grad som de vedlagte bildene over. Kan heller ikke høre den samme utpregede skrapelyden som med 18-70-objektivet. Har heller ingen annen kamerahus, men kan høre med verkstedet om de testet 18-70mm. Har ikke merket noen unormalheter ved dybdeskarphetskontrollen, nei. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Lever det tilbake igjen med detaljert feilbeskrivelse. Henvis gjerne til prøvebildene du har lagt ut også. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Om du ikke har noen andre å spørre, bør du gå til Japan Photo for å teste kameraet med andre objektiver og objektivene med andre kameraer. Men først bør du sjekke hva forskjellene blir med nøyaktig de samme innstillingene for 18-70mm og 50mm: Lukkertid, brennvidde på zoomen og blender. Prøv også med ulike blendere, for hvis det er en feil med nedblendinga, skal det kunne slå ut mindre eller ingen ting når du har blenda helt ned. (Hvis feilen er at det blendes ned mer enn det skal.) Hvis du tar av objektivet og eksponerer på 1/2 sek, ser du noe spesielt med lukkeren eller nedblendingsarmen? Får du fortsatt lyden da? Nedblendingsarmen sitter midt i åpningen, på venstre side, og den skal slå rett ned under eksponering, når speilet slås opp, og gå rett opp igjen. Viktig at du finner ut mest mulig om problemet, og at du evt får en serviceperson i tale før du sender inn igjen - de har jo tabba seg ut i forhold til denne feilen en gang, og er uten tvil i stand til å gjøre det igjen. Lenke til kommentar
modin Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hvis Nikon fortsatt har den mekaniske fjær nedblendingen som jeg har på mine gamle Nikkor linser. Kan det vel rett og slett være denne som henger seg opp og derfor stanser lukkeren. Kan du ikke kjenne litt fatningen til objektivet og høre om du hører eller kjenner noe galt når du drar på nedblendingstaggen i fatningen. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Ja, jeg glemte å si han må sjekke nedblendingstaggene på objektivene også. Men hvis ikke begge er blitt skada av samme grunn, så er det ikke så sannsynlig at begge disse skal svikte samtidig. Har det vært rapportert trøbbel med blenderen på disse to objektivene, forresten? Lenke til kommentar
modin Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Ja, jeg glemte å si han må sjekke nedblendingstaggene på objektivene også. Men hvis ikke begge er blitt skada av samme grunn, så er det ikke så sannsynlig at begge disse skal svikte samtidig. Har det vært rapportert trøbbel med blenderen på disse to objektivene, forresten? 5406733[/snapback] Han skriver jo at feilen bare oppstår på det ene objektivet. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Han skriver jo at feilen bare oppstår på det ene objektivet. 5406893[/snapback] Hadde du lest nøye, hadde du sett at han får den i mindre grad på det andre også Lenke til kommentar
modin Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Han skriver jo at feilen bare oppstår på det ene objektivet. 5406893[/snapback] Hadde du lest nøye, hadde du sett at han får den i mindre grad på det andre også 5406919[/snapback] Sorry så det nå. Det kan ikke rett å slett være noe galt med sensoren da? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Han skriver jo at feilen bare oppstår på det ene objektivet. 5406893[/snapback] Hadde du lest nøye, hadde du sett at han får den i mindre grad på det andre også 5406919[/snapback] Sorry så det nå. Det kan ikke rett å slett være noe galt med sensoren da? 5407054[/snapback] Mye som er mulig her, og verkstedet har jo ikke greid å finne ut av det. Men feilen er jo forbundet med at han hører en lyd, derfor er bevegelige deler som lukkergardiner og nedblending naturlige kandidater. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Beveger lukker gardinene seg ovenfra og ned på D70? På de speilrefleks jeg har sjekket så har de beveget seg sidelengs. Hvis gardinene beveger seg sidelengs så vil de ikke lage horisontale striper. Det undereksponerte området er skrått og det ser mer uklart ut på den ene siden som om avstanden til sensoren er forskjellig på høyre og venstre side. Ta 4 nye bilder med et hvitt ark foran objektivet sånn at alt blir jevnt belyst. Et bilde på f/22 og et på f/3,5 med begge objektivene med samme lukkertid på begge objektivene sånn at bilden kan sammenlignes direkte. Noter også nøyaktig lukkertid. Hvis du tør så gjør akkurat det samme uten objektiv. Da vil det være ekstremt mye bedre grunnlag for å identifisere feilen. Lenke til kommentar
modin Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) Beveger lukker gardinene seg ovenfra og ned på D70? På de speilrefleks jeg har sjekket så har de beveget seg sidelengs. Hvis gardinene beveger seg sidelengs så vil de ikke lage horisontale striper. Jeg har ikke fiklet med noe moderne digital Speilrefleks for å sjekke dette, men jeg vil tro det er ovenfra og ned. Det var det som var vanlig på nyere analoge speilrefleks, fra 1980 tallet og utover. Før det hadde man gjerne vertikal lukker, men på grunn av kortere avstand er det lettere og lage en rask lukker som vandrer vertikalt. Vet i hvertfall at gamle klasikkere som Nikon F og F2 hadde en horisontal lukker. Endret 9. januar 2006 av modin Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Takker for alle svar, mye interessant å lese her. Har testet litt som noen sa og funnet ut at feilen skjer med begge objektivene. Om feilen skjer uten objektiv vet jeg ikke, men det kommer i alle fall ingen lyd. (Døm bildene selv). Blenderarmen ser for meg ut til å gå helt ned når ingen objektiv er satt på. Legger ved bilder hvor det klart er en feil. Kunne gjenskape feilen på lukkertider rundt 1/4 og lengre. Da var lyden tydelig. På kortere lukkertider kan jeg ikke se noe med det blotte øyet på bildene og lyden kan ikke høres tydelig. Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Bilder med 18-70mm: 1sek f22 1/3sek f3,5 1/3sek f7,1 1/3sek f14 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå