Gå til innhold

Hvilket hovedkort har jeg? Rebootdilla!!

japsejan

Anbefalte innlegg

Jeg har en compaq presario...ja vet det er en drittpc....men jeg lurte på hvordan jeg finner ut hvilket hovedkort jeg har uten å åpne dritet...

En annen ting er at jeg har et problem med maskinen ved at den restarter når den har lyst spesielt 5-30 min inne i spill. Maskinen min fungerte helt fint til etter jeg innstallerte mer minne, creative geforce3 ti200 og P3 1ghz CPU. Så jeg lurer på om det enten kan være overoppheting, konflikter eller så er det skjermkortet som focker seg sammen med hovedkortet mitt...men jeg vet ikke...noen som kan hjelpe meg...takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-09 18:32, japsejan skrev:

Jeg har en compaq presario...ja vet det er en drittpc....men jeg lurte på hvordan jeg finner ut hvilket hovedkort jeg har uten å åpne dritet...

En annen ting er at jeg har et problem med maskinen ved at den restarter når den har lyst spesielt 5-30 min inne i spill. Maskinen min fungerte helt fint til etter jeg innstallerte mer minne, creative geforce3 ti200 og P3 1ghz CPU. Så jeg lurer på om det enten kan være overoppheting, konflikter eller så er det skjermkortet som focker seg sammen med hovedkortet mitt...men jeg vet ikke...noen som kan hjelpe meg...takk for alle svar

Som du selv sier er ikke compaq presario akkurat noe kvalitets produkt. Problemet med slike ferdig PCer er at blant annet hovedkortet er spesiallaget for hver enket modell. Det fører ofte til store problemre når du skal oppgradere.

Du kan ta en titt her:

http://thenew.hp.com/country/us/eng/support.html (ikke la deg lure av HPlogoen, HP og Compaq har slått seg sammen)

Du kan jo prøve å ta ut den nye ramen igjen. Compaq kan være litt kresen på rammen. Vil anbefale Orginal ram og at all ram er av samme merke og hastighet. Prøv også med ditt gamle skjermkort funker det har du litt mer å gå utfra.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-09 21:01, Mad Wolf Magnux skrev:

Jeg vil gjette på at PSU er for svak... (jeg jobber med Compaq-PC'er --> blæh). Forhåpentligvis kan du bytte denne i en kraftigere en, men da har du nesten en ny
ordentlig
PC da...

Jeg er litt neeb så jeg spør:

Hva mener du med PSU? hva er PSU? hvor og hvordan kan jeg få byttet min PSU mot en ny?

Lenke til kommentar

PSU = Power supply eller strømforsyning på norsk. Det er denne som gir strøm til hovedkortet og alle andre delene i maskinen din.

Hvis du ser bak på maskinen din, der strømkabelen forsvinner inn, det er selve strømforsyningen. Den har ofte en vifte også. (okei alltid da)

Den kan du skifte ved at du f.eks bestiller en ny på komplett.no (340 w skulle være nok for de fleste)

Koster ca 500-600 kr for en ny en.

Den installerer du ved å skru ut den gamle og sette inn den nye. Sjekk før du handler at den nye strømforsyningen er samme fysiske størrelse som din gamle, ellers så kan du få problemer når du skal montere den inn i maskinen din.

(et annet tips er at du rett og slett kjøper deg et chieftec kabinett der strømforsyningen er inkludert. De koster ca 900 kr og er skikkelige kabinetter som du også får i flere forskjellige farger. Anbefales!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...