jam Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hei! Har den norske Tusenårsmynten i sølv (100 kr) Ser på QXL at disse ligger med bud på 1400.-. Tenker på å selge min, hva er reell salgsverdi på en slik mynt? Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Vent, og verdien aukar. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Tenker på å selge min, hva er reell salgsverdi på en slik mynt? 5404167[/snapback] Ca 30% ved salg til butikk. Forutsatt i original uskadet embalasje. Lenke til kommentar
jam Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Vent, og verdien aukar. 5404294[/snapback] Har lite peiling på prisfastsettelse på mynter Så du mener dette er et objekt som har et potensiale til å stige i verdi fremover? Bør jeg av den grunn vente med å selge? Lenke til kommentar
jam Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Tenker på å selge min, hva er reell salgsverdi på en slik mynt? 5404167[/snapback] Ca 30% ved salg til butikk. Forutsatt i original uskadet embalasje. 5404353[/snapback] Hva mener du med 30% ved salg til butikk? Trekker mynthandleren fra 30% av verdi, eller får jeg bare 30% av verdien? Dersom det er sistnevnte, så tror jeg at jeg vil bli mynthandler... Mynten min ligger i original emballasje. Den er t.o.m. omsluttet av "pappomslaget" som den ble levert i. Er 1400.- en grei pris å få for denne på QXL eller burde jeg prise den høyere? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Tenker på å selge min, hva er reell salgsverdi på en slik mynt? 5404167[/snapback] Ca 30% ved salg til butikk. Forutsatt i original uskadet embalasje. 5404353[/snapback] Hva mener du med 30% ved salg til butikk? Trekker mynthandleren fra 30% av verdi, eller får jeg bare 30% av verdien? Dersom det er sistnevnte, så tror jeg at jeg vil bli mynthandler... Mynten min ligger i original emballasje. Den er t.o.m. omsluttet av "pappomslaget" som den ble levert i. Er 1400.- en grei pris å få for denne på QXL eller burde jeg prise den høyere? 5404424[/snapback] 30% er det en mynthandler gir for varer de kjøper inn. Før salg skal de dekke omkostninger til butikk, personale, pensjonsinnbetalinger, lagerhold m.m. For privat salg kan du osgå se på www.auction.no evt se i vurderingslister for norske mynter. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Ikke uventet så lønner det seg å vente en god del år med å selge dette. Mitt råd er derfor; vent. Du kan nemlig tjene mye mye mer en de fjortenhundre du får for den idag. Den mynten er jo utrolig ny enda og attpåtil så eksisterer det vel også en god del av dem fortsatt. Selv har jeg ikke særlig peiling på aktuelle priser - sjekk med oppslagsverk/sakskyndige; der får du svar. Endret 8. januar 2006 av Remerser Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Så du mener dette er et objekt som har et potensiale til å stige i verdi fremover? Gamle myntar stig som regel i verdi etter kvart. Logisk nok. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Litt OT, men men. Finnes det et norsk forum om mynter? Jeg har nemlig en del gamle mynter liggende, og lurer på hvor mye de er verdt. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Husk dette når du prøver å selge noe gammelt med egnetlig liten direkte nytteverdi: Verdien avhenger like mye av "hvem" som tilstanden til "hva". Kikket litt raskt rundt istad og fant ikke noe spesielt. Man kan alltids finne noen kommentarer på kjøp/salg-sider men der ser det ut til å stoppe. (Muligvis fordi det heller er eldre som driver på med dette?) Endret 8. januar 2006 av Remerser Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Nyere norske minnemynter har også falt i pris i fohold til opprinnelig salgsverdi. Et godt eksempel her er OL-myntene fra 1994. Det som særmerker mynter som faller i verdi er: 1) Stort opplag. 2) Stort kjøp fra ikke-myntsamlere 3) liten interesse fra utlandet 4) Dårlig kvalitet i design eller skader på mynt Vurderingskataloger viser opplag og salgsverdi fra mynthandler (prisene er hentet derfra). Tusenårsmynten er allerede 5 år gammel og ute i for stort opplag til det norske markedet. Det kan gå mange år før denne øker vesentlig i verdi. Se også: http://www.oslomynthandel.no/index.cfm?Fus...96&ProdSCatID=0 for 100kr-mynten. Endret 8. januar 2006 av PerB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå