Gå til innhold

Red hat problem.

wil

Anbefalte innlegg

jeg har valgt Red Hat 7.2 skal ha 7.3 eller høyere snart. men jeg har to problemer. jeg har sikkert flere problemer siden at jeg er ny i linux, men det er to som er viktig.

Spørsmål 1.

når jeg installerte Red hat 7.2 og når jeg skal starte den så for jeg ikke stor skjerm, jeg får en svart ramme rundt bilde, og det kunne jeg tenke meg å gjøre noe med. hvordan for jeg det til.

Spørsmål 2.

Dette problemet oppdaget jeg ikke før jeg skulle holde på med cdromen i linux. men jeg får ikke fram cdromen i linux, hvordan får jeg dette til.

PS: synes Red Hat er kjempe bra. det er vel nesten den beste distroen til nybegynnere.

OBS: når jeg kjører KDE så kommer cdromen fram, men når jeg skal kjøre GNOME så vil ikke cdromen komme fram. og jeg vil kjøre GNOME. kan noen hjelpe meg med disse problemene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikke på hvordan x-ocnfigureringa i red-har skjer.. Vet det er ett programm som heter Xconfigurator eller no slikt.. Ellers så kan du altids ta en titt i /etc/X11/XF86config-4.

Du vil finne en manual på dette på www.tldp.org

Det andre problemet er lett å løse. Du har ikke satt på automount. For å få tilgang til cd-romen, må du først være medlem av gruppen cdrom. addgroup brukernavnetditt cdrom

Deretter må du logge inn på nytt.

Deretter er det bare å skrive mount cdrom på /

Håper dette hjelper:)

Ptomania

Lenke til kommentar

1) Åpne et kommandovindu, skriv Xconfigurator. Følg deretter instruksjonene.

2) Får å få tilgang til cdrom, må den monteres. Åpne et kommadovindu og skriv 'mount /mnt/cdrom'. For å fjerne den CD'en du har monterts, skriver du 'umount /mnt/cdrom'. Dette kan gjøres helt uavhengig av om du kjører Gnome eller KDE.

[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-09-09 18:59 ]

Lenke til kommentar

Huff å huff...Prøv deg på Google før du spør slike spørsmål som "Hvordan logger jeg på som root?". Selv om du ikke vet det og du er nybegynner trenger du vel ikke komme til hw.no sine forum hele veien. Forumet er til for å hjelpe deg med problemer du ikke finner løsning til andre steder. Men utforsk litt før du spør, så lærer du garantert mye mer og mye raskere! Lykke til.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-09 19:28, wil skrev:

jeg kom inni et kommando vindu å da jeg skrev kommandoen Xconfigurator. så fikk jeg veldigen om at jeg måtte være logget på som root får å gjøre det. da spør jeg hvordan jeg logger meg på som root. jeg kan ikke det enda.

Under installasjonen av Redhat ble du også spurt om å velge et passord for root-kontoen, deretter ble du spurt om å opprette én eller flere vanlige kontoer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...