Gå til innhold

Burde man bruke batteriet minst mulig?

Kurt P

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en liten sak her.. Blir dagens batterier på bærbare pcr stadig dårligere(kortere levetid/varighet over tid) hvis man bruker det ofte? med andre ord, burde man bruke batterier minst mulig hvis man vil ha batteriet til å leve lengst mulig de gangene man faktisk ikke har tilgang på strøm, eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på en liten sak her.. Blir dagens batterier på bærbare pcr stadig dårligere(kortere levetid/varighet over tid) hvis man bruker det ofte? med andre ord, burde man bruke batterier minst mulig hvis man vil ha batteriet til å leve lengst mulig de gangene man faktisk ikke har tilgang på strøm, eller er jeg helt på jordet nå?

5404017[/snapback]

Veldig godt spørsmål, men jeg tror ikke du vil få noen 100% svar her. Min erfaring her, er at de som har maskinen stående som stasjonære maskiner dreper batteriet fortere enn de som bruker batteriet hele tiden. Du kan forvente at det varer i fra 1-2 år, noen opplever at de dør på kortere tid, andre får det til å vare i 3 år. Altså - det er ingen fasit her, mulig at det har sammenheng med forskjellig kvalitet på ladere og batterier.

En ting som skulle ha vært prøvet er å ta ut batteriet og kjøre uten - mange maskiner kan dette - da vil såklart batteriet ikke være full ladet når du trenger det, men det vil heller ikke bli skadet av den kontinurlige ladingen.

Lenke til kommentar

Som allerede nevnt; godt spørsmål - uten særlig godt svar.

Selv tror jeg ikke det gjør noe særlig - er snarere kvaliteten på enheten det hele avhenger av. Samtidig så kan også temperaturer ha langt større slagkraft en et dårlig vedlikeholdt batteri.

Hos www.batteriuniversity.com kan du lese deg grønn om slikt, men samtidig må jeg nevne en morsom historie; med en Toshiba kjøpt inn rundt 97/98. Denne råtassen er nok en av de bedre maskinene jeg vet om. Den er stor (til å være 12"). Den er tung. Men batteriet (som ikke er spes. stort) varer i over 1,5 time med kontorbruk. Etter daglig bruk (generelt: 1,5 time på tog, så ca. 9 timer mer eller mindre i strømmen og evt. så enda 1,5 time på tog) så er det nesten utrolig at batteriet fortsatt presterer slikt enda. Nesten 10 år er jo mildt sagt overveldende - særlig når jeg vet om en som har en 1-2 årig dell-pc som strever med å holde seg i en time... ;)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Moderne Lithium baserte batterier brytes vel ned, så de blir dårligere uansett om de brukes eller ei. Så sånn sett er det ikke allverden å spare på å ta ut batteriet og ikke bruke det. Selv om det ligger ubrukt et år vil det være dårligere enn da det var nytt (IIRC så står det på f.eks apple sine sider at batteriet vil være på ca 80% etter et år - og at dette er helt normalt)

Lenke til kommentar

Tja, men det må sies at et batteri som brukes veldig mye blir også fortere slitt.

Et batteris levetid er gitt i antall ladesykluser. Der en ladesyklus er en hel utlading fra fulladet. Hvis man bruker batteriet til det 50% utladet to ganger, er det en ladesyklus tilsammen. osv.

Kapasiteten på batteriet vil falle litt igjennom batteiets levetid uansett hvor mye eller lite du bruker det, men ikke så voldsomt før det nærmer seg slutten.

Moderne batterier holdes ved like ved å bruke dem, Apple annbefaler minst en hel ladesyklus i måneden. Det betyr ikke at du trenger å lade det helt ut en gang i måneden. Bare at du må bruke maskina på batteri innimellom.

Så å bruke batteri en gang i uka er et mer praktisk råd enn å tømme det en gang i måneden.

Batteriet blir ikke skadet av at maskinen er koblet til laderen siden oppladingen stopper når batteriet er fulladet.

Det fine med moderne batterier er at du slipper å tenke noe særlig på dem ved normal bruk.

Lenke til kommentar
når jeg kjøpte min laptop anbefalte butikken at jeg burde lade den helt ut, minst en gang i måneden.

5404774[/snapback]

passer godt med de vi sier til våre brukere - bruk batteriet minst en gang i uka.

5406619[/snapback]

jeg ladet batteriet helt ut og etter på var den litt treigere .

hvet dere hvorfor?

//jhking\\

5413965[/snapback]

for en tid tilbake var det et lignende enme på dette forumet. der ble det sagt at litiumbatteriet (dvs de fleste/alle nye bat.) faktisk tar skade av å bli ladet helt ut. så da er jeg større fan av å bruke det minst en gang i uken enn å lade det helt ut en gang i måneden.

Lenke til kommentar

For det første: Batterier blir slitt. Før eller siden må de skiftes. Toshiba-historien viser at det godt kan være siden :) Min erfaring med IBM ThinkPad (Loithium-Ion-batteri) er at batteriet lever lengre hvis det brukes lite. Men da står PCen i docking eller på annen måte med strøm både når den er i bruk og når den ikke er i bruk. Vet ikke hvordan det tåler sakte uttapping når maskinen ikke er i bruk eller ikke er koblet til strøm.

Hvordan man skal behandle batteriene for å sikre lengst mulig levetid er veldig avhengig av typen batteri. Et blybatteri skal gjerne lades ut en gang i blandt for å redusere minne-effekten (batteriet slutter å ta lading fordi det tror det er fullt, vet ikke hva som skjer sånn teknisk). Et Lithium Polymer-batteri (finnes i nyere SonyEricsson-telefoner) blir ødelagt hvis det dyputlades, det skal helst aldri under 10% kapasitet.

I tillegg skal noen batterier helst lades helt opp hver gang, mens andre godt tåler klattvis ladning.

Mitt råd er å sjekke hva slags batteri det er snakk om, og så gjøre det som er best for denne typen.

Stein :-)

Lenke til kommentar

Som en oppsummering har vi da følgende;

Det er bra å lade ut batteriet en gang i måneden, men det kan ta skade av det også.

Det bør brukes minst en gang i uken, men det må ikke brukes for mye for da slites det.

osv.. Hehe, blir ikke klok av batterier jeg :p

Lenke til kommentar

altså.. laptopen min er kjøpt for 3-4 år siden

dell latitude d600.

i sommerferien holdt nå batteriet i over 4 timer med musikk uten lading:D

holder like lenge enda:D

dell har ikke snøring på stasjonær pc'er, men på bærbare er de faktisk ganske god, hvis ikke best.

Endret av p-trus
Lenke til kommentar

dette er kanskje litt off topic, men synes likevel det er relevant her, hvordan bør jeg lade batteriet i min samsung d600e? det står at det er 3.7V Li-ion

edit: I will use google before asking dumb questions

Endret av .com
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nei, dette emnet blir jeg heller aldri klok på :roll:

Har tenkt å kjøpe meg en Acer TM 8204, men trenger den egentlig ikke før til høsten. Så derfor velger jeg å kjøpe en dockingstasjon til den i tillegg, slik at den egentlig vil stå på strøm så og si hele tiden. Kommer nok ikke til å kjøre på batteri ofte, men en gang i blant (1 gang hver 2. uke ca?). Vet jo ikke dette sikkert, men satser på det.

Så, når batteriet er fullt oppladet og står i dockingen, vil det ha NOE effekt på batteriet? (er et LI-ION-batteri) Når det er fullt, tar da ikke imot noe lading? Eller bør jeg ta det ut? Ved mitt bruk står PC'en kanskje i dockingen i langt over én måned i strekk....

Stod forsåvidt noe svar over, men var ikke helt klare. Og delte meninger om temaet ;)

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om dette gjelder batterier i bærbare PC'er, men leste en artikkel om en type litium-batterier som brukes i bl.a kameraer o.l., der det stod bl.a. at om man skulle oppbevare batteriet over lengre tid uten bruk, burde det være ca 40% oppladet for å bevare levetiden best mulig. Det anbefaltes ikke å lade opp batteriet fullt om man ikke hadde tenkt å bruke det innen rimelig tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...