Gå til innhold

Råd om kjøp. Inspiron 9300 el. 9400?


Anbefalte innlegg

vurderer en 9400.

 

bruker den ikke til spill el 3d.

 

surfing, arbeid og film/musikk.

 

Da velger jeg ikke noe ekstra grafikkort annet enn det innebygde.

 

Spørsmålet er da, vil den innebygde grafikken ha problemer med å drive den største(høyest oppløsning) skjermen? på feks film?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den vil fint kjøre film med den integrerte brikken, 1080p også for den del. Alt 2d vil gli fint, for å vise 1080p i full oppløsning må du velge 1920x1200. Eller ha en ekstern skjerm som er på 1920x1200, i9400 har dvi utgang så det er ikke noe problem å koble til en 24" 1920x1200 lcd skjerm. :love:

 

For å spille WOW må du ha 7800 kortet.

Lenke til kommentar
Inspiron 9300 | Pentium® M 2.13GHz | 17" WXGA+ | 2GB DDR2 533MHz | 256MB NVIDA® GeForce™ Go 7800GTX 460/1200 | 60GB HD 7200RPM + 100GB HD 5400RPM| Wireless 2200BG Internal | 9 Cell Battery | 3DMark05: 7606 | 3DMark06: 4167 | PCMark04: 4247 | SuperPI 36s

 

Har du modda? GTX på en 9300.

5506411[/snapback]

 

Jepp

Lenke til kommentar

Skal spekke opp en ny bærbar til bruk i jobben. skal ikke spille men har beshov for maskin som blandt annet skal kjøre SQL-server med ganske mange baser. Har sett på Inspiron 9400. Hva med den integrerte grafikken. Duger den når det ikke skal spilles?

Hva med ram 1 eller 2 GB? Stor forskjell? Har bestemt meg for en 100 GB 7200 disk.

 

Er en utrolig prisforskjell med GeForce grafikkort. (2.950,-)

Lenke til kommentar
Skal spekke opp en ny bærbar til bruk i jobben. skal ikke spille men har beshov for maskin som blandt annet skal kjøre SQL-server med ganske mange baser.  Har sett på Inspiron 9400. Hva med den integrerte grafikken. Duger den når det ikke skal spilles?

Hva med ram 1 eller 2 GB? Stor forskjell? Har bestemt meg for en 100 GB 7200 disk.

 

Er en utrolig prisforskjell med GeForce grafikkort. (2.950,-)

5523251[/snapback]

 

Den duger til det meste av kontor apps.

Lenke til kommentar

tror dere 9400 blir særlig billigere i løpet av en mnd eller to? Noen som sa her at det lønner seg å vente litt med de nye modellene for de starter alltid høyt, men ser jo ut som det er greit tilbud på den nå (den 5% har jo gått ut men antar det er mulig å få til noe lignende pr tlf).

 

kan det være sånn at prisen vil stige til neste mnd når desse tilbudene (1700kr rabatt og x2 ram) forsvinner eller er det sansynlig at neste tilbud er like bra? synes Dell har litt suspekte salgstriks og har ikke fulgt med så lenge, er litt usikker. på den ene siden føler jeg at jeg bare MÅ slå til nå, men på den andre er det helt sikkert det Dell VIL at jeg skal føle :roll:

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Den vil fint kjøre film med den integrerte brikken, 1080p også for den del. Alt 2d vil gli fint, for å vise 1080p i full oppløsning må du velge 1920x1200. Eller ha en ekstern skjerm som er på 1920x1200, i9400 har dvi utgang så det er ikke noe problem å koble til en 24" 1920x1200 lcd skjerm. :love:

 

For å spille WOW må du ha 7800 kortet.

5510534[/snapback]

Du trenger slett ikke 7800 kortet for å spille WoW. i9300 klarer det glatt med 1920x1200 og full eye candy.

Lenke til kommentar
tror dere 9400 blir særlig billigere i løpet av en mnd eller to? Noen som sa her at det lønner seg å vente litt med de nye modellene for de starter alltid høyt, men ser jo ut som det er greit tilbud på den nå (den 5% har jo gått ut men antar det er mulig å få til noe lignende pr tlf).

 

kan det være sånn at prisen vil stige til neste mnd når desse tilbudene (1700kr rabatt og x2 ram) forsvinner eller er det sansynlig at neste tilbud er like bra? synes Dell har litt suspekte salgstriks og har ikke fulgt med så lenge, er litt usikker. på den ene siden føler jeg at jeg bare MÅ slå til nå, men på den andre er det helt sikkert det Dell VIL at jeg skal føle  :roll:

 

:hmm:

5531503[/snapback]

 

mm, men det kan lønne seg å ringe dell! start lavt, si du vil ha 1 gig ram, dual core 7800 etc, så får du de til å slenge på tilbudet dobbelt ram og 1700,- off etter det!

Lenke til kommentar

kan det være sånn at prisen vil stige til neste mnd når desse tilbudene (1700kr rabatt og x2 ram) forsvinner eller er det sansynlig at neste tilbud er like bra? synes Dell har litt suspekte salgstriks og har ikke fulgt med så lenge, er litt usikker. på den ene siden føler jeg at jeg bare MÅ slå til nå, men på den andre er det helt sikkert det Dell VIL at jeg skal føle  :roll:

 

:hmm:

5531503[/snapback]

 

Én ting er sikkert. Dell leker ikke butikk. Og de er dyktige selgere, altså er det veldig lett å bli bitt av denne følelsen at "shit, jeg MÅ kjøpe NÅ, ellers går jeg glipp av dette fantastiske tilbudet". Vel, jeg har bestilt 9400 og i den forbindelse har jeg fulgt med på de forskjellige tilbudene som er og har jo oppdaget litt av hvert for å si det mildt. Noe kan etter min mening grense mot svindel, men det får man bedømme selv. Med dette mener jeg at bl.a. at de ikke har en standard-konfigurasjon på maskinene sine. Hva som er standard pakke varierer fra uke til uke, noe som gjør at forbrukeren blir forledet til å tro at et tilbud er spesielt godt når det faktisk ikke er det. Når jeg bestilte min 9400 f.eks. var det "inkludert i pris" 1gb minne, og 80gb 5400 harddisk. Uka etter så jeg at de reklamerte for "dobbelt minne" bl.a. Men da var standard minne satt til 512mb, slik at det fantastiske "dobbelt minne" -tilbudet ikke ble noe bedre enn det som var standard uka før. I tillegg ser jeg at nå er det 60gb harddisk som er satt som "standard" og ikke 80, eller 100 som jeg også har sett for noen uker siden...

 

At Dell vil at du skal føle at det er "nå eller aldri" er utvilsomt riktig. Min anbefaling er at du har is i magen noen uker og slår til når de har et tilbud som du mener er bra. Jeg fikk prata på meg et dobbelt-ram tilbud den uka 1gb var standard, altså fikk jeg 2gb ram for den samme prisen som 512 kan koste en annen uke.

 

Med dette i bakhodet er det klart at du ikke må ha noen som helst bekymringer for å be om mye prisavslag, de prøver å lure oss - vi prøver å lure de. Det syntes jeg på en måte er fair. De er såpass opplagt sleipe at det ikke koster meg en drue å svare med samme mynt. Produktene deres er jo gode, så man får vurdere selv om man gidder å prute, men om man bruker litt tid - er det helt klart endel penger å spare.

 

Skink_123 har gode tips over, jeg vil gjerne legge til et par.

Såvidt jeg har forstått bytter dell tilbud på torsdager. Jeg benyttet meg med hell av å få et tilbud med rabatter tidligere i uka for så å be om de nye rabattene i tillegg når de kommer noen dager seinere.

 

Prøv dette:

- Ring Dell idag, be om pristilbud på mail. Forklar at maskinen er litt i overkant prismessig og at du bl.a. har vurdert en eller annen maskin fra Acer, whitebox el.l. Sett deg inn i priser og funksjoner på disse maskinene slik at du har argumenter klare. Sitt også og konfigurer maskinen på dell.no når du prater med selger slik at du umiddelbart kan kommentere at "jo, men denne maskinen får jeg jo til nesten samme pris på nettet, du kan vel bedre enn dette?".

- Om de legger inn alle tilbudene som er tilgjengelig på nett i ditt tilbud - fint, hvis ikke, ring imorgen og si at "jeg ser det er et -1700,- tilbud på nett, dette burde vel være mulig å få lagt inn her?". Be om å få et nytt tilbud på mail med rabatter samt en eller annen oppgradering. "syntes harddisken var litt liten/treig, hvordan pris havner vi på om vi oppgraderer den?" f.eks.

- Ring når de har lagt ut nye tilbud på torsdag eller fredag og si at "ser at dere nå har fri frakt/dobbelt ram/gratis teipdispenser/brukte sokker-tilbud" og at "om du kan legge på disse tilbudene i tillegg, kan vi helt sikkert få til en avtale før helgen.."

 

Skulle ikke forundre meg om du får pressa de litt på denne måten? Du skal heller ikke undervurdere effekten av tid heller. Jo lenger tid det tar, og jo flere samtaler du har med selger - jo mer "desperat" blir vedkommende, altså kan du kanskje få litt bedre priser?

 

Konklusjon: ikke la deg blende av de fantastiske tilbudene Dell kjører, sammenlikn fra uke til uke og for all del - svar med samme mynt! :cool:

 

Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert på hva du får til.

Lenke til kommentar

Forøvrig. Etter mye om og men, viser det seg at Dell ikke kan levere 9400 med tv-tuner allikevel! :thumbdown:

 

Jeg har ventet en drøy uke på ordrebekreftelsen og ringte idag og lurte på hva opplegget var. Viste seg at ordren min var blitt kansellert i systemet 4 ganger da selger prøvde å bestille med tv-tuner og mce. "Løsningen" blir at jeg får et avslag på prisen av tv-tuneren++ og kjøper selv. Maskinen blir dog levert med mce, men tuner må jeg altså sørge for selv. Forsåvidt greit nok, men det har nå tatt meg ca. 2 uker fra jeg ga mitt ok til selger før ordren min (forhåpentligvis) er ok. Venter dog på skriftlig ordrebekreftelse, tar ingenting for gitt nå lengre... Vi får se. Har den vel til jul, tenker jeg... :)

Endret av csm-101
Lenke til kommentar

vel, etter å ha brukt et par timer av en Dell-selgers arbeidsdag i dag kom man frem til dette:

 

Intel Duo Core t2400 (1,83ghz)

- 17" wuxga 1920 x 1200

- 2gb ram

- 100 gb 5400

- Batteri 9 celle

- 256mb go 7800 skjermkort

 

15400kr inkl frakt

 

greit nok det vel? skal ikke ordne med betaling før i morgen så har tid til å sove på det.

Lenke til kommentar
vel, etter å ha brukt et par timer av en Dell-selgers arbeidsdag i dag kom man frem til dette:

 

Intel Duo Core t2400 (1,83ghz)

- 17" wuxga 1920 x 1200

- 2gb ram

- 100 gb 5400

- Batteri 9 celle

- 256mb go 7800 skjermkort

 

15400kr inkl frakt

 

greit nok det vel? skal ikke ordne med betaling før i morgen så har tid til å sove på det.

5541209[/snapback]

 

Du har ihvertfall spart ca 5000,- i forhold til å konfigurere selv på nettet, så ja det må jeg si. :) Ser bra ut.

 

Har bestilt selv over telefon, men da med T2300, 1440x900, 1 gb ram, 80 gb 5400, og integrert skjermkort. 9700,- Hadde jeg hatt 5000,- ekstra så hadde jeg brukt dem på noe annet. :)

Lenke til kommentar
vel, etter å ha brukt et par timer av en Dell-selgers arbeidsdag i dag kom man frem til dette:

 

Intel Duo Core t2400 (1,83ghz)

- 17" wuxga 1920 x 1200

- 2gb ram

- 100 gb 5400

- Batteri 9 celle

- 256mb go 7800 skjermkort

 

15400kr inkl frakt

 

greit nok det vel? skal ikke ordne med betaling før i morgen så har tid til å sove på det.

5541209[/snapback]

 

Var en bra pris dette, syntes jeg. Om du skal "close" i morgen ville jeg prøvd og fått med en 7200rpm harddisk også: "er usikker på om jeg skal gå for denne, men om jeg får en litt raskere hd så er det greit!" ;) Pass også på at du får 667mhz ram og ikke 533 (eller hva det er som er standard). Den raskere rammen koster en 75-lapp ekstra på nettet om jeg ikke husker feil, så det kan de helt sikkert gi deg uten ekstra kostnad, om du ikke har fått det allerede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...