Gå til innhold

Råd om kjøp. Inspiron 9300 el. 9400?

Anbefalte innlegg

(jeg forsto ikke helt om det var et eget topic til rådføring rundt kjøp av bærbar. Om det er det, beklager jeg og håper en snill sjel flytter posten for meg?)

Jeg er ute etter en desktoperstatter. Bærbarhet er ikke veldig viktig for meg, derfor er ikke størrelse og vekt viktige faktorer. Valget falt da på Dells Inspiron 9300. Dog kom jo nylig Inspiron 9400 og det er her jeg trenger råd. Hvilken av disse bør jeg gå for og har jeg behov for det nye 9400 tilfører kontra 9300?

Bruken er til noe spilling, endel photoshop-bruk, den vil også bli satt opp med microsoft xp media center edition slik at den vil bli brukt mye til dette og da ting som film og musikkavspilling samt noe videoredigering.

Jeg har fått to tilbud fra Dell som jeg vurderer. Jeg har gjort noen justeringer i etterkant av jeg mottok tilbudet slik at jeg kun oppgir ca. pris.

I korte trekk er de som følger:

Inspiron 9300:

- Pentium M 750 (1,86ghz)

- 17 " wuxga 1920x1200

- 1gb 533mhz ddr2 sdram

- 80 gb 5400rpm

- Batteri 9 celle 80 whr

- 128mb ddr ati x300 skjermkort

- Windows xp mce

- Fjernkontroll til wxp mce

ca. 11800,-

Inspiron 9400:

- Intel Duo Core t2400 (1,83ghz 667mhzfsb)

- 17" wuxga 1920 x 1200

- 2gb ram

- 100 gb 5400

- Batteri 9 celle 80 whr

- 256mb go 7800 skjermkort

- Bluetooth adapter

- Win xp mce

- Fjernkontroll

ca. 16500,-

Hva velger man så? Pris er et tema her. Hadde jeg hatt 16500 som jeg glatt kunne lagt på bordet hadde det ikke vært noe å lure på. Jeg satt i utgangspunktet opp 13000 som maks grense for budsjettet. Dog kan man jo alltids spise litt mindre mat, men jeg er usikker på om det til mitt bruk er verdt 5000 for å få en pc som på mange måter er identisk? Det skal sies at jeg ikke har fått klart svar på fra Dell om disse tilbudene inkluderer tv-tuner, noe som skal sies er relativt viktig i et media center -oppsett? ;) Jeg finner det iallefall ikke ut av tilbudsbeskrivelsen jeg fikk. Uansett...

Det er jo hovedsakelig to ting som skiller disse modellene: skjermkortet og prosessoren. Jeg er også usikker på om Dell kan montere go 6800 i 9300. Jeg vet man kan gjøre det i ettertid, men jeg vil helst at alt er fikst ferdig når jeg får pcen. Jeg har fått både positivt og negativt svar fra to forskjellige Dell-selgere på om dette skjermkortet kan monteres. Kan det monteres, forsto jeg det fra den ene selgeren som sa ja, vil det koste ca. en tusenlapp ekstra, altså havner jeg på budsjett om jeg går for 9300 med det oppsettet.

x300 er for dårlig, så om det er eneste alternativ på 9300 er jeg meget usikker. Dog tror jeg at 7800 kanskje er litt overkill og koster mer enn det smaker?

Også har vi dette med disse dobbeltkjerne prosessorene. Det høres jo knallbra ut. Spørsmålet er om dette er noe jeg vil merke i mitt bruk?

Jeg er litt i villrede her og trenger både råd og generelle synspunkter. Vil jeg få mye igjen for de 4-5 tusen ekstra Inspiron 9400 koster får jeg heller pansette kjøleskapet eller noe, men om det til mitt bruk vil være marginalt utbytte av dette lurer jeg på om det er smartere for meg å gå for Inspiron 9300?

Jeg takker for alle tilbakemeldinger...

(p.s. husk bløtkake med 71 lys idag!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9400 vil nok vare lengst pga skjermkort, du får også med bluetooth, større hdd og raskere prosessor som standard, jeg synes 9400 høres best ut og ut ifra hva du sier dine krav er tror jeg du vil bli mest fornøyd med den. Om du venter noen uker kommer det nok veldig gode tilbud på 9400 etterhvert, dell har det med å starte litt høyt i pris rett etter lansering... Det er ofte billigere å vente til ram/printertilbudet er over, og heller kjøpe på ram selv. (dell sier oppgraderingen til dobbelt minne er gratis, litt rart at startprisen alltid er endel høyere når de har ram-tilbud?)

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg er overrasket over hvor lave prisene er på 9400 allerede nå. Dobbelkjerne m/7800-grafikk er MEGET bra til den prisen. Men, som har blitt nevnt, med Dell er det lurt å ha litt is i magen etter lanseringer og vente på spesielle tilbud og heller kjøpe RAM løst, for Dell tar noen heftige overpriser på det. Så var jeg deg og det ikke hastet så veldig, ville jeg ventet et par måneder og fulgt nøye med på Dells tilbud på nettet, og så ringt selger for å presse prisen ytterligere. Et tips da kan være å følge med på bruktmarkedet og se om noen navngitte personer selger sin maskin brukt allerede da, og så bruke det som pressmiddel når du ringer Dell.

Jeg har en 9300 m/6800-grafikk, og er godt fornøyd med den, men det er ikke tvil om at 9400 er mer fremtidsrettet.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Du må huske på at dette er den første dobbelkjerne cpu'en til bærbare, og vil sikkert ikke være på markedet lenge før neste generasjon dobbelkjerne cpu'er kommer til bærbare.

Ytelsemessig vil vel 9400 være et godt hakk bedre enn 9300'en du har blitt tilbudt.

Det er egentlig opp til deg om du vil ha den første dobbelkjerne cpu'en og synes prisen forsvarer det. 7800go er heller ikke noe dårlig kort. Tror det ligger på nivå med 6800U, ca.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger. Det er jo ingen tvil om at 9400 er en bedre pc og således mer fremtidsrettet. Det jeg syntes er vanskelig å vurdere er om et bedre skjermkort og dualcore prosessorer er verdt 4500,-.

Jeg pratet idag med "min mann" hos Dell og forklarte problemstillingen. 9400 er bedre og det jeg vil ha, men slik den står idag - for dyr for meg. Det overraskende(?) svaret jeg da fikk var som det er blitt nevnt her også, om jeg har litt is i magen og kan vente en måneds tid vil helt sikkert prisene ha sunket noe og "vi kan helt sikkert få til en pris om passer deg bedre"!? Kanskje jeg har et litt feil inntrykk av selgere, men at jeg skulle få et råd om å "vente litt så blir det billigere, nye produkter er alltid dyre" og ikke høre at "åååneeii, du må nok kjøpe nå. Jeg har kun én igjen og ser du han der borte, han er på vei for å kjøpe denne nå så nå må du bestemme deg med engang", hadde jeg ikke forventet. Til grensen på å virke sympatisk. ;)

Selvom det er lenge å vente en hel måned når man i praksis har bestemt seg for å bytte ut den gamle store stasjonære med en ny, raskere, flottere og lettere, så gjør jeg det. Tror ikke det er dumt.

Takk for alle råd hittil, jeg kommer innom om ca. en måned med et nytt tilbud jeg helt sikkert trenger tilbakemelding på. :)

(feira dere Elvis igår da?)

Endret av csm-101
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå fått et tilbud som jeg har takket ja til. Syntes selv jeg har fått et godt tilbud, men hva syntes folket? Er dette en ok deal?

9400:

- 1,83 ghz dual core (t2400)

- 17" 1920 x 1200

- 2gb 667mhz ram

- 100 gb 5400 harddisk

- 9 cell /80w batteri

- go 7800 256 mb

- Windows xp mce (eng.)

- tv-tuner

- fjernkontroll

pris: 15625,- inkl. frakt.

5472127[/snapback]

så billig? Er det uten merverdiavgift? Skal kjøpe meg en slik på mandag, får ikke den med 2 gig ram til under 20.000 :p med samme CPU

Lenke til kommentar

Ja, det er med mva og frakt.

Dell har innimellom forskjellige tilbud, som f.eks. dobbelt ram, fri frakt m.m. Jeg greide å prate meg til begge deler, noe som fort skrur ned prisen endel. I tillegg tror jeg nok selgerne hos Dell har mulighet å gå noe lavere enn internettprisen, slik at det er noen hundrelapper å spare bare på å ringe de litt også. Jeg fikk også selgeren til å "slenge på" litt raskere ram enn standard, samt oppgradert batteri - noe jeg føler er essensielt på denne maskina. Jeg tror jo jeg fikk en bra pris, men det er ikke så mange produsenter å sammenlikne pris med foreløpig på disse dual core maskinene, så jeg vet jo ikke hvor godt tilbudet egentlig er? Fornøyd også med at jeg får den satt opp med xp mce inkl tuner og fjernkontroll for tilsynelatende ingen ekstrakostnad.

Lenke til kommentar

Noen av dere guruene som har noe input på strømforbruket på SATA framfor IDE disker? Sikler på denne 9400 selv, men undrer på om jeg fortsatt er litt for mye opphengt i rpm'ene og om jeg ville merka noen stor forskjell på SATA 5400 og SATA 7200.

csm-101: du kommer til å være j... glad for at du valgte 9-cellers batteri over 6-cellers. Jeg advarte han som deala med Dell om I9300 som en del av hjemmepc-pakken for [insert Norges største(?) konsern her] om at 6 celler ville gi ham masse ekstraarbeid, og joda, nå er det forhandla fram deal med Dell om utsending av 9-cellers batterier pga klager. ;)

Lenke til kommentar
Noen av dere guruene som har noe input på strømforbruket på SATA framfor IDE disker? Sikler på denne 9400 selv, men undrer på om jeg fortsatt er litt for mye opphengt i rpm'ene og om jeg ville merka noen stor forskjell på SATA 5400 og SATA 7200.

csm-101: du kommer til å være j... glad for at du valgte 9-cellers batteri over 6-cellers. Jeg advarte han som deala med Dell om I9300 som en del av hjemmepc-pakken for [insert Norges største(?) konsern her] om at 6 celler ville gi ham masse ekstraarbeid, og joda, nå er det forhandla fram deal med Dell om utsending av 9-cellers batterier pga klager.  ;)

5479279[/snapback]

^^

Har ikke 9cella subwoofer og?

Lenke til kommentar
Jo, den har det.

5481184[/snapback]

Nei, det har den ikke. Det er bare noe som står på siden der. En feil, kort sagt. Som jeg har påpekt tidligere: Subwooferen har ikke noe med batteriet å gjøre.

Det er fysisk samme maskin, enten du kjøper det ene eller andre batteriet.

Lenke til kommentar

Uten at jeg skal garantere noe, så kan det være noe å spare på å velge litt mindre RAM og heller kjøpe denne fra noen andre.

Mht garanti, så ville jeg valgt billigste alternativ, du har i praksis 3 års reklamasjonstid(tror faktisk du kan kreve 5). Utvided garanti er etter min mening omtrent det samme som å gi bort penger til Dell, hvertfall med det vernet vi forbrukere har i Norge. Min erfaring med bærbare er også at dersom den varer ett år, så er det lite sannsynlig at den går i stykker etter det dersom du behandler den fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...