Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 80, unormalt eksosutslipp?

Rotis

Anbefalte innlegg

Har en Audi 80 2.0E 1992. Har merket den siste tiden at bilen slipper ut mye mer eksos enn normalt. Også når bilen er varm. Eksosen ser mer hvit enn svart ut. Har også merket en rar lukt når jeg parkerer bilen, brent lukt eller noe. Vet ikke om dette har noen sammenheng med eksosen. Bilen bruker også ganske mye olje, jeg synes det er tomt hver gang jeg peiler, som er kanskje en gang i mnd eller mindre.

Den skal på Eu-kontroll i senest Mars. Har planer om å selge bilen i nermeste framtid, greit å vite hva som feiler den.

. Noen som har peiling på hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og den merkelige lukten er vel tilfeldigvis lukten av brent olje? olje som har lekket ut på manifolden.. lukter brent olje det :p

Den merkelige eksosen kan jo også vere for lite/mye olje eller kansje motoren bare er veldig kald.. er jævli kaldt her om dagene ihvertfall  :hrm:

5403230[/snapback]

Det er fullt mulig du er inne på noe der. Men det er ikke så veeeeldig kaldt i Ålesund i forhold til mange andre steder. Men bilen står ute om natta så der er nok ikke umulig at det kan være årsaken. Men hva gjør jeg med oljelekkasjen da, dersom det er problemet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har en Audi 80 2.0E 1992. Har merket den siste tiden at bilen slipper ut mye mer eksos enn normalt. Også når bilen er varm. Eksosen ser mer hvit enn svart ut.  Har også merket en rar lukt når jeg parkerer bilen, brent lukt eller noe.  Vet ikke om dette har noen sammenheng med eksosen. Bilen bruker også ganske mye olje, jeg synes det er tomt hver gang jeg peiler, som er kanskje en gang i mnd eller mindre.

Den skal på Eu-kontroll i senest Mars. Har planer om å selge bilen i nermeste framtid, greit å vite hva som feiler den.

. Noen som har peiling på hva dette kan være?

5403181[/snapback]

Jeg har en tilsvarende bil med slik 2.0 motor. Den brukte ca 1.6 liter olje/1000 km før jeg fikk gjort noe med det. Min har passert 205000 km og jeg merket antydning til brent olje-lukt fra eksosen noen ganger. (En slik lukt kan også framprovoseres hvis man fyller på for mye olje på motoren). Med hjelp på Møller i Trondheim, så fant vi ut at det kunne være ventil-stamme-pakningene. I motoren sitter det 8 ventiler, 2 på hver sylinder. Disse tetter oljen fra å strømme ut av olje-systemet, og sugd inn i sylinderen/eksosen med sterkt vakuum.

Etter denne noe kostbare operasjonen (5000kr) så har jeg sett at oljeforbruket de siste 1000 km er mye lavere (0.25 liter ca.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...