Gå til innhold

TVout signaler på TV

martinxx

Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt til å koble PC`en til TV`en slik at jeg kan se på film jeg har på PCen og kanskje surfe litt. På mitt Radeon 9600PRO 256mb kort er det TVout, men det er det ikke på tv`en det er kun composite. Har lett etter kabler/adapter på nettet, men finner det ikke.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få signalene over til TVen?

Tror dere at mitt skjermkort vil klare bra oppløsning på tven?

Det fulgte med et adapter med skjermkortet som er fra TVout til composite, vil det bli evt, bra bilder med bare composite kabel?

Det er litt under 5m mellom TV og PC.

Endret av martinxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan legge opp compositt, men det beste er å bruke s-video kabel frem til tv, og kjøpe en skart plugg med s-video inngang. Dette får du mange steder, som elkjøp, clas ohlson osv. Max oppløsningen du får på tv er enten 1024*768 eller 800*600, tven er uansett laget for oppløsning på ca 760*570

Lenke til kommentar

Det er s-video på tven, men det er TVout på skjermkortet.

TVout og S-Video er akkurat samme kontakte bare TVout ar tre ekstra pinner i midten og jeg har hørt at hvis du fjerner den lille plastikk biten i midte av S-Video pluggen kan du plugge den inn i TVout kontakten.

Vil dette funke og vil det bli like bra bilde som vanlig S-Video`?

Lenke til kommentar

Det skal ikke være nødvendig å fjerne noe. Det er de to lederene til høyre og venstre som er sort-hvitt signal og farge-signal. Du trenger ikke de andre lederene. Har brukt dette mange ganger selv, og det fungerer ypperlig.

En bug jeg har merket med et par laptoper er at man må inn i skjermconfig og tvinge den til å detektere TV, samt at man må skru av og på overscan for at TVen skal synce. Tror de fleste TVer takler det greit dog, er bare en TV som har hatt dette problemet.

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Det er STOR forskjell på S-video og kompositt kabel fra data til tv. I motsetning til hva en annen skrev kan det godt være att du får deg en liten aha opplevelse. Men tekst kommer ikke til å se ut på tv som det gjør på en dataskjerm, til det er oppløsningen altfor dårlig.

Lenke til kommentar

etter mine erfaringer blir websider alt for uskarp ved visning via tvout på skjermkortet. alternativet kan være å øke tekst størrelsen i webbrowseren slik at det blir mer leslig på tven, men da må du også regne med å scrolle mer.

Lenke til kommentar

Har selv ett 9800 PRO kort, og man trenger ikke noen overgrang fra TVout til S-video. Den kabelen du har bestilt passer i skjermkortet selv om utgangen på kortet har flere pinner. De ekstra pinnene er til f.eks. overgangen til composite.

Og du gjør det helt riktig å ikke bruke compoSHIT som den kalles, det blir ekstremt dårlig bilde av.

Men det kan ta litt fikling i driverene får å få den til å funke korrekt på TVen. Noen TVer tar det lett, andre ikke. Min bror fikk ikke til ATI kortet sitt (X800XL) ordentlig på skjermen, men etter han byttet til Nvidias 7800GTX så kom den med en gang.

Lenke til kommentar
Har selv ett 9800 PRO kort, og man trenger ikke noen overgrang fra TVout til S-video. Den kabelen du har bestilt passer i skjermkortet selv om utgangen på kortet har flere pinner. De ekstra pinnene er til f.eks. overgangen til composite.

Og du gjør det helt riktig å ikke bruke compoSHIT som den kalles, det blir ekstremt dårlig bilde av.

5407371[/snapback]

Ok, takk for svaret!

Får du et godt skjermbilde? Det vil si at du fint klarer å lese teksten på TVen?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan endte dette? Fikk du bilde på TV skjermen?

Det er litt viktig å skjønne at en TV har en fast oppløsning, i motsetning til data-skjermer. En TV vil alltid vise 768x576 (1024x576 i WS), noe som gjør at dersom du sender 1280x768 så vil dette bli komprimert til å være 768x576 før det blir sendt til TVen. Teksten vil ikke bli ordentlig tydelig før du klarer å velge riktig oppløsning i windows (768x576), noe som ikke er akkurat trivielt å få til. Når man endelig får det til, så er oppløsningen så liten at man egentlig ikke kan bruke det til noe fornuftig. TV-out er en sak som egentlig kun kan brukes til film og enkelte spill.

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...