Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Treg BIOS, mulig IDE problem?

Anbefalte innlegg

Hei, hadde tidligere problem med at PC slo seg av i det blå og sendte derfor HK inn til retur. Fikk tilbake samme HK der de mente testresultatene var ok og at det fungerte som det skulle.

Satt på plass HK og startet opp til svart skjerm. Testet andre PC'n som fungerte. Brukte elimineringsmetoden og byttet komponenter til jeg fikk skjermbilde.

Komponenten som blokket var en Corsair 1024 DDR minnebrikke.

Uten noen IDE disk, CDROM etc koblet til så ting normal ut, dvs standard msg "No bootdevice detected, Insert system disk..." elns.

Setter inn en gammel IBM deathstar disk (har min vanlige C:\ disk i PC#2) og kjører på.

Merker at BIOS er usedvanlig treg og etter endel roting og knoting og skifting av IDE kabel etc har jeg satt opp CDROM og en gammel WD disk på 13GB.

BIOS går fortsatt tregt, men jeg får startet opp en 2003 server boot fra cd som gir svart skjerm (første OS cd jeg fant i farten) etter den første hardware scan.

Finner frem Ubuntu cd og starter installasjon, får noe error msg under hovedinstallasjonen (godt mulig pga gammel disk), ignorerer dette og fortsetter, får beskjed om å starte på nytt etc, men istedet for å fullføre installasjonen er det akkurat som om jeg ikke har gjort noe som helst og er tilbake til "Insert boot disk..."

Kjører derfor Live versjonen som fungerte smertefritt foruten om at den hang litt når den sjekket opp IDE og er herifra jeg skriver dette.

Virker som det er IDE som gjør BIOS treg, ettersom at om jeg kobler fra strøm til disse enhetene kjører BIOS i normal hastighet.

Har resatt CMOS etc..

Noen som har lignende erfaringer eller med innsikt til hvor problemet kan ligge?

På forhånd takk

Endret av Nunya
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering...

På test koblet jeg ut strøm til harddisk og kjørte Ubuntu Live økt igjen. Alt som har med BIOS, IDE og annet oppsett går kjapt nå (selv om CD-ROM er koblet til..)

Lurer litt på om det er naivt å tro at det er gammel harddisk som er kilden til problemet, samme var jo med Deskstar disken også, men kan absolutt virke som det..

Hva mener dere?

Grunnen til at jeg enda ikke har testet med den disken jeg normalt bruker til C:\ disk er at den brukes av et annet system akkurat nå som ikke er tatt backup av etc.

Tenkte å teste med den disken imorgen..

Lenke til kommentar

Som jeg trodde så var det disken som var problemet. Satte i en nyere systemdisk idag og ting fungerer kjempefint. Litt synd egentlig da de gamle var perfekt størrelse for disker til alternative maskiner, men men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...