834HF42F242 Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Jeg driver og bygger opp en ny nettside for tiden, og har valgt å gå helt bort fra tabelloppsett. Jeg har en del erfaring med div-blokker og posisjonering fra tidligere, men vet ikke om jeg gjør det riktige. Jeg har brukt relative posisjoner, men oppdaget nylig at man kan bruke tags som float:left; Uansett: Legger ved et bilde av et vilkårlig oppsett med div-blokker, og lurer på hvordan andre ville posisjonert dette. Legg ved et css-eksempel i tråden, på hvordan man kan sette opp blokkene slik, enklest (og ikke minst riktigst) mulig: Edit: Legger ved påbegynt css-skjema for å gj øre det litt enklere... /* $Id: eksempel,v 0.10 08/01/2006 02:39$*/ div#topp { } div#meny { } div#spesial-v { } div#spesial-h { } div#hovedside { } div#bunn { } Endret 8. januar 2006 av anth Lenke til kommentar
JonH Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Har et noe lignende oppsett på hjemmesida mi, med 'spesial-v' og 'spesial-h' som kolonner med tekst, og 'hovedside' som overskrift. Om jeg har gjort det på den riktigste måten er jeg ikke sikker på Jobber med et nytt design, så sidene er foreløpig uten særlig innhold. Lenke til kommentar
Cizza Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Her har du et eksempel på hvordan dette kan løses: http://skohorn.net/div-test/. (Gjerne last ned eksempelet, for det kommer ikke til å ligge der for alltid.) Den blå bakgrunnsfargen er en div som omkranser hele siden, mens den røde bakgrunnsfargen er en div som omkranser kun spesial-delen. Håper det er til hjelp. Bare spør dersom du lurer på noe mer. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Lag en wrapper for : spesial-v, spesial-h og hovedside. html: <div id="topp"> Toppen </div> <div id="meny"> Meny </div> <div id="cont_wrap"> <div id="spesial-v"> SPesial v </div> <div id ="spesial-h"> Spesial h </div> <div id="hovedside"> Hovedside </div> </div> <div id="bunn"> Bunna </div> CSS : #topp { } #meny { } div#topp { } div#meny { float: left; } div#cont_wrap { float: left; } div#spesial-v { float: left; } div#spesial-h { float: left; } div#hovedside { clear: both; } div#bunn { clear: both; } Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå