detonator Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hei, har prøvd å lese meg fram til en ting, men er ikke så lett å forstå toll-reglementet. Er det slik at om jeg kjøper hardware på ebay, sendt fra USA, til en latterlig lav pris så vil tollverdien være det jeg betaler for den? Eller kan Tollvesenet bruke norsk utsalgspris til å bestemme varens verdi og gi meg et mye større moms-krav? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 kjøper du på ebay er vel det helst kjøp av brukte varer det allerede er betalt moms på (i usa), og derfor skal du ikke betale moms igjen. Men uanz så er det alltid salgspris som gjelder, uavhengig av hva som er norsk utsalgspris. Jeg vet om mange som har svindlet tollvesenet ved å få sender til å notere opp en mye mindre verdi enn den aktuelle på utsiden ved f.eks si at varen er defekt eller noe, slik at man skal slippe å betale (så mye) moms for det.. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 alle varer som er under 200nok,skal du ikke betale mva på,men kjøper du noe som koster over 200nok,skal du betale mva på kjøpesummen og frakta tilsammen. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Men uanz så er det alltid salgspris som gjelder, uavhengig av hva som er norsk utsalgspris.Med mindre forsendingens verdi ikke er påført varen. Kjenner selv folk som har forsøkt å snyte tollen på ebay-ete varer de betalte NOK 4-500,- for, bare for å bli skjønnsmomset for en verdi på nesten 3000,-. Surt... Ble nylig blitt forsøkt 'skjønnsbehaldlet' igjen på auksjonsvarer under 200,- (5 PCMCIA WLAN kort til $29). Om man får tilslag på ting som er latterlig billig i utlandet bør man sørge for å ha omtvistelig bevis på at dette er prisen man faktisk betalte (kontoutskrift + auksjonsutskrift). Uten dette kan tollen 'skjønnsmessig' kreve nesten hvilken verdi de vil. Lenke til kommentar
Njål Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 kjøper du på ebay er vel det helst kjøp av brukte varer det allerede er betalt moms på (i usa), og derfor skal du ikke betale moms igjen. 5402396[/snapback] Tull og tøys. Om det er betalt mva/salgsskatt i landet man har kjøpt det ifra er likegyldig for norsk mva-plikt (derimot er det en del forretninger som ordner fratrek av evt lokal salgsskatt ved eksport). Om varen er brukt eller ikke er også likegyldig for norsk mva-plikt. Norsk utsalgspris er i utgangspunktet uinteressant for utregning av mva, kun hva du har kjøpt varen(e) for, men hvis tollbehandlere/postfortollere finner oppgitt verdi usannsynlig, og du ikke kan legge frem tilstrekkelig god dokumentasjon på at det er reell pris du har betalt, kan de skjønnsfortolle utfra hva de mener (eller finner ut av ) tilsvarende vare ville koste i Norge. Koster varen under NOK200 før frakt er den ikke mva-pliktig, koster den over 200 skal fraktpris inkluderes i verdibeløpet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå