Boralis Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Er ikke sikker på om det er rett plass å poste dette,men da får mod flytte den. Dell er første ute med tall for PC-salget i Norge i fjor. Tallene viser at Dell spiser markedsandeler i rekordtempo - Sammenlignet med 2004, løftet vi salget av stasjonære PCer med 35 prosent og salget av bærbare med 60 prosent, forteller markedsdirektør Hans Kristian Seime til digi.no. Han vil ikke oppgi eksakte salgstall, men i følge analyseselskapet IDC solgte Dell i 2004 53.000 bærbare PCer og 93.000 stasjonære maskiner. Dette betyr at 125.500 stasjonære og 84.800 bærbare PC-er 2005, til sammen 210.300 maskiner. Dette gir en årsvekst for Dells PC-salg på friske 36,5 prosent. Tidligere har IDC spådd at det norske PC-markedet ville vokse med åtte prosent i 2005. Hva det endelig ender opp på blir først klart om noen måneder, men det er klart at Dell spiser markedsandeler. http://www.digi.no/php/art.php?id=286120 Bra av DELL dette her Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Ja, markedsføring er stikkordet Jeg reddet heldigvis mormor fra å svi av 16k på dell-pc Lenke til kommentar
vitamin2 Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Ja, markedsføring er stikkordet Jeg reddet heldigvis mormor fra å svi av 16k på dell-pc 5402678[/snapback] Har du regnet ut det var en prisforskjell eller likte du bare ikke DELL ? Hvordan kan over 200 000 pc-brukere ta feil ? Endret 8. januar 2006 av vitamin2 Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Har du regnet ut det var en prisforskjell eller likte du bare ikke DELL ? Poenget var at mormor ikke har bruk for en PC til 16k, men selgern mente hun måtte ha alt nytt for ingenting av det hun hadde passet til en dell (tastatur, mus, høytalere, skjerm). Lenke til kommentar
vitamin2 Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Har du regnet ut det var en prisforskjell eller likte du bare ikke DELL ? Poenget var at mormor ikke har bruk for en PC til 16k, men selgern mente hun måtte ha alt nytt for ingenting av det hun hadde passet til en dell (tastatur, mus, høytalere, skjerm). 5403539[/snapback] Skjønner. Så fort noen sier DELL, HP osv. så er det noen som klager her på forumet. Hvis DELL er så dårlige og tvilsomme så er det rart at de selger så mange pc'er i Norge. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Tre ting gjør at Dell selger masse i norge; markedsføring; markedsføring; markedsføring. Det samme med Elkjøp og Notar, de bruker Ugandas forsvarsbudsjett på markedsføring, og det funker. Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Dell funker knall det. Jeg bygger min egen maskin, men "alle andre" - mor, far, søskenbarn, slekt og venner - bare sender jeg videre til Dell. Maskinene fungerer greit, og de har bra kundeservice som gjør at de ikke ringer til MEG og maser hele tiden. Funker fint. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Dell funker fint, sånn rent bortsett fra at jeg liker å vite alt av komponenter inni maskina mi. Sånn prismessig, så har jeg ikke sjekka hvordan de ligger ann, men, det skulle da være lett å sjekke. Kan trygt anbefale dell til alle som jeg ikke gidder å hjelpe med maskina. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Det er vel ingenting som tilsier at Dell spiser markedsandeler. Det eneste de sier er at de solgte mer enn ifjor. Om de tar dette fra selvbyggerne, andre produsenter eller om det bare var flere som kjøpte pc ifjor vet man ingenting om. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Litt nysgjerrig på hvordan tallene her er delt opp. Hvor mye av det økte salget er pga. bedrifter som har oppgradert maskinparken i 2005, slik at "PC-salget" i realiteten er arbeidsstasjoner som står på et kontor? Hvor mye er hjemme-PC avtaler der de ikke fikk noe annet enn Dell å velge i?? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hvordan kan over 200 000 pc-brukere ta feil ? 5403535[/snapback] Hvordan kan de millionene av kjøpere som kjøper Britney Spears og annen flat og kjedelig pop ta "feil"? Jo, de blir lurt av markedsføring, markedsføring og markedsføring, som gorber nevner. Men i motsetning til Britney Spears, som virkelig bare er søppel, så funker jo faktisk Dell-PCer. Selv vil jeg ha 110% kontroll over hva som er inni PCen min, men jeg skjønner at Dell kan være et godt alternativ til de store massene som ikke har så god greie på PC. Det er bare alle idiotiske løsninger Dell bruker, og utrolig dyrt tilbehør som gjør det så voldstomt uaktuellt i mine øyne. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Det er vel ingenting som tilsier at Dell spiser markedsandeler. Det eneste de sier er at de solgte mer enn ifjor. Om de tar dette fra selvbyggerne, andre produsenter eller om det bare var flere som kjøpte pc ifjor vet man ingenting om. 5403989[/snapback] Vel regner med at de her regner ut etter totalt solgte maskiner og har da den ene økt sitt salg fra 25 til 30% menst den andre har økt fra 25 til 26% er det vel åpenbart at førstnevnte har tatt mest markedsandeler Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Det er vel ingenting som tilsier at Dell spiser markedsandeler. Det eneste de sier er at de solgte mer enn ifjor. Om de tar dette fra selvbyggerne, andre produsenter eller om det bare var flere som kjøpte pc ifjor vet man ingenting om. 5403989[/snapback] Vel regner med at de her regner ut etter totalt solgte maskiner og har da den ene økt sitt salg fra 25 til 30% menst den andre har økt fra 25 til 26% er det vel åpenbart at førstnevnte har tatt mest markedsandeler 5405989[/snapback] Det eneste Dell sier er at de har solgt flere pc'er ifjor enn året før. De har hatt en økning på XX%, men de sier ingenting om hvordan det totalte antallet (f.eks YY%) har økt fra 2004 til 2005. Hvis YY > XX så vil faktisk Dell ha tapt markedsandeler selv om de har solgt mer. EDIT: Ser at IDC anslår en total økning på 8%, men se for deg Dell sin statistikk dersom Statoil ikke hadde kjøpt 20.000 pc'er. Da hadde Dell omtrent vært på de 8%'ene. Hvorvidt om de andre har hatt like gode avtaler vet man ikke før de andre kommer med sine tall. Endret 8. januar 2006 av CrZy_T Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 EDIT: Ser at IDC anslår en total økning på 8%, men se for deg Dell sin statistikk dersom Statoil ikke hadde kjøpt 20.000 pc'er. Da hadde Dell omtrent vært på de 8%'ene. Hvorvidt om de andre har hatt like gode avtaler vet man ikke før de andre kommer med sine tall. Du glemmer vel at dem kjøpte et stort antall fra HP også etter hva jeg så i en annen tråd her på forumet Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Vi har innkjøpsavtale med Dell på jobben, og har hatt en del møter med får kontaktperson for firmaet. Pga. dette har jeg begynt å få noen meninger om selskapet. Grunnen til at dell ikke leverer AMD systemer er at AMD ikke klarer å holde en like stabil leveranse som intel. Dell er avhengig av at en prosessor som gikk ut av mote for 2-3 år siden fortsatt kan skaffes enkelt i store kvanta til en billig penge. Dette klarer ikke AMD å levere enda. Dette har vår kontaktperson selv uttalt når jeg spurte om det. Dette gjelder ikke bare prosessoerer, men også hovedkort osv. Der er intel veldig sterk. Pakkene som dell selger og reklamerer for er veldig billige. Men skal du endre på konfigurasjonen blir det fort veldig dyrt. Veeeeldig dyrt. Dell er heller ikke først ute med nyeste teknologi. Den typen masseproduksjon de driver krever at det produktet de selger er innenfor visse standarder, og de har ikke råd til å levere 1 million pc'er som har en konfigurasjon som viste seg å være en flopp etter 1-2 mnd. De må altså da vente å se op hva resten av it-markedet legger seg på før de tar en avgjørelse på hvilke konfigurasjoner som skal masseproduseres. Måten dell produserer på er avhengig av vekst i markedet. Den dagen etterspørselen på datamaskiner minsker, har dell et kjempeproblem. Husker ikke nøyaktig tallet som ble nevnt når det gjalt tiden de bruker på å produsere èn pc. Men hvis jeg ikke husker temmelig feil så var det under 1 minutt (!!) hvis produksjonen gikk for fullt. Hardwarekonfigurasjonene til dell har stort sett vært OK, men de har hatt noen spesialproduserte produkter de har satt inn i pc'ene sine opp i gjennom tidene som virkelig har vært en pain in the ass. Bl.a. så fikk de produsert en egen versjon av soundblaster live kortene. Denne modellen (CT-nummeret) er ikke listet på soundblaster.com/creative sine sider over hodet og er _vanskelig_ å finne drivere til hvis du ikke vet hva slags dell pc det har stått i. Dell driver mye med rebranding. Det siste året har de bl.a. begynt å utfordre HP på skriverfronten. De kjøper opp lexmark skrivere og setter sin egen logo og software på/i. Modellnavnet og firmwaren kan imidlertid avsløre hvirken lexmark av-art det er. Det samme gjelder også skjermene. De fleste er av-arter fra samsung. Den veksten som er topic på denne tråden kaller dell internt for "Dell-effekten". Denne innebærer både at dell selger flere pc'er, men også at prisene på datautstyr har de siste årene sunket vesentlig etter at dell begynte med den priskrigen de nå fører. En effekt av denne var bl.a. at konkurentene måtte sette ned prisene på produktene sine (se f.eks. HP-skrivere: De eneste multifunksjonsløsningene du fikk der ifra tidligere var den dyre officejet serien. For noen år tilbake lanserte HP billigserien PSC). Dette er den såkalte dell-effekten. Mulig dette ble vell off-topic sånn på senkvelden. Beklager i såfall dette. Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Glimrende svar dette her Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Grunnen til at dell ikke leverer AMD systemer er at AMD ikke klarer å holde en like stabil leveranse som intel. Dell er avhengig av at en prosessor som gikk ut av mote for 2-3 år siden fortsatt kan skaffes enkelt i store kvanta til en billig penge. Dette klarer ikke AMD å levere enda. Dette har vår kontaktperson selv uttalt når jeg spurte om det. Dette gjelder ikke bare prosessoerer, men også hovedkort osv. Der er intel veldig sterk. *klipp* Det for mye å quote hele teksten! 5408110[/snapback] 1. Ikke ta en selgers ord som fakta. De sier ofte mye for å få selge deg akkurat de tingene du vil. Alle store selgere har provisjon... selger de mer, tjener de mer. 2. Hvis AMD ikke klarer å levere en jevn strøm av CPU'er og garantere tilgang på dette om 2-3 år, hvordan tør f.eks HP å bruke disse da HP gir standard 3års garanti på en del AMD-modeller med mulighet for utvidelse til 5år? Ryktene har jo lenge svirret med at Dell har en sinnsykt god avtale med Intel og at de derfor ikke tør å ta inn så altfor mye fra AMD (selv om de så vidt jeg vet har begynt å selge noen AMD-modeller, hvertfall i USA) 3. XPS-serien er vel rimelig tidlig ute med nyeste teknologi, men på samme måte som alle andre store pc-produsenter er dette bare i konsumentmarkedet og ikke i bedriftsmarkedet. 4. PSC-serien kom nok mer fordi HP så det var et marked for det, enn at Dell presset priser. Dell hadde vel ingen MFP'er tilgjenglig når HP kom med PSC? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 1. Ikke ta en selgers ord som fakta. De sier ofte mye for å få selge deg akkurat de tingene du vil. Alle store selgere har provisjon... selger de mer, tjener de mer.2. Hvis AMD ikke klarer å levere en jevn strøm av CPU'er og garantere tilgang på dette om 2-3 år, hvordan tør f.eks HP å bruke disse da HP gir standard 3års garanti på en del AMD-modeller med mulighet for utvidelse til 5år? Ryktene har jo lenge svirret med at Dell har en sinnsykt god avtale med Intel og at de derfor ikke tør å ta inn så altfor mye fra AMD (selv om de så vidt jeg vet har begynt å selge noen AMD-modeller, hvertfall i USA) 3. XPS-serien er vel rimelig tidlig ute med nyeste teknologi, men på samme måte som alle andre store pc-produsenter er dette bare i konsumentmarkedet og ikke i bedriftsmarkedet. 4. PSC-serien kom nok mer fordi HP så det var et marked for det, enn at Dell presset priser. Dell hadde vel ingen MFP'er tilgjenglig når HP kom med PSC? 5409122[/snapback] 1: Vet det. Det var uansett det jeg fikk høre. Mulig det er 2 sider av samme sak der. Noe sant og noe usant. 2. Greit. Jeg legger meg flat. Ref. punkt 1. 3: Det var bedriftsmarkedet jeg siktet til. 4: Joda. Men leverandører generelt begynte å senke prisene etter dell fikk så stor markedsandel. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 4: Joda. Men leverandører generelt begynte å senke prisene etter dell fikk så stor markedsandel. 5413017[/snapback] Dell har jo også senket prisene sine. Grunnen ligger vel i at produksjonskostnadene pr enhet har gått ned pga salget har generelt gått opp i tillegg til økt konkuranse. Gå noen år tilbake i tid og se CPU-prisene opp mot dagens. Intel har senket prisene sine ganske drastisk etter at AMD fikk fotfeste med K7'n sin. Hvor mye kostet det ikke for en CD-ROM før, og hvor mye koster de nå? Jeg vil ikke påstå at Dell alene skal ta æren for at de andre har satt ned prisene sine. Folk kjøper mer, produsentene selger mer, kostnaden pr enhet blir lavere, flere produsenter ser mulighet for å tjene penger, konkuransen blir større, produksjonen øker, prisene faller, folk kjøper enda mer, produsentene selger enda mer..... yeahyeah, du fatter forhåpentligvis poenget. Idag får du en komplett pc (uten skjerm og tastatur) fra i overkant av 2.000,- hos Komplett. For 5 år siden var du heldig hvis du kom noe særlig under 5.000,-. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå