FpsStu Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Er det da før eller etter porto? Også hvis jeg hjøper noe til 100$ som blir da 750kr, og valutaen går opp til 7,7 den perioden den er i flyet og koser seg på vei til norge, koster den da fortsatt 750kr eller 100$ som blir da 770kr? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Først og fremst: import-grensen er 200 kroner. For det andre: 200-kroners-grensen gjelder for verdien på pakken. Er verdien over 200 kroner, så må du betale 24% MVA, men ikke MVA på frakt slik som man trodde tidligere. For det tredje: Tolldirektoratet bestemmer valutakursene for ca. 1 måned om gangen (eller ved store svingninger). Så hvis du bestiller en pakke som ligger på grensen i slutten på måneden, og pakken ankommer 14 dager senere, er sjansen større for at den blir stoppet. Lenke til kommentar
Domino Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Neeesten helt riktigt. I følge tollvesenet selv er grensa 200kr PLUSS porto. Dvs, dersom du kan dokumentere at 50kr av pakken på 240kr er porto så går den gjennom. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Nei, det har visstnok kommet noen nye forskrifter som skal klarlegge reglene rundt import, og der sies det at mva ikke skal beregnes av frakt. Skal prøve og finne tak i det... Lenke til kommentar
aG_ Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 få pakken sendt som gave så slipper du moms. Lenke til kommentar
graveyard85 Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 "få pakken sendt som gave så slipper du moms" Dette er riktig så lenge du kan dokumentere at det er en gave og at verdien ikke overstiger 500,- NOK. Vet dette selv av bitter erfaring Graveyard85 Lenke til kommentar
Knuti_ Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Dette har jeg prøvd og firmaet sa det at siden vi ikke var meldem i EU måtte det stå på pakka det som var i den. Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Angående valutakurser blir disse fastsatt en gang i uka og ikke en gang i måneden som for en tid tilbake. Hver torsdag blir kursen som er gjeldende for hele neste uke publisert. Se detaljer på: http://www.toll.no/rundskriv/EKS/2002_1341.html Her finner du aktuell kurser: http://www.toll.no/bin/tvinn_valuta.pl Lenke til kommentar
BBC Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Quote: Den 2002-09-09 19:22, Knuti_ skrev:Dette har jeg prøvd og firmaet sa det at siden vi ikke var meldem i EU måtte det stå på pakka det som var i den. Det er avhengig av hvor de holder til. Hvis firmaet er i EU, må de nok gjøre det slik - har iallefall fått beskjed fra Play.com om at de ikke kan sende "gifts". Webshopper i Australia, Canada og USA er sikkert lettere å overtale. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Quote: Den 2002-09-09 18:36, graveyard85 skrev:"få pakken sendt som gave så slipper du moms"Dette er riktig så lenge du kan dokumentere at det er en gave og at verdien ikke overstiger 500,- NOK.Vet dette selv av bitter erfaringGraveyard85 Kjøper DVD filmer fra ett firma i Canada som kaller seg selv http://www.dvdsoon.com . De setter verdi på pakken til 12 kanadiske doller (ca. 60 norske kroner) og sender den som "gift" samme hvor mye man bestiller og hva verdien er. Da går den gjennom lettere enn kniv i varmt lettmargarin. Ups... burde ikke sagt dette. Håper ikke tolldirektoratet får snusen i det Lenke til kommentar
NuB Skrevet 15. september 2002 Del Skrevet 15. september 2002 Hører mye om denne 200-kr-grensen, men hvor mye er det tollavgiften utgjør f. eks på en pakke med verdi ca 400? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 15. september 2002 Del Skrevet 15. september 2002 Quote: Den 2002-09-15 15:02, NuB skrev:Hører mye om denne 200-kr-grensen, men hvor mye er det tollavgiften utgjør f. eks på en pakke med verdi ca 400? (400*1.24)+150 = 646 kroner (24% i tollavgift + 150 til Posten for fortollingen) Lenke til kommentar
Lch Skrevet 15. september 2002 Del Skrevet 15. september 2002 Quote: Den 2002-09-09 19:48, Afseth skrev:Ups... burde ikke sagt dette. Håper ikke tolldirektoratet får snusen i det Det er jo for sent nå. Og Tollvesenet driter i det, det er Posten som sjekker det du importerer, med mindre det er noe sære saker som f.eks bil, båt osv. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 15. september 2002 Del Skrevet 15. september 2002 Quote: Den 2002-09-09 18:11, borre skrev:Nei, det har visstnok kommet noen nye forskrifter som skal klarlegge reglene rundt import, og der sies det at mva ikke skal beregnes av frakt.Skal prøve og finne tak i det... Jeg finner intet på http://www.toll.no, men du finner du noe tillitsverdig, vennligst post URLen. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 15. september 2002 Del Skrevet 15. september 2002 Quote: Den 2002-09-15 15:59, LarsC skrev:Jeg finner intet på http://www.toll.no, men du finner du noe tillitsverdig, vennligst post URLen. Prøvde å søke selv der da jeg postet det, men fant ikke frem i rotet. Jeg leste om det på en av film/tv/teknologi-gruppene på News i august. Har Googlet litt nå, men finner ikke tilbake til diskusjonen, så jeg får midlertid trekke tilbake min påstand :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå