Gå til innhold

spenningsregulator, bruke det som en "dimmer"?

Anbefalte innlegg

heisan

Hvis man har en spenningsregulator, som på dette bilde;

LM317.gif

kan man ikke lage en ganske enkel dimmer ut av noe slikt?

tenkte på at man justerer jo spenning opp og ned som man vil. (da vil jo pæra lyse svakere/sterkere)

hvis jeg bruker komponenter beregnet for 12v, og en 20w halogenlyspære feks.,

Det blir jo 2,4A på èn 20W lyspære.

(har foresten 2stk. 20w, da blir det vist bare 4,8A)

Det skulle vel ikke bli så dyre komponenter da?

(har nemlig to stk. 20w 12v halogenpærer, over pulten, men har ikke noe strømforsyning (skal fikse det snart) og jeg hadde lyst til og dimme dem, uten og kjøpe noe dyre greier)

jeg prøvde først og drive dem med en strømforsyning fra en gammel nextgentel ruter, men den klarte vist ikke og levere 0,3A... for da ble det mørkt i rommet og det luktet svidde komponenter... :w00t:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oi, faen, husker aldri de formelene der...(går GK elektro nå...)

hmm....ca. 5A skal de resistorene + spennings regulatoren tåle.

blir kanskje ikke så heftig som jeg trodde.

men er det noen bakdeler med og bruke en slik krets som dimmer?

det vil vel funke utmerket evt.?

Lenke til kommentar

Er ingentig galt i å dimme 12V lys på denne måten.

Normalt driver man effektregulering av trafoen men siden det er 28V likestrøm som inspenning så er det en helt grei måte å gjørte det på så lenge komponentene tåler strømmstyrken.

Det er det som er forskjellen på å dimme på 12V siden og 230V siden.

På 230V er det mye mindre strømmer å ta hennsyn til som i sin tur gjør det billigere for selve dimmeren.

Lenke til kommentar

Hei. Hvilke bøker har dere på skolen?

Gikk selv GK elektro i fjor, og det stod greit utfylt der om forskjellige former for spenningsregulering. Kan være kjekt å sette seg inn i det før man starter på noe slikt.

Hva slags strømforsyning skal du bruke? Dersom du skal bruke en som gir 12v likespenning, er dette måten å løse problemet ditt på. Men en LM 317 takler maksimalt 1,5 Ampere, og du må derfor modifisere kretsen litt. Det er flere måte å gjøre dette på, og du kan finne mange gode ideer i databladet. ;)

En annen måte å gjøre det på er å bygge dette fra bunnen av uten å bruke LM317, altså å lage en serieregulator. Du vil kunne finne informasjon om dette i elektronikkboken din. :) Har ikke tilgang til tegneprogram på denne maskinen, så jeg får ikke tegnet opp noe til deg akkurat nå. Kan se om jeg finner noe på nettet.

EDIT: skriveleifs

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

når jeg tenker meg om, burde jeg egentlig hatt enn trafo på 15V.

(fordi spenningsregulatoren spiser 3V, og da vil jeg ikke få full styrke på lampene hvis jeg bruker en på 12V :) )

Skal se hva slags strømforsyninger jeg har liggende, kanskje jeg må kjøpe en.

Lenke til kommentar

Vær forsiktig med å kjøre 12V på pærene, de går ekstremt for om de får for høy spenning.

En Elektronisk trafo har til sammenligning 11,5V som utspenning og 12V og oppover avkorter livet til pæra betraktelig.

12,4V vil få pærene til å gå etter 2-3 uker.

Et eksempel fra en butikk med jernkjærnetrafoer og 240V på primærsiden av trafoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...