CFD Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Svar til trådstarter: Jeg har kolera og gulfeber. Det går for å være de viktigste vaksinene(iallefall for folk som arbeider på sjøen). Jeg tok min hos sjømannslegen ,men du må nok hendvende deg hos fastlegen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 I de fleste litt «lugubre» land (intet vondt ment, bare snakk om lavere levestandard osv.) har jeg som en grunnleggende regel å ikke kjøre bil selv, og å ikke bevege meg på steder jeg ikke kjenner uten vakter. Om jeg drar til Mexico har jeg imidlertid fått streng ordre om å ikke bevege meg utendørs med mindre jeg er fulgt av minst 2 væpnede sikkerhetsvakter, og å aldri sette meg inn i en bil med mindre den er skuddsikker. Ikke fordi jeg er spesielt prippen, men fordi vestlige penger er forlokkende, og man i Mexico potensielt kan være et attraktivt gissel. Konklusjonen her er vel egentlig mest at man for enhver pris må unngå å vise at man har litt penger dersom man ikke ønsker å drasse med seg et hav av beskyttelse. 5407626[/snapback] Kunne ikke blitt enigere. Som sagt kom jeg nettopp hjem fra et land i samme genre - og to bevæpnete vakter(OK, en skikkelig vakt og en "lokal guide med skytetrening to ganger i året og rett til å bære våpen"). Slikt er for all del nødvendig, særlig i Mexico. En bedrift ville nok tegnet en kidnappingsforsikring - men dette ligger desverre utenfor de fleste backpackeres økonomi. Jeg er desverre redd Mexico kanskje ikke er stedet man bør dra på backpackertur uten nødvendig sikkerhet. Mexico egner seg vel ikke akkurat som noe turistmål, og særlig ikke Mexico City - som jo er beryktet. Ville ikke drømt om å dra på ferie dit, og ihvertfall ikke på backpacking med (tydeligvis) lugubre hotell(som sikkert mangler obligatoriske sikkerhetsopplegg(jeg tenker på gjennomlysning av baggasje, metalldetektorer ved samtlige innganger og bombehunder). For mange "vestlige" på et sted utgjør faktisk en fristelse for kidnappere, noe jeg tror folket i denne tråden ikke innser. Samtidig sier de at de skal bli kjent med andre backpackere(det er ikke slummen i Kenya som drar på backpackertur) som faktisk for det meste er temmelig vest-europeiske og/eller amerikanske. Oisann. Kidnappingsmål. Mange amerikanere? Terrormål i tillegg... "Hurra". Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) Har du noen gang dratt på backpacker-tur? Uansett, noen foretrekker dyre hoteller, andre har ikke råd til slikt eller vurderer å prioritere annerledes. Og det er iallefall vanlig at det henger flere backpackere på de billigere stedene. Og på slike steder pleier det iallfall etter min erfaring å være litt mer åpen stemmning og dermed lettere og få kontakt med likesinnede på tur. hadde vel ikke skrevet det jeg skrev dersom jeg ikke hadde vært på en og annen omstreifer-ferie. jeg liker flere typer ferie likesinnede, det minner meg om noen norske studenter i australia & budapest som bare henger med andre nordmenn :!: 5407487[/snapback] Du drar dettte litt vel langt. Poenget var bare at hvorfor sitte på hotellet alene når du kan snakke med andre. Og det er vel ofte ikke backpackerne som er de verste når det gjelder å ikke ta kontakt med andre nasjonaliteter (på min 1mndrs tur snakket jeg ikke med en nordmann utenom de jeg reiste med) tror den typen reisere tilhører heller se og hør-pansjonister på tur... edit: Leste ikke det du skrev nøye nok, trodde du mente at backpackere bare snakket med folk av sin egen nasjonalitet. Tror jeg må legge meg nedpå litt... Men uansett sov hvor du vil. Men om du ikke er styrtrik så vil jeg anbefake mosteller/herberger. Disse pleier ofe å være særiøse og trygge. Vet ikke hvordan dette er i Mexico, men ville nok satset på det. Du/dere kan jo undersøke dette litt på forhånd. Vet at det ligger databaser på nettet med herberger over hele verden, så det burde ikke være umulig å finne. Endret 9. januar 2006 av Det Dvergiske Kaffebord Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Mamma prøvde å dra en spøk overfor en amerikansk vennine sist vi skulle til SFO, og hotellet vi pleier å bo på der var fullt. "Vi får vel ta inn på hostel(Ungdomsherberge) da", sa mamma. "Å herregud, du kan ikke tenke på det engang, det er jo å be om kriminalitet!" I USA. Hvordan det da er i Mexico? Vil ikke tenke på det. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Mamma prøvde å dra en spøk overfor en amerikansk vennine sist vi skulle til SFO, og hotellet vi pleier å bo på der var fullt. "Vi får vel ta inn på hostel(Ungdomsherberge) da", sa mamma. "Å herregud, du kan ikke tenke på det engang, det er jo å be om kriminalitet!" I USA. Hvordan det da er i Mexico? Vil ikke tenke på det. 5410311[/snapback] Tror (vet) at moren din overreagerer ganske mye. Jeg har ikke brukt herberge i USA eller i Mexico. Men jeg har sovet på herberger eller veldig billige hoteller ganske mange steder i Europa uten noe som helst problem. Og alle guider til backpacker-turer eller billigturer anbefaler å sove på slike steder, så tror ikke det skal være noe problem. Uansett så ønsker jeg trådstarter lykke til på turen. Og du kommer deg med størst sannsynlighet ikke bort i noe farlig, med mindre du vifter med verdisaker i mørke bakgater. En kamerat av meg gjorde det med mobilen i Cape Town, og han savner mobilen ganske mye... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Det var da voldsomt til hysteri og paranoia da! Væpnede vakter, hotelkjeder, kidnappingsforsikring og gudene vet hva! Skal man på backpackertur så er det ikke noe kult å jatte rundt med ei jævla væpna vakt og sture på et uorginalt og kjedlig kjedehotel. BTW: Herberger er ikke så gale som enkelte skal ha det til. Jeg har bodd på flere lugubre herberger og jeg har aldri opplevd noe trøbbel. Selv ikke på herberger stort sett befolket av narkomane og prostituerte har jeg hatt noe problemer. Lånte vekk mobilen min til en stakkar som måtte ringe snuten fordi kompisen hanna blei trua av noen torpedoer med kniv. Ting tok tid og jeg tenkte at den mobilen ser jeg nok aldri igjen, men to minutter senere kom narkisen inn på rommet med mobilen og takka pent for lånet. Folk er generelt sett bra. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Hu og hei, så fantastisk. Var det i Mexico? Neppe. Trenget er kjedehotell å være uoriginalt? Slettes ikke. Mulig alle Econolodger bygges etter samme tegning, men jeg tenkte kanskje på hoteller med et hakk høyere rating enn det. Væpnede vakter er ikke "jævla", "lover deg". Selvom jeg riktignok har vært borti de som gleder seg til de en dag får skyte terrorister så de er de fleste temmelig ordentlige av seg. Heldigvis. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 olsen: Generelt enig i at de fleste er ålreite uansett hvor man drar, men Mexico grenser har en del farer det er verdt å være bevisst på. Den øvre middelklassen der ser det som obligatorisk å ha skuddsikker bil og sikkerhetsvakter, fordi faren for å bli tatt som gissel er meget reel. Jeg prøver heller ikke å si at trådstarter bør droppe turen, bare at det er viktig å være forberedt på de faktiske forhold, og te seg deretter. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Det er en mellomting mellom å dra med seg væpnede vakter og panserbiler og å traske rett inn på farmen til den lokale kokakongen. Jeg har ikke selv vært i Mexico, men jeg kjenner flere som har vært der, og trikset er vel i grunn å oppføre seg som folk og ikke traske inn i de mørkeste bakgatene viftende med seddelklypa For å si det slik, jeg hadde ikke orka å dra med meg ei væpna vakt på ferie. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Det er en mellomting mellom å dra med seg væpnede vakter og panserbiler og å traske rett inn på farmen til den lokale kokakongen. Jeg har ikke selv vært i Mexico, men jeg kjenner flere som har vært der, og trikset er vel i grunn å oppføre seg som folk og ikke traske inn i de mørkeste bakgatene viftende med seddelklypa For å si det slik, jeg hadde ikke orka å dra med meg ei væpna vakt på ferie. 5412719[/snapback] Veldig bra sagt. Lykke til på turen Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg har gått rundt i Vera cruz helt alene og jeg ble ikke slått ned eller ranet. Oppfører du deg fint og takker så går det bra. Gikk meg nesten vill også , rotet rundt i 40-50min og visste ikke helt hvor jeg var. Heldigvis fant jeg veien tilbake til hotellet Santos derimot.. Vil ikke gå rundt i santos med mindre man er minst 3personer. Dette er ikke hele byen ,men iallefall i strøket som på godt norsk blir kalt "rabalder street". Det er en av de få gangene hvor jeg har vært redd Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 For å si det slik, jeg hadde ikke orka å dra med meg ei væpna vakt på ferie. 5412719[/snapback] Det er ikke noe stress det da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå