Gå til innhold

No ska vi fære til mexico....backpacking

adis

Anbefalte innlegg

Alt kan kjøpes for penger. Ja.

Jeg har ekle minner fra et jævlig dårlig hotell, med sluskete eier, i New Oreleans. Antagelig finnes ikke det hotellet etter flommen, men det var ille. Hvis gammelt og slitt er "rustikt" og koselig, så kanskje det er noe for deg. Men hvis man foretrekker litt kvalitet, så er det stort sett greit å holde seg til kjente kjeder.

Mexico er dessuten ikke verdens tryggeste land, og jeg ville ikke akkurat campet ute eller bodd på et motell der "kjeltringene" legger gasslangen under døren og bryter seg inn mens du ligger i dyp søvn. Nei. Det er virkelig ikke meg.

Men for all del, reis i vei med telt og håp om rimelige, slitte hoteller.

5404601[/snapback]

Smaken er som baken er det jo noe som heter. Og det er jo fint at folk er forskjellige. Men du burde jo kjenne din beskøkstid i en backpacker-tråd når du overhodet ikke har noe med backpacking å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smaken er som baken er det jo noe som heter. Og det er jo fint at folk er forskjellige. Men du burde jo kjenne din beskøkstid i en backpacker-tråd når du overhodet ikke har noe med backpacking å gjøre.

5405272[/snapback]

Han er vel bare ute etter å trolle. Kanskje faren har aksjer i en eller annen hotellkjede?

Jeg vil bare si at dyre hoteller er det mest oppskrytte og tullete i en slik sammenheng. Det hadde nok vært annerledes hvis man skal på forretningsreise og skal jobbe og hvile mer på hotellet.

Men når jeg er på en opplevelsestur er jeg minst mulig på hotellet uansett, jeg bruker det kun til soving og dusjing. Tilbringer man særlig mye mer på hotellet betyr det etter min mening at man har reist til feil sted. Sist jeg var på ferie var det en i reisefølget mitt som på død og liv skulle bo på et hotell med fancy treningsmuligheter. Men gjett hvor mange ganger disse fasilitetene ble brukt (fasit: 0). Vi hadde rett og slett ikke tid til denslags.

Men la gå, det finnes grenser her også. Er hygienen på hotellet helt ræva og det krabber kakerlakker rundt i senga er det såklart ikke hyggelig. Men man kan jo bare se an litt, forhøre seg med andre eller sjekke ut reiseguider som ofte tipser om billige men gode overnattingsmuligheter.

Lenke til kommentar
Mexico er dessuten ikke verdens tryggeste land, og jeg ville ikke akkurat campet ute eller bodd på et motell der "kjeltringene" legger gasslangen under døren og bryter seg inn mens du ligger i dyp søvn. Nei. Det er virkelig ikke meg.

5404601[/snapback]

Haha, dette har jo skjedd i Norge også, da.

Lenke til kommentar

Skaff deg noe sikkert å ha lommebøker og viktige papirer i. F.eks en sånn "mappe" man fester rundt overkroppen og har inni genseren (hvis du har sett Eurotrip vet du sikkert hva jeg mener).

Tror heller ikke JoachimR er så langt utpå jordet når han foreslår overnatting på kjedehoteller. Da er du sikker på at hotellet drives av seriøse folk. Det er ingen grunn til å overnatte i den dyreste luksussuiten hver natt, men hold dere veffal unna de mest lugubre stedene.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Han er vel bare ute etter å trolle. Kanskje faren har aksjer i en eller annen hotellkjede?
De fleste hoteller er franchise-drevet, og franchisetageren har ikke så ofte alle pengene han trenger. Derfor har vi tidligere faktisk hatt "deler" av to hoteller. At begge var i samme kjede var tilfeldig. Har jeg utpekt noen kjede spesifikt her? Nei. Skjønner ikke hvorfor du skal anta noe slikt. Jeg sier ikke "dra heller dit og dit, og overnatt der".

Sist jeg var på ferie var det en i reisefølget mitt som på død og liv skulle bo på et hotell med fancy treningsmuligheter. Men gjett hvor mange ganger disse fasilitetene ble brukt (fasit: 0). Vi hadde rett og slett ikke tid til denslags.
I løpet av de tre siste ukene har jeg bodd to ganger på et og samme hotell. Dette hotellet hadde 600 kvadratmeteres treningssenter, meget "fancy". 24 timer i døgnet. I løpet av mine totalt 7 dager(4+3) var jeg inneom "Health Club"-etasjen 4 ganger for å trene. To av gangene var jeg helt alene(bortsett fra "treneren", som så på såpeserier), midt på natten. Selvom du er på opplevelsesferie nekter jeg å tro at du skal ut å oppleve ting klokken halv fire om nettene.

Haha, dette har jo skjedd i Norge også, da.
Helt sikkert. Er sjansen større i Mexico? Absolutt.
Lenke til kommentar

backpacking som jeg kjenner det er ganske så latterlig: "bli kjent med backpackere fra andre land" i et fremmed land i stedet for det noe vanskeligere "bli kjent med ukjente mennesker fra det fremmede landet"

Ellers anbefaller jeg deg å ta med printouts på hvordan peyote kaktusen ser ut og bruksanvisning på denne, vil garantert gi deg uforglemmelige opplevelser.

http://www.erowid.org/plants/peyote/peyote.shtml

Lenke til kommentar
To av gangene var jeg helt alene(bortsett fra "treneren", som så på såpeserier), midt på natten. Selvom du er på opplevelsesferie nekter jeg å tro at du skal ut å oppleve ting klokken halv fire om nettene.

Det har du stort sett rett i, men jeg er litt rar på akkurat det området: Jeg pleier å sove halv fire om natten istedenfor å trene :p

Hvis jeg da ikke er seint hjemme fra fest/byen.

Jeg står likevel fast ved hovedpoenget mitt, at hotellet ikke er midtpunktet i en slik type reise, faktisk milevis fra. Men jeg tenkte nok litt annerledes da jeg var yngre, husker jeg alltid skulle sjekke hvor mange stjerner hotellene hadde og slikt. Men idag er jeg mer opptatt av andre ting. Det mest tragiske jeg vet er folk som reiser et par uker til et sted hvor de bor på et slags hotell/festning-kompleks i et lutfattig land. De får bare se den inngjerede luksusen, og beveger seg knapt utenfor fordi det er for "farlig". Men hvorfor i huleste reiser man da til andre siden av kloden når man bare skal menge seg med fiffen og ikke oppleve noe av landets kultur likevel? Da kan man versågod heller reise til en fasjonabel countryclub i et rikt land isteden. Uansett, dette blir litt off-topic :p

Hvis jeg reiser til et land som er mye fattigere enn hjemme og har en helt annen "rar" kultur, ønsker jeg nettopp å oppleve dette. Jeg drar ikke bare for å få nok et stempel i passet som jeg kan skryte av.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle deg at jeg nettopp er tilbake fra et langt fattigere land enn Norge, der gjennomsnittlig dagslønn ligger på rundt 18 kroner, muligens noe høyere ettersom kronen har svekket seg. De fleste nordmenn som besøker landet bor i oppkonstruerte byer kun for turisme - det har seg faktisk slik at de har rene visa kun for disse byene, og ikke for selve landet.

Jeg har ikke vært i en eneste av disse oppkonstruerte byene. Hotellet jeg siktet til ligger i en av verdens mest befolkningsrike byer, jeg tror det er rundt 18 millioner registrete innbyggere der. Selvom man kan ligge på hotellet dagen lang, tror jeg det er tilfellet for de færreste av turistene. Utenfor denne byen finner man et av verdens underverker, og dette burde jo være nok til å forstå hvorfor folk kommer. Mange tar også turer til byens marked, hvor man får direkte kontakt med lokalbefolkningen, som faktisk ikke bare lever av turisme.

Jeg har vært i byen tre-fire ganger, samtlige på svært gode hoteller(ved siste besøk var den royale suiten okkupert av en britisk gjest). Dette har ikke lagt noen demper på opplevelsen av byen, snarere tvert i mot. Man må ikke bo vondt for å oppleve noe som helst.

Lenke til kommentar
backpacking som jeg kjenner det er ganske så latterlig: "bli kjent med backpackere fra andre land" i et fremmed land i stedet for det noe vanskeligere "bli kjent med ukjente mennesker fra det fremmede landet"

Har du noen gang dratt på backpacker-tur? Uansett, noen foretrekker dyre hoteller, andre har ikke råd til slikt eller vurderer å prioritere annerledes. Og det er iallefall vanlig at det henger flere backpackere på de billigere stedene. Og på slike steder pleier det iallfall etter min erfaring å være litt mer åpen stemmning og dermed lettere og få kontakt med likesinnede på tur.

Men uansett her er noen pakketips:

God tursekk

Sandaler

Kamera gjerne med flere minnekort

Lokal valuta, men ikke mer enn 1000kr tilfelle tyveri

Taske til å ha rundt magen

Nummer til å kunne sperre minibankkortet

Ekstra batterier til kamera

Adapter til strømkontakt

Mp3-spiller (gjerne med reisehøytalere)

2-3 bøker hvis du regner mye dødtid på tog/fly/buss etc

Lenke til kommentar

JoachimR: Kva by er det snakk om her?

Uansett, er enig med dei fleste andre her. Om du først skal på backpackertur skal opplevelsen være litt annaleis enn på ein standard ferietur.

Når du velger ut i fra lav økonomi i staden for høg standard, får du eit anna inntrykk av det heile.

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar
Har du noen gang dratt på backpacker-tur? Uansett, noen foretrekker dyre hoteller, andre har ikke råd til slikt eller vurderer å prioritere annerledes. Og det er iallefall vanlig at det henger flere backpackere på de billigere stedene. Og på slike steder pleier det iallfall etter min erfaring å være litt mer åpen stemmning og dermed lettere og få kontakt med likesinnede på tur.

hadde vel ikke skrevet det jeg skrev dersom jeg ikke hadde vært på en og annen omstreifer-ferie. jeg liker flere typer ferie ;)

likesinnede, det minner meg om noen norske studenter i australia & budapest som bare henger med andre nordmenn :!:

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

I de fleste litt «lugubre» land (intet vondt ment, bare snakk om lavere levestandard osv.) har jeg som en grunnleggende regel å ikke kjøre bil selv, og å ikke bevege meg på steder jeg ikke kjenner uten vakter. Om jeg drar til Mexico har jeg imidlertid fått streng ordre om å ikke bevege meg utendørs med mindre jeg er fulgt av minst 2 væpnede sikkerhetsvakter, og å aldri sette meg inn i en bil med mindre den er skuddsikker. Ikke fordi jeg er spesielt prippen, men fordi vestlige penger er forlokkende, og man i Mexico potensielt kan være et attraktivt gissel.

Konklusjonen her er vel egentlig mest at man for enhver pris må unngå å vise at man har litt penger dersom man ikke ønsker å drasse med seg et hav av beskyttelse.

Lenke til kommentar

http://www.landsider.no/land/mexico

f.eks. under sikkerhet:

"22/12/2005 ::

De fleste reiser til Mexico er trygge og byr ikke på spesielle problemer. Imidlertid kan reisende bli utsatt for ubehagelige overraskelser, vold og annen kriminalitet. Reisende bør derfor være på vakt og ta fornuftige forholdsregler. Les mer om dette under generelle råd til reisende.

Det er liten risiko for terrorangrep i Mexico.

I visse deler av Mexico, spesielt hovedstaden Mexico by og i grenseområdene til USA, er kriminaliteten høy. Ran og kidnappinger har økt den senere tid. Det er viktig å passe på verdisaker som penger, pass, smykker og fotoutstyr. Safen på hotellet bør benyttes. Reisende bør være oppmerksom på risikoen for lommetyver og veskenappere. Det bør utvises stor forsiktighet ved bruk av minibank og pengevekslingskontorer.

Bilkjøring bør planlegges godt og nattkjøring bør unngås. På en del landeveier forekommer ran/overfall, særlig etter mørkets frembrudd. Betalings-motorveiene er de tryggeste. Ferdsel i belastede strøk, særlig etter mørkets frembrudd, bør unngås.

I Mexico by bør en unngå visse typer drosjer som stoppes på gaten, de såkalte "libres", som i hovedsak er grønne og hvite VW "bobler". En bør benytte drosjer i tilknytning til hotell eller faste holdeplasser, såkalte "sitios".

Mexico har et meget godt utbygd transportsystem både for bil, buss og fly og gode betalingsmotorveier mellom de største byene. Det norske førerkortet er gyldig i Mexico.

Reisende til Chiapas-området (som følge av intern konflikt) bør utvise stor grad av forsiktighet.

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Thomasr: Jeg regner med at du er så opplyst at du vet hvordan de fleste backpack-ere ser ut. Det oser ikke akkurat penger der i gården. ;)

5407648[/snapback]

Vel, det kommer an på hvordan man ser det. En backpacker på London vest ville nok blitt sett på som litt fattigslig av enkelte eldre travere, en profesjonell kidnapper i Mexico kan ha lært seg til at foreldre hjemme i Norge lett kan punge ut en million eller to for å redde sitt barns liv. Da hjelper det fint lite at den norske tenåringen valgte å la den siste mp3-spilleren ligge igjen hjemme, og heller tok med den gamle modellen, fordi man ikke skulle se rik ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...