Gå til innhold

Cache vs klokkefrekvens - hva er raskest

Fløffi

Anbefalte innlegg

Et spørsmål til fra lille meg...

hva er raskest av 1,8 GHz prosessor + 512 mb cache og 1,6 GHz prosessor + 1024 mb cache? (på bærbar)

i feks bildebehandlingsprog, laste ned større filer fra nettet, spilling av "lettere" spill...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok frekvensen har mest å si. Du mente nok kb og ikke mb. ;)

Hvilken cpu'er er det snakk om. Ta f.eks en 3500+ (2,2ghz og 512mb cache) Setter du den til 2,4ghz blir den 3800+, hvis du har 1mb cache så blir den en 3700+

(3500+,3800+ og 3700+, er beregninger fra AMD sin side, slik at du kan se forskjellen på hastgheten på AMD sine modeller) Derfor tør jeg påstå at frekvensen har mest å si.

Hvis du skulle overklokket, kunne du jo ha klokket frekvensen opp, derfor ville det i det tilfellet vært litt smart å ta den med 1mb cache, men i ditt tilfelle er det bærbar som ikke har eller svært dårlig overklokkings muligheter, ville jeg gått for 1,8ghz'en. :thumbup:

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Som jeg ser, så har Intelprosessoren (ifølge netshop 2mb cache) "Intel® Pentium® M 740 (1.7 GHz - 2MB) "

Og siden det er snakk om to helt forskjellige prosessorer ifra to forskjellige produsenter, så er det nok forskjellig arkitektur og det er ikke så enkelt å sammenligne med hverandre.

Prosessoren er nok allikevell best i intel maskinen. :yes:

Men ser at den andre har 1024mb ram og 80gb hd, så jeg ville nok gått for HP Pavilion ze2358 ved å bare se på specsene.

Lenke til kommentar
Men hvorfor gå for hp'n hvis acer'en er kjappest? (Størrelsen på harddisken har ikke så mye å si for meg)

5401927[/snapback]

Vell 512mb ram er litt lite spør du meg. 1024mb er å anbefale, og hvis du skal oppgradere aceren så må du bytte bort begge 256mb brikkene og kjøpe 2*512mb.

Så til stykket vil HP'en være raskest, men Aceren ville nok blitt bedre med en oppgradering (koster ca 800kr).

80gb er bare litt "snacks" som du får litt ekstra ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...