Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av CPU, HK og GPU!

Anbefalte innlegg

Har tenkt å oppgradere maskinen min, og lurer på hva dere mener om dette oppsettet : Handlevogn

Fra før har jeg skjerm, RAM, HDD, PSU + småting som tastatur, mus, musmatte.

Budsjettet er rundt 10000 spenn.

Som dere ser utfra oppsettet skal maskinen brukes til spilling, primært.

Lurer på om noen har dette HK og kanskje også bruker samme CPU-kjøler.. (redd for at CPU-kjøleren er for stor slik at den krasjermed kjøleribben på HK)

Endret av Oogie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar..

Har tenkt å overklokke litt, men ikke mye. Opteron er hakket dyrere enn 3700+, og siden jeg har tenkt å kjøpe meg en kraftig X2 CPU litt senere i år så tenkte jeg en 3700+ vil holde frem til det. Tenkte først på 4000+, men fant ut at en 3700+ lett vil kunne la seg overklokke til 2,4 GHz. ikke sant?

Når det gjelder Skjermkort, så tenker jeg at istedenfor å kjøpe et gt-kort nå, for så å måtte oppgradere igjen om kort tid så kjøper jeg et mye bedre (mye dyrere) kort som heller vil vare lengre (før det blir for "dårlig"). Tenkte da heller å kjøpe et slikt 512MB GTX kort til når prisen har sunket endel, og sette dem i SLI..

Lenke til kommentar
Når det gjelder Skjermkort, så tenker jeg at istedenfor å kjøpe et gt-kort nå, for så å måtte oppgradere igjen om kort tid så kjøper jeg et mye bedre (mye dyrere) kort som heller vil vare lengre (før det blir for "dårlig"). Tenkte da heller å kjøpe et slikt 512MB GTX kort til når prisen har sunket endel, og sette dem i SLI..

ok, la oss si det sånn at du kjøper et 7800GT til 2495,- i dag..

Den dagen det blir for dårlig..om du da kjøper et skjermkort til 3300,- (mellomlegget på 7800GT og det GTX kortet du skulle ha..)

Tror jeg du ville ha et GOD del bedre kort ent GTX kortet..

Men.. om du ABSOLUTT vil ha det kortet skal jo ingen tvinge deg..

Lenke til kommentar

Den dagen det blir for dårlig..om du da kjøper et skjermkort til 3300,- (mellomlegget på 7800GT og det GTX kortet du skulle ha..)

5401889[/snapback]

Jeg er enig med deg, siden jeg mener at 7800GTX ikke kan forsvare prisen sin.
Lenke til kommentar
Siden du vil overklokke, så vil jeg anbefale at du kjøper en Opteron 165(dobbelkjerne) og overklokker den. Så vil du få mye ytelse for pengene.

5401867[/snapback]

Du har fått meg til å revurdere CPU-valg :hmm:

Lurer litt på hva som er forskjellen mellom Opteron og X2, og hvor mye en kan klokke en Opteron 165 til med en slik CPU-kjøler

Og hvordan er det med tilgjengeligheten til Opteron CPU'er?

Endret av Oogie
Lenke til kommentar

5401889[/snapback]

Må si jeg er litt betatt av dette skjermkortet :love:

Lurer på om et 7800GT-kort vil kunne kjøre de nye spillene på max i høy oppløsning (spill som BF2, CSS, F.E.A.R, Ghost Recon 3 osv...)?

Lenke til kommentar

Ja, blir nok 2GB snart.. har bare ett par 512MB nå, ikke 4x512. så du mener det er lurere av meg å kjøpe 2x1024 istede for å kjøpe nok et sett av det jeg har, slik at jeg får 4x512MB? Er det noen stor ytelsesforskjell?

Ser jo at det er mer praktisk med 2x1024, hvor jeg da kan oppgradere senere...

Lenke til kommentar

Har AMD 3700+ 2,2 GHz klokket opp til 2585 MHz.. Jeg kommer ikke lenger pga ram brikkene mine.. Dem er ikke så overklokkvenlige, men er heller ikke en superoverklokker.. men hvis du har klokket ram og cpu en del tidligere så er det folk som har fått den CPU opp til 2,8 GHz..

Lenke til kommentar
Siden du vil overklokke, så vil jeg anbefale at du kjøper en Opteron 165(dobbelkjerne) og overklokker den. Så vil du få mye ytelse for pengene.

5401867[/snapback]

Du har fått meg til å revurdere CPU-valg :hmm:

Lurer litt på hva som er forskjellen mellom Opteron og X2, og hvor mye en kan klokke en Opteron 165 til med en slik CPU-kjøler

Og hvordan er det med tilgjengeligheten til Opteron CPU'er?

5404269[/snapback]

Er faktisk ikke så utrolig stor forskjell mellom en Opteron og en X2 prosessor, noen hevder at opteron kjernen er den samme kjernen som sitter i FX serien. Men når sant skal sies er det ingen prosessorer som klokker hardere enn Opteron serien, og disse er førsteklassess håndplukket fra AMD hva kvalitetskontroll angår. Hvor langt du kan klokke dem er det desværre ikke noe fasit svar på, men snittet på 165'en ligger rundt 2.7-2.8gig de fleste plassene jeg har lest om dem. Tilgjengeligheten per idag, nesten umulig å anskaffe seg en opteron 165 hvis du ikke kjøper utenlands

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...