Gå til innhold

for seint å søke lærlingplass til etter sommeren?

VegardStr

Anbefalte innlegg

hei, går VK1 Tømrer, og min mormor maser nokke graialt om at eg må søke på lærlingplass no, har laget ferdig søknaden min då. men noen ting mangler fortsatt.

bør eg begynde å kjappe meg litt no eller? er jo egentlig trossalt et halvt år til eg begynner i lærling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kommer jo ann på hvor stor etterspørsel det er etter lærlinger i området du søker det da...

(må man søke på privat-basis, eller igjennom etterellerannet?)

5401569[/snapback]

Man kan søke via fylket og (vigo) men det er absolutt siste utvei, for alt de gjør er å sende videre karakteroversikten til de forskjellige bedriftene. Og hvorfor skal man velge en på måfå fra en slik liste hvis bedriften har motatt andre skikkelige søknader? :)

Råd: Søk så fort det lar seg gjøre, pågangsvilje er et et fint intrykk :)

Lenke til kommentar
Man kan søke via fylket og (vigo) men det er absolutt siste utvei, for alt de gjør er å sende videre karakteroversikten til de forskjellige bedriftene. Og hvorfor skal man velge en på måfå fra en slik liste hvis bedriften har motatt andre skikkelige søknader?

det jeg lurte på ja :)

det er da absolutt best å søke selv!

Men om VIGO blir siste utvei, man har vel "krav" på lærlingplass.. eller VKII ?

Lenke til kommentar

Jo tidligere jo bedre. Jeg venta når jeg gikk på VK1 til ca april-mai tider (når de fleste av kompisene mine hadde fått plass) Endte opp med å måtte gå VK2 Allmenne påbygg, og finne en annen jobb etter VK2... Så mitt tips til deg er: JA! Hør på mormora di! sikre deg en plass nu!

Lenke til kommentar

jaja. men mormora mi begynte allerede å mase i september.

skal snakke med rådgiveren på skolen i morgen om nokke eg lurer litt på. så eg skal også få prøve å sende it litt søknader. har planer om å søke til 27 firmaer i nærområdet.

Endret av vegis
Lenke til kommentar
Man kan søke via fylket og (vigo) men det er absolutt siste utvei, for alt de gjør er å sende videre karakteroversikten til de forskjellige bedriftene. Og hvorfor skal man velge en på måfå fra en slik liste hvis bedriften har motatt andre skikkelige søknader?

det jeg lurte på ja :)

det er da absolutt best å søke selv!

Men om VIGO blir siste utvei, man har vel "krav" på lærlingplass.. eller VKII ?

5403494[/snapback]

Du har ikke krav på læreplass, får du ikke læreplass blir det Allmenfaglig påbygg, noe man vil komme inn på hvis man ikke får læreplass.

Lenke til kommentar

Etter læretiden har du ikke lenger krav på plass på allmenn påbygg. Er det lange ventelister på å komme inn på skolene i nærheten av deg, og/eller du har dårlig karaktersnitt, vil jeg anbefale deg å i hvert fall tenke over å ta allmenn påbygg rett etter VK1. Dog, det kommer helt an på hva planen din er fremover. Vil du studere videre, så er det bare å kjøre på med allmenn påbygg. Vil du jobbe, så kan du jo vurdere lærlingetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...