Gå til innhold

lading første gang.

Anbefalte innlegg

hei!

idag fikk jeg den nye mobiletelefonen i posten som jeg hadde bestilt. En Nokia 3230.

så er jeg utolmodig, og lurer på om hvor lenge jeg skal lade den før den er fullstendig utladd?

Dette står i brukerhåndboka:

"Batteriindikatorlinjen på displayet begynner å rulle når du setter laderen inn i mobilen. Når batteriet er fullstendig ladet, slutter linjen å rulle"

Den sluttet å rulle for en god stund siden. Kan jeg ta den i bruk ? eller må jeg vente i 24 timer? Jeg begynnte å lade mobilen klokka 14.00 idag. Det var 9 timer siden da jeg skrev inn dette innlegget.

Noen som vet om jeg kan ta den i bruk nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjellige teorier om dette. Det har tidliger vært henvist av brukere her på forumet som har linket til utsagn av utviklere av slike batterier som sier at man ikke trenger å lade de ekstra lenge. Jeg gir lang f... i å lade dem ekstra første gangen. Jeg opplever utrolig god batteritid på min N70 selvom jeg bare ladet den en og en halv time første gangen, og den holder i litt over to dager med mye musikk og filmvisning. Det jeg merker tar mest batteri er å ta bilder.

Men det samme gjaldt vel forsåvidt min gamle K700, ladet den bare til batteriet sa det var fult, og da begynte jeg å bruke den. Har ikke merket noe redusert levekvalitet.

Lenke til kommentar
Det er forskjellige teorier om dette. Det har tidliger vært henvist av brukere her på forumet som har linket til utsagn av utviklere av slike batterier som sier at man ikke trenger å lade de ekstra lenge. Jeg gir lang f... i å lade dem ekstra første gangen. Jeg opplever utrolig god batteritid på min N70 selvom jeg bare ladet den en og en halv time første gangen, og den holder i litt over to dager med mye musikk og filmvisning. Det jeg merker tar mest batteri er å ta bilder.

Men det samme gjaldt vel forsåvidt min gamle K700, ladet den bare til batteriet sa det var fult, og da begynte jeg å bruke den. Har ikke merket noe redusert levekvalitet.

5401438[/snapback]

så du mener jeg kan ta den i bruk nå? 10 timer etter jeg beynte å lade den?

Lenke til kommentar

Sist jeg kjøpte fikk jeg beskjed om følgende:

"Telefonen kommer med en del strøm på batteriet...Bruk opp ALT dette før du lader.. Lad deretter i ca. 17 timer.. De 2 neste gangene lader du i 10-12 timer.. Deretter kan du lade "vanlig" (til batteriet er fullt) "

Merk: Det er ikke så farlig på nye batterier i dag som det var på gamle batterier.. (husker ikke navnene på de forskjelle typene.. hadde om det på skolen før jul engang men ;p..)

Lenke til kommentar
Sist jeg kjøpte fikk jeg beskjed om følgende:

"Telefonen kommer med en del strøm på batteriet...Bruk opp ALT dette før du lader.. Lad deretter i ca. 17 timer.. De 2 neste gangene lader du i 10-12 timer.. Deretter kan du lade "vanlig" (til batteriet er fullt) "

Merk: Det er ikke så farlig på nye batterier i dag som det var på gamle batterier.. (husker ikke navnene på de forskjelle typene.. hadde om det på skolen før jul engang men ;p..)

5401655[/snapback]

hmmm. det var en rar metode å lade opp batteriet på for første gang.! åssen merke var det?

hmm... sitter her å venter på at mobilen snart blir tatt i bruk..

Lenke til kommentar

altså, det er bare 1. gang man skal lade i 17 timer.. man må jo bruke den i mellom hver av gangene jeg nevnte da :p

Det var en Nokia 6101.. Kjøpte til min morfar.. Kjøpte den på tirsdag, og først i dag var batteriet tomt! :o

Husker ikke om min samsung e730 kom med strøm på batteriet.. Min forrige nokia (3 mobil-generasjoner siden) kom med strøm..

Lenke til kommentar
JEG jobber i bransjen, så jeg VET, 100 % det skal lades Ekstra lenge!

Anbefalt ladetid for mob generelt: 15-17 t første gang

Normalt bruk senere 2-3 t se pakken m mobil.

(tatt fra tråden...)

da har ikke mannen på elkjøp villedet meg! ;p

ei læreren min :)

5401956[/snapback]

Herregud, les videre.

Lenke til kommentar

Hallo folkens. Dere kan krangle dere blå på hvor lenge batterier skal lades, fordi den har hørt det, og en annen har hørt det. Elkjøp folk sier det de sier fordi de er bedt om det, IKKE fordi det stemmer.

Er batteriet at typen Li-on (Lithium Ioner) eller Li-Polymer (Lithium Polymer) er disse elektronisk styrt. Når batteriet er fullt setter en elektronisk sperre i gang og blokkerer mer strøm til batteriet. Du har ingen mulighet da til å overlade det, og å la det lade lenger har heller INGEN funksjon. Du skader heller ikke batteriet selvom det ligger to uker med laderen koplet til. Det er heller ingen bivirkning ved kladdlading.

Så ved førstegangslading med denne typen batterier holder det å lade til batteriet er fullt, og det er det. Det har ABSOLUTT INGEN funksjon å lade det i 16 timer fordi han eksperten på Elkjøp sa det. Neste gang, så spør han: "HVorfor må jeg lade så lenge" og få deg en god latter.

BAtteritypene som ikke måtte klattlades, utlades før neste lading for optimal kvalitet og lades lenge for å aktivere cellene er av typene Nimh (Nikkel MEtallhydrid) og NiCm (Nikkel Cadmium) og disse bruker så og si ikke lenger.

Lenke til kommentar

Jeg har normalt brukt å lade mine telefoner i rundt 1 døgn første gangen. Men før jeg lada den har jeg brukt å la den være til den har så lite strom at den slår seg av selv. Så bruker jeg å lade den mens mobilen er avslått.

Når den da er ferdig med å lade det døgnet tar jeg ut laderen og jeg kan begynne å bruke den.

Nå har jeg bare lada min telefon EN gang enda. pga at det var 2 uker siden jeg fikk den, men på mine gamle telefoner har jeg brukt å lada dem når det har vært 1 batteristrek.

Lenke til kommentar

Dette temaet er diskutert mange mange ganger her på forumet - søker dere så kan dere finne lange svar...

Man kan krangle om tiden, men jeg lar ikke mobilen lade spesielt lenge første gang, kun til den viser "fullladet".

www.batteryuniveristy.com

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

jeg lada mobilen min i 18 timer.. har hatt den i bruk i 6 timer nå. og batteri nivået begynner å synke allerede.. men er ikke det fordi jeg har brukt mobilen hele tiden? har testet ut masse på den.. og holdt på konstant hele tiden med den.. er det kanskje derefor betterinivået allerede synker?

Lenke til kommentar
jeg lada mobilen min i 18 timer.. har hatt den i bruk i 6 timer nå. og batteri nivået begynner å synke allerede.. men er ikke det fordi jeg har brukt mobilen hele tiden? har testet ut masse på den.. og holdt på konstant hele tiden med den.. er det kanskje derefor betterinivået allerede synker?

5404435[/snapback]

Ja, det stemmer nok. Batterinivået synker når du bruker telefonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...