mahcmoud Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Hei, vi er en klan som skal sette opp server. Den vi setter opp server hos har 6 mb opp- og ned-linje med fast ip (Fra Lyse). Spesifikasjonene er: Asus A8V-MX, K8M800 innebygd skjermkort og nettverk osv AMD Athlon 64 socket 939 3200+ (2.0GHz) DDR-DIMM PC3200 512MB CL2.5 400MHz Samsung SpinPoint P40 40GB IDE ATA133 2MB, 7200RPM Det vi lurer på er: 1. Hva slags operativsystem burde vi bruke? Hører mange sier Linux er best.. 2. Finnes Linux i gratisversjon, og hvorfor er det mange som synes det er å foretrekke fremfor Windows? 3. Er det noen av komponentene i serveren vi burde bytte ut med en bedre type/merke? For eksempel legge til 50kr ekstra å få samme HDD men med SATA2? 4. Er SATA2 bakoverkompatibelt med SATA? 5. Hvor mange slots er det forsvarlig å kjøre denne serveren på? Takker på forhånd Ble litt mange spørsmål men men.. PS! Vi skal bruke serveren som Ventriloserver i tillegg til dedicated server for CSS. Endret 7. januar 2006 av mahcmoud Lenke til kommentar
Sylvarius Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 1. Om du er tålmodig og vet å lese manualer, så er Linux ett godt valg. 2. Finnes både betalversjoner og gratisversjoner av Linux. Debian er gratis og en god serverdistro. www.debian.org Kan dessverre ikke svare på resten En tanke er dog at du bør vurdere 1 GB ram istedet for 512. Men dette er jo snakk om pris. //Sylvarius Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 3. Synes du burde ha ihvertfall 1GB, kanskje 2GB. Kommer sikkert på hvor mange som skal spille på den. 4. De skal være fult mulig å kjøre S-ATA 150kb/s på S-ATA 300kb/s. 5. Slots? Da tenker du på firewall. VALVe har vel sikkert noen recommended slots for server bruk. Lenke til kommentar
mahcmoud Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Takk til begge Tenker på hvor mange som kan spille på serveren samtidig Valve bruker port 27015 som standard... Nok en gang takk! Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Du kan ta en titt her om info om ant. slots osv. Lenke til kommentar
mahcmoud Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 takker Men hvordan innstallerer jeg Linux? Lastet ned en iso-fil på 140MB, vet ikke hva jeg skal gjøre med den...? PS! Finnes Linux i 64bit versjon, og kan jeg kjøre 32bits programmer med 64bits OS? Takk igjen:D Lenke til kommentar
mahcmoud Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Fant ut det med ISO filen.. På www.debian.org (eller com) kan jeg velge mellom å laste ned alpha, i386 osv når jeg skulle laste ned ISO fil.. Lastet ned Alpha siden den var først, vet ikke helt om det var riktig, siden i386 arkitektur er vel vanlig..? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Anbefaler deg ikke å laste ned Alpha. Da dette er en ustabil versjon. Er ikke sikker på hvilken ISO å laste ned, det må noen andre svare på. Lenke til kommentar
Sylvarius Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 http://cdimage.debian.org/debian-cd/3.1_r1...386-netinst.iso Denne er kanskje ikke så dum. Da laster den ned de ekstra pakkene du trenger //Sylvarius Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Anbefaler deg ikke å laste ned Alpha. Da dette er en ustabil versjon. Er ikke sikker på hvilken ISO å laste ned, det må noen andre svare på. Alpha er en arkitektur på lik linje med x86 og PowerPC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå