Gjest Slettet+987123 Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Heisann! Hadde en tråd oppe for en stund siden hvor jeg prøvde og instalere Linux OS på PC`n min.. men har ikke helt fått det til enda.. Men nå sitter jeg her med en Ubuntu CD så jeg skal prøve og instalere.. men det er det, når jeg kommer til formatering av disk osv.. så skjønner jeg ikke sååå mye.. Så jeg lurte på om det er noen her som kan hjelpe meg litt med det, har 80GB HD som Linux skal ligge på.. hvor store skal partisjonene være osv.. ? btw.. har AMD 64 CPU, så¨skal vell bruke CD`n som det står "for your 64bit PC"? mvh. Einar G;) Lenke til kommentar
pej Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Det skal være et kjekt, lite verktøy som tar seg av all partisjoneringen for deg i installasjonen. Det ser automatisk hvor stor HD du har, og gjør all partisjonering automatisk for deg. Nå husker jeg ikke navnet i farten, men det burde ikke være så vanskelig å finne frem. Du kan selvsagt gjøre egne tilpasninger. Selv kjører jeg: / (filrot) - 6GB /boot - 100MB /tmp - 4GB swap - 1.5GB /home - resterende GB Merk at dette er tilpasset mitt bruk, og vil nødvendigvis ikke være det beste valget for deg. ..og ja, du skal bruke den CD-en. Endret 7. januar 2006 av apedoktor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123 Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 jess! Fant den nå, vet ikke hvordan jeg ikke kan ha sett den før..:/ men men.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123 Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 annywaay... sitter inne på LINUX NÅÅÅ!:D:D Hade a windows! ! Men er som sagt ny her/med linux, så trenger jo noen programmer, som MSN osv.. Mener og huske det var noen som viste meg ei side med masse linker med "linux programmer" som man kunne laste ned! Noen som vet hva jeg mener? evt, link til siden? Lenke til kommentar
pej Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Ubuntu har et eget pakkesystem som heter Synaptic, anbefaler deg å bruke det istedenfor å installere programmer via eksterne sider. For MSN bruker jeg personlig Gaim, men det finnes mange forskjellige klienter der ute. Edit: Dette er på ingen måte kritikk av deg, men det er til ditt eget beste at du leter opp informasjon selv og forstår hvordan ting funker, istedenfor at folk bare mater deg med kommandoer. Anbefaler deg å ta en titt på http://www.ubuntuguide.org for å få svar på mange spørsmål. Den er riktignok for 5.04 (Hoary), men mye av det samme gjelder for 5.10 (Breezy) også. Endret 7. januar 2006 av apedoktor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123 Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 eeeehm.. hvor skal jeg skrive det: P er helt ny jeg:P Lenke til kommentar
pej Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 eeeehm.. hvor skal jeg skrive det: P I en terminal. Den finner du i en av menyene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123 Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 men alså... jeg åpner terminalen.. og skiver inn : sudo apt-get install linpopup sudo gedit /home/einar/Desktop/gaim-1.5.0/config.h eller... hvem er det som er den "install" fila?:S Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123 Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Dette er på ingen måte kritikk av deg, men det er til ditt eget beste at du leter opp informasjon selv og forstår hvordan ting funker, istedenfor at folk bare mater deg med kommandoer. jaja, vil helst lære selv også.. men i starten tenkte jeg at jeg kunne plukke opp noen tips.. Hvetfall få igang MSN, slik at jeg kan få snakka med en "Linux kompis" av meg:p Damer og herrer, gutter og jenter! Einar har greid det! Og det ser nesten ut som jeg har skjønt hvordan dette funker:P snakkes siden;) Endret 7. januar 2006 av Slettet+987123 Lenke til kommentar
pej Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Da holder det å skrive: sudo apt-get install gaim Da vil pakkeprogrammet laste ned og installere Gaim for deg. Etterpå kan du starte det fra en av menyene. Edit: Jeg ser du har klart det på egen hånd, flott! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå