Nervevrak Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Har et lite koblingsproblem når jeg måtte koble om utstyret i forbindelse med at jeg fikk IP telefon. Nå klarer jeg ikke å få nettverkskabelen (kalt kjellerkabelen fra nå av) som går til PC`en i kjelleren til å virke. Kjellerkabelen har jeg laget selv ut av en 2 par kabel (standard ISDN kabel tro?) I ene enden en RJ45 kontakt, og i andre enden en kobling med 6 kontaktpunkter. Slik det var koblet før: telefonlinje - til ISDN boksen - til splitter (ene utgangen til ISDN telefon, andre til kjellerkabelen) - kjellerkabelen gikk inn på ISDN modemmet - til den trådløse ruteren - til PC`n i kjelleren med nettverkskabel. Slik det er koblet nå: telefonlinjen - til ISDN boksen - til IP boksen - til IP telefonen og den trådløse ruteren - til kjeller PC`n med kjellerkabelen. Men nå får ikke kjeller PC`n kontakt. Det begynner ikke å lyse i ruteren på utgangen for å indikere at det er kontakt heller. Hva kan problemet være? Har målt kjellerkabelen med multimeter, og alle 4 lederne er OK. Og når jeg bruker en kort TP kabel fra utgangen til ruteren og til den bærbare, så kommer lyset på. Så ikke noe problem der. Og når jeg kobler den bærbare med kjeller PC`n med krysset kabel så er det heller ikke noe problem. Så kan ikke se noe annet en at det er kjellerkabelen som skaper problem, men hvorfor? Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Skrev over at jeg brukte en kort TP kabel til å koble bærbare på ruteren, og alt var OK da. Men når jeg ser nøyere på koblingen på den korte TP kabelen nå så er den ikke direkte koblet i kontaktpunktene. Ikke er den koblet som en krysset TP kabel heller. Så nå skjønner jeg ingenting her. Noen som har koblingskjema på hvordan kabelen som skal være mellom ruter og netterkskort skal være? For da skal jeg prøve å klippe av den kontakten med 6 punkter og spleise inn en RJ45 kontakt. For det går ikke helt tydelig å se hvordan den korte kabelen som virker er koblet desverre Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Har du brukt denne kjellerkabelen som datakabel før? Prøv og låse nettkortet på PC-en til 10Mbit/s halvduplex. Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Ja brukte den kabelen før. Som du ser på oppkoblingsmåtene. Så måtte jeg flytte modemet og ruteren opp til telefonkontakten og IP boks/telefonen. Og bruker nå kabelen som er problemet som nettverkskabel ut i fra ruteren, og ned til kjelleren der den går rett i nettverkskortet. Tidligere var problemkabelen koblet mellom splitteren ved ISDN boksen (stod oppe) og ISDN modemet som da stod sammen med ruteren nede. Trodde de skulle være like, men er det forskjell på koblingen i kabelen om den skal brukes inn på ISDN boksen eller inn på nettverkskortet? Hva skal hjelpe med å låse nettkortet på PC-en til 10Mbit/s halvduplex? nettverket på kjeller PC`n virket fint rett før jeg koblet om til IP telefon. Endret 7. januar 2006 av Nervevrak Lenke til kommentar
koker Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Mulig det er dette du er ute etter ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Telefonkabler og nettverkskabler er to helt forskjellige ting, prøv og koble den korrekt og sett ned farten på nettkortet ditt da du neppe vil få forbindelse uten. Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Mulig det er dette du er ute etter ? Takker. Så på koblingskjemaet neders på denne posten. Telefonkabler og nettverkskabler er to helt forskjellige ting, prøv og koble den korrekt og sett ned farten på nettkortet ditt da du neppe vil få forbindelse uten. Så siden den tidligere var før ISDN modemmet virket den greit (som vanlig telefonlinje). Men nå når jeg bruker den etter ISDN modemet, så fucker den opp. Med andre ord må jeg bytte ut kabelen med en cat 5 eller 6 for å kunne kjøre på full fart når jeg får den til å virke? Men så var det bare det med koblingen. På den korte test kabelen som virket for meg så er ikke den koblet samme som noen av de på den linken fra koker. Det står riktig nok "Cat5 TIA/EIA-568B.2 patch cabl." på den. Men koblingen er som T-568B til venstre på den ene enden. Men på den andre er den ikke samme som noen av de andre. Der er den: 1 2 3 4 5 6 7 8 g G o B b O b B Med andre ord er den ikke bare crossover på 2 av parrene som en crossoverkabel er, men den er crossover på alle 4 parrene Jesus, nå begynner forviringen å bli total her. Håper dere skjønner forklaringene mine her Tror det letteste er bare å akseptere at en T-568A koblet cat 5/6 kabel kommer til å funke. Og bare lage en slik en... Et siste lite spørsmål: Hvorfor har en T-568A og T-568B når de er eksakt samme koblet. Eneste forskjellen er fargekodingen..... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Du vil spare deg endel problemer hvis du bytter den ut med en Cat5 ja. Som sagt kan det hende det funker på 10mbit/s. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå