Gjest Yoshi Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 De fleste her sier mykis. Hva er problemet, egentlig? 5405932[/snapback] Problemet er at de fleste sier softis, soft is eller soft-is. Men du sier jo mykis, og det er fint Det er lov med fremmedord, men ikke bland, folkens. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Nuvel, kanskje folk bør sjekke at softis er feil før man påstår at det er det? Endret 8. januar 2006 av Ernie Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Nuvel, kanskje folk bør sjekke at softis er feil før man påstår at det er det? 5406071[/snapback] Softis er feil. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Nuvel, kanskje folk bør sjekke at softis er feil før man påstår at det er det? 5406071[/snapback] Softis er feil. 5406126[/snapback] Søk på softis her: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Softis er paa ingen maate feil. Hvis et ord staar i ordboka, er det ikke feil. Jeg selv bruker softis, selv om jeg egentlig er motstander av norsk spraakraads strategi "Hvis folk bruker et feil ord mange nok ganger saa blir det rett". Det heter softis, men det heter IKKE soft is. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 soft is blir vel orddelingsfeil ? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Nuvel, kanskje folk bør sjekke at softis er feil før man påstår at det er det? 5406071[/snapback] Softis er feil. 5406126[/snapback] Kan du noen kilder på det? Ordet står oppført i http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html. Mulig det bare er meg, men jeg vil anse det som en svært sterk indikasjon på at det er gyldig når det er oppført der. Endret 8. januar 2006 av Ernie Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Nuvel, kanskje folk bør sjekke at softis er feil før man påstår at det er det? 5406071[/snapback] Softis er feil. 5406126[/snapback] Kan du noen kilder på det? Ordet står oppført i http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html. Mulig det bare er meg, men jeg vil anse det som en svært sterk indikasjon på at det er gyldig når det er oppført der. 5406213[/snapback] Selv om det står det betyr det at det er riktig? Jeg selv bruker softis, selv om jeg egentlig er motstander av norsk spraakraads strategi "Hvis folk bruker et feil ord mange nok ganger saa blir det rett". Korrekt. Mulig at de fleste har blitt "bitt av basillen" og har begynt å si softis selv om det er feil. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Det heter SOFT-IS, - får frysninger på ryggen hver gang jeg hører noen som sier Soft-Ice - og mykis? - Det er jo sånn i 2litere fra Diplom is det Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Man kan jo se på det som et navn, på linje med spaghetti og baccalao. Altså ikke soft-is som i betydningen myk is, men rett og slett "softis". Hehe. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 ZeroMac: Så det er du og ikke språkrådet som bestemmer hva som er rett og galt når det kommer til norske rettskrivningsregler? Noe er ikke rett bare fordi du mener det... "Softis" er korrekt norsk og det er du som tar feil (eller hvem mener du det er som bestemmer språket og hva som er rett og galt? så lenge vi har en institusjon som bestemmer dette, så er det de som bestemmer). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Nuvel, kanskje folk bør sjekke at softis er feil før man påstår at det er det? 5406071[/snapback] Softis er feil. 5406126[/snapback] Kan du noen kilder på det? Ordet står oppført i http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html. Mulig det bare er meg, men jeg vil anse det som en svært sterk indikasjon på at det er gyldig når det er oppført der. 5406213[/snapback] Selv om det står det betyr det at det er riktig? Jeg selv bruker softis, selv om jeg egentlig er motstander av norsk spraakraads strategi "Hvis folk bruker et feil ord mange nok ganger saa blir det rett". Korrekt. Mulig at de fleste har blitt "bitt av basillen" og har begynt å si softis selv om det er feil. 5406242[/snapback] Poenget er at det kan brukes. Du har rett til aa ikke like det, men du kan ikke si at det er feil. Det staar i ordboeker, og da kan man vel konkludere med at det kan brukes... Kan vel begynne aa si "myk is" heller. Det er jo oversetning fra engelsk saa... "soft" er et adjektiv og ikke en del av substantivet (som er "ice"), saa hvorfor forandre det paa norsK? ` Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Nuvel, kanskje folk bør sjekke at softis er feil før man påstår at det er det? 5406071[/snapback] Softis er feil. 5406126[/snapback] Kan du noen kilder på det? Ordet står oppført i http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html. Mulig det bare er meg, men jeg vil anse det som en svært sterk indikasjon på at det er gyldig når det er oppført der. 5406213[/snapback] Selv om det står det betyr det at det er riktig? Jeg selv bruker softis, selv om jeg egentlig er motstander av norsk spraakraads strategi "Hvis folk bruker et feil ord mange nok ganger saa blir det rett". Korrekt. Mulig at de fleste har blitt "bitt av basillen" og har begynt å si softis selv om det er feil. 5406242[/snapback] Poenget er at det kan brukes. Du har rett til aa ikke like det, men du kan ikke si at det er feil. Det staar i ordboeker, og da kan man vel konkludere med at det kan brukes... Kan vel begynne aa si "myk is" heller. Det er jo oversetning fra engelsk saa... "soft" er et adjektiv og ikke en del av substantivet (som er "ice"), saa hvorfor forandre det paa norsK? ` 5406285[/snapback] Dere kan begynne å si mykis om dere vil, bare ikke si "myk is" det blir hvertfall helt feil. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 *quotefest* Nei bare ikke gjoer det, for all del. Drit i at det er 100% korrekt spraak aa si "myk is", det kan ikke sies! Aldri! Oh noes! We're all gonna die! Hva er galt med aa si "myk is"? Myk er et adjektiv, is er et substantiv. Paa norsk settes adjektiv som et eget ord foran substantivet det staar til. Ergo faar vi "myk is". Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Digresjon; Hvor mange sier platelager om harddisk?? ... akkurat .. tenker vi d***** i myk is jeg Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 softis er feil. Jeg sier mykis selv. Det kan vel ha noe med dialekt og gjøre? 5405889[/snapback] Det var "og" i den setningen også. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Liker ikke is man kan "tygge", jeg. Bare sånne snurregreier man kan sutte og slurpe på. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 *quotefest* Nei bare ikke gjoer det, for all del. Drit i at det er 100% korrekt spraak aa si "myk is", det kan ikke sies! Aldri! Oh noes! We're all gonna die! Hva er galt med aa si "myk is"? Myk er et adjektiv, is er et substantiv. Paa norsk settes adjektiv som et eget ord foran substantivet det staar til. Ergo faar vi "myk is". 5406413[/snapback] Du har et godt poeng, men allikevel mener jeg at "myk is" blir "feil". Ikke at det er en helt åpenlys, grammatisk ukorrekt feil, men at det ikke låter riktig. Det er som uttrykk som varmluft eller kalddusj. Det er sammensatte ord som består av et adjektiv og et substantiv. Men jeg gir meg over. Det ser ut til at det blir et for stort flertall som sier softis, slik at dette snart burde tas opp som nytt ord, selv om mange vil synes det er dumt. Men kan dere ikke skrive det riktig, da? "Softis", ikke "soft is" eller "soft-is". Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Dette er ikke en grammatisk diskusjon, ei heller en diskusjon om hvilket ord som er rett å bruke. Ta slik diskusjon her; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...=&s=hardware.no man kan også ta en titt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=245395 Med det regner jeg med at dere eminente brukere makter å gå tilbake til topic Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå