Gå til innhold

Mission Impossible?

Anbefalte innlegg

Når eg prøva å installere et program, f.eks Winzip på skulen sine pc'a. Så får eg ei error melding der det står "Winzip cannot be installed. It must be installed by a user with administrative privileges." "Please contact your system administrator"

Dinna meldinga får eg når eg skal installere et program der filene legger seg i en systemkatalog, som f.eks WinNT eller Programfiler. Andre program som foreksempel mIRC som ikkje legger seg i nokken av dei katalogane, går fint an å installere. mIRC, eller peer to peer program som WinMX, iMesh og Kazaa funka heller ikkje.

Eg lurte på om det på en eller anna måte går an å fikse ditta? UTEN å kontakte læreren, seff =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-09 16:24, Cursed skrev:

hvis det funker å innstallere program andre plasser, hvorfor ikke bare gjøre det?

Er jo det eg gjør! Om eg installere Winzip på C:Winzip så legger jo det seg filer i Windows katalogen da. Enkelte program har systemfiler dei må legge i Windows katalogen!

Lenke til kommentar

Dette tyder på at brukeren du har logget på som ikke har administrative rettigheter, og er priviligert bruker. Det vil si at du ikke kan utføre handlinger eller installere programmer som er potensielt skadelige for operativsystemet, programmer som må legge filer i WinNT-katalogen. Er du registrert som Administrator i brukere? Tydeligvis ikke etter den meldingen å dømme...

Det du må gjøre er å gå inn på kontrollpanel/brukere så redigere din brukerprofil til å få administrator-rettigheter... hvis du imidlertid allerede står oppført som administrator, vet jeg ikke hva som er galt :razz: :razz:

Har selv opplevd dette problemet da jeg opprettet en konto på maskina til lillebroren min... jeg ga ham bare "priviligert bruker"-rettigheter og han kunne dermed ikke installere programmer o.l. og fikk samme meldingen som du beskriver opp på skjermen.'

Lykke til!!

Lenke til kommentar

Som en nødløsning tror jeg det går greit å legge .dll-filer o.l. i samme katalog som .exe-filen. Mange setup-filer kan åpnes i WinZip :smile: , slik at du kan plassere filene der du vil. Funker nok best på enkle programmer.

...eller du kan ta hintet og ikke installere egen software.

[ Denne Melding var redigert av: ledigbrukernavn på 2002-09-10 02:53 ]

Lenke til kommentar

Du skriver at du er på skolen? Din bruker har ikke tilgang til å innstallere programmer som gjør sentrale endringer, mirc gjør ikke sånt, men winzip gjør pga shell integrasjon mm. Det er heller ikke meningen du skal kunne gjøre dette fra de som har satt opp nettet sin side da. DOH. Du kan ikke bare gi deg selv lokal admin heller, dem må en annen lokal admin gjøre:) Men windows har en fin bakvei rundt dette da, mekk et lite program som får kjørt winzip installeren fra et program som kjører med lokal admin rettigheter:) Enkel løsning, da vil install programmet tro det kjører i lokal admin mode.

Evt bruk pkunzip :smile:

Lenke til kommentar

Det eg egentli var på utkikk etter var om det gjikk an å unslippe dinna begrensinga for ka eg har lov til. Winzip var bare et eksempel på nokken programmer eg vil ha installert. Planen min er å kunne installere FlashFXP og laste ned alt muli stæsj og hive det innpå min eksterne harddisk. Er litt kjedli å bruke Internett Explorer som ftp. Lever me ISDN heime og her har dei 2 mbit!

Quote:

Den 2002-09-10 08:23, talisar skrev:

Men windows har en fin bakvei rundt dette da, mekk et lite program som får kjørt winzip installeren fra et program som kjører med lokal admin rettigheter:) Enkel løsning, da vil install programmet tro det kjører i lokal admin mode.

Du mener at det går foreksempel an å lage et program som kjører installasjonen av FlashFXP fra et program som kører med lokal admin rettighet? Kass program kører lokale admin rettigheter da?

Det var en anna ting eg lurte på om gjikk an..

Vist en lager et program som pakker ut FlashFXP i bakrunnen, (sånn at det ikkje e synlig) også legger en snarvei til det programmet i opstarten på Startmenyen. Og når en Admin logger inn en eller annen gang så blir det pakket ut? Eller har ikkje vi samme startmeny?

Lenke til kommentar

Var det på skolen du ikke kunne installere disse programmene?? Da er det da klart det ikke går å gi deg selv administrative rettigheter... :razz: :razz: fikk ikke med meg at det var på skolen du hadde problemet... jaja du er rimelig føkkt da, for en windows2000 server er rimelig vanskelig å penetrere (i alle fall etter ditt kompetansenivå å dømme, sånn rent "hacker"-messig :razz: :razz:)...

Men kanskje noen andre vet måter å gjøre dette på? Har i alle fall aldri hatt behov for sånne programmer på skolen, hvorfor skulle du ha det? Det forstår jeg ikke, sånt kan du da alvorlig talt holde på hjemmeplan :razz: :razz:

[ Denne Melding var redigert av: ChriZno på 2002-09-10 17:29 ]

Lenke til kommentar

Det finnes 2 løsninger på dette problemet.

[*]Få deg admin tilgang! :razz:

[*]Eller ta med deg maskina og koble deg til nettverket deres for å bruke internetten. :smile:

Lykke til!

AMD XP 1800+@2000+

Abit KR7A-RAID

512Mb TwinMOS PC2100 DDR

Creative Geforce 3 Ti 500

Quantum Fireball Plus AS 20 GB

2xMaxtor Diamondmax Plus D740X 60GB i RAID 0

Plextor 40/12/40

Chieftec DX-01BL-D

[ Denne Melding var redigert av: Cappo på 2002-09-10 17:42 ]

Lenke til kommentar

Vi har samme linje på skolen vår, og jeg har isdn hjemme. Spør admin om det er trådløst nettverk på skolen da dette ofte er åpent for public access. Jeg har trådløst nettverkskort på mammas bærbare og downer jamnt i 200KB/s. Behagelig å bare sitte å se på :wink:.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-10 17:27, ChriZno skrev:

Har i alle fall aldri hatt behov for sånne programmer på skolen, hvorfor skulle du ha det? Det forstår jeg ikke, sånt kan du da alvorlig talt holde på hjemmeplan :razz: :razz:

Fordi eg har ISDN heime, og på skulen så e det 2 mbit. Det vil sei at det går 30 ganga så rask og hente ned nokke på skulen enn heime. Så derfor vil eg ha installert FlashFXP for også laste ned alt mulig stæsj, og hive det innpå min eksterne hd. Og ja, det e tungvint å bruke explorer som ftp browser.

Do you get my point? :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-14 15:07, tunefish skrev:

Spør sysadmin om du kan få full access, så du kan laste ned mp3.

Høyst sannsynlig sier han ja...

Huh? Går no fint an å laste ned mp3.

Men meina du virkelig at eg skal spør om å få admin access? Det blir vel det samme som å spør om eg kan få pule kona hans?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-15 16:22, CYBRIX skrev:

Huh? Går no fint an å laste ned mp3.

Men meina du virkelig at eg skal spør om å få admin access? Det blir vel det samme som å spør om eg kan få pule kona hans?

Du kan jo spørre om du kan få lov til det også. :razz:

Men seriøst. Kan du ikke bare stikke opp til system-ansvarlig og forklar at du gjerne kunne tenkt deg å få installert Winzip på profilen din. Hvis han ikke er helt møkkamann, så får du sikkert installert det. Prøv å finne et par små uskyldig ting som du trenger pakket opp ... så skulle vel det la seg ordne. Bare vær snill og grei og hyggelig.

Det å prøver å tilegne seg administrator-rettigheter tror jeg IKKE du skal prøve deg på. Det lukter det utestengelse av i flere mils omkrets av... om ikke verre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...