martinxx Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hei Har en liten plan her og lurer på om den funker. Hjemme har vi et nettverk med ca.4 maskiner og der har jeg tenkt å sette opp en server. Grunnen til jeg vil ha en server der er at jeg b.la vil ha den til å lagre alle filer som blir lagret i spessifiserte mapper på hver maskin, går det? Grunnen er at vi jo er mange som laster ned musikk å legger inn bilder og musikk på hver maskinog slik at alle kan få tilgang til alt av Musikk og bilder har jeg tenkt å legge det på servern og/eller i tilleg. Går det kanskje f.eks å sette målmappen til "Mine Bilder" på servern? Håper det er noen som kan svare meg Lenke til kommentar
Bowman Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) HeiHar en liten plan her og lurer på om den funker. Hjemme har vi et nettverk med ca.4 maskiner og der har jeg tenkt å sette opp en server. Grunnen til jeg vil ha en server der er at jeg b.la vil ha den til å lagre alle filer som blir lagret i spessifiserte mapper på hver maskin, går det? Grunnen er at vi jo er mange som laster ned musikk å legger inn bilder og musikk på hver maskinog slik at alle kan få tilgang til alt av Musikk og bilder har jeg tenkt å legge det på servern og/eller i tilleg. Går det kanskje f.eks å sette målmappen til "Mine Bilder" på servern? Håper det er noen som kan svare meg 5400180[/snapback] tror dette går.. på hver pc må (tror jeg) du dele de filene du vil ha tak i. da kan de andre pcene i nettverket se disse mappene/ filene og endre dem hvis du vil det... på serveren kan du hvertfall kopiere manuelt men kansje også automatiskt 1 gang daglig (eller så ofte du vill tror jeg.) Du kan da velge å eventuelt dele denne kopien på nettverket. Og du kan legge til denne/ disse mappene som netverksted (eller noe sånt) og da vil den dukke opp i min datamarsin som noe som ligner en hdd du trenger ikke en server for å dele filer på nettet. men det kan vere praktisk hvis en pc klikker så har du en back-up... hvet ikke om det var dette du mente men håper det hvertfall det hjelper litt.. for mer info anbefaler jeg å kontakte en av de flinke moderatorene eller noen som har utdannelse eller jobber som server admin... edit: det første du spørte om skal gå... Endret 7. januar 2006 av boman Lenke til kommentar
martinxx Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 HeiHar en liten plan her og lurer på om den funker. Hjemme har vi et nettverk med ca.4 maskiner og der har jeg tenkt å sette opp en server. Grunnen til jeg vil ha en server der er at jeg b.la vil ha den til å lagre alle filer som blir lagret i spessifiserte mapper på hver maskin, går det? Grunnen er at vi jo er mange som laster ned musikk å legger inn bilder og musikk på hver maskinog slik at alle kan få tilgang til alt av Musikk og bilder har jeg tenkt å legge det på servern og/eller i tilleg. Går det kanskje f.eks å sette målmappen til "Mine Bilder" på servern? Håper det er noen som kan svare meg 5400180[/snapback] tror dette går.. på hver pc må (tror jeg) du dele de filene du vil ha tak i. da kan de andre pcene i nettverket se disse mappene/ filene og endre dem hvis du vil det... på serveren kan du hvertfall kopiere manuelt men kansje også automatiskt 1 gang daglig (eller så ofte du vill tror jeg.) Du kan da velge å eventuelt dele denne kopien på nettverket. Og du kan legge til denne/ disse mappene som netverksted (eller noe sånt) og da vil den dukke opp i min datamarsin som noe som ligner en hdd du trenger ikke en server for å dele filer på nettet. men det kan vere praktisk hvis en pc klikker så har du en back-up... hvet ikke om det var dette du mente men håper det hvertfall det hjelper litt.. for mer info anbefaler jeg å kontakte en av de flinke moderatorene eller noen som har utdannelse eller jobber som server admin... edit: det første du spørte om skal gå... 5400778[/snapback] Hmm.. ikke helt, men jeg skjønner. Lenke til kommentar
VeloX Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hvis du ikke er redd for å bruke linux kan du sette opp backuppc. Jeg har satt det opp og fått det til å funke, men det er ikke barebare for en nybegynner. Lenke til kommentar
martinxx Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Hvis du ikke er redd for å bruke linux kan du sette opp backuppc. Jeg har satt det opp og fått det til å funke, men det er ikke barebare for en nybegynner. 5400866[/snapback] Jeg vil ungå linux, men jeg tror jeg har funnet en slags løsning. Jeg har tenkt at når jeg legger inn musikk og bilder på de forskjellige PCene legger jeg det i en snarvei på en mappe på servern. Det er nesten den eneste muligheten. Har tenkt å kjøre gigabit nett slik at det skal gå glatt å sende filmer fra servern. edit: Vil det gå glatt å spille av store filer f.eks DVD-er fra servern? Lenke til kommentar
Bowman Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 edit: Vil det gå glatt å spille av store filer f.eks DVD-er fra servern? via gigabit bør det gå fint å åpne / kjøre filer, selv store. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå