Gå til innhold

Skiftende farger styrt av HD led

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt og skjære ut et et vindu i sidedøren på kabinettet mitt, dette skal ikke være et slikt kjedelig firkantet vindu for å vise innmaten i pcen, men heller et stilig symbol som f.eks biohazard eller lignende.

I denne anledningen har jeg kjøpt to sett med lazer leds, rød og blå.

Lyset skal veksle mellom disse to fargene, styrt av harddisk lysdioden.

Dette har jeg tenkt å gjøre ved å koble hdled utgangen som giver på 4 seriekoblede cmos jk flipflop vipper.

For de som ikke vet hva en flipp flopp vippe er så kan jeg bare si at det er en ic som tar inn et giver signal og slår av og på ettersom signalet slår av og på. Det vil si at ved tilkobling med en fliplop vippe vil lyset skifte farge hver gang hd lyset blinker mens med fire seriekoblede skifter lyset farger 4 ganger pr gang hd led blinker.

Da tenkte jeg at jeg skulle kjøre hd led utgang som giver på fire seriekoblede vipper med utgang og innvertert utgang som styrer to transistorer med forskjellige farger (rød/blå led) tilkoblet.

Videre tenkte jeg å koble et par ørsmå kondensatorer paralellt med ledsene, slik at det ser ut som lyset lingrer et brøkdels sekund før det forsvinner.

Si meg, tror dere dette blir bra?

Kom gjerne med tips.

PS, hvor får jeg tak i datablad for slike ic,er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres jo kult ut!

Men hvis du vil at dioden skal blinke 4 ganger pr. hdd. lys, så vil jo det bli utrolig raske blink. Og da vil kanskje kondensatoren ødelegge dette? Jeg ville nok spart meg bryet med alle vippene, og heller stryrt transistoren ved hjelp av hdd. signalet fra hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...