Gjest Slettet-lQle7N2M Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 jeg har netopp kjøpt meg en ny harddisk men da jeg skulle formatere den for å gjøre den klar til bruk så stopper den bare på 2% og jeg har latt den stå på en hel natt men den sto fremdeles på 2% er det noen som veit hvordan jeg kan fikse dette?? Lenke til kommentar
roac Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Ingen aning, men dert kan kanskje være en idé å gi litt mer informasjon, som f eks hva slags disk det er snakk om, hvilket operativsystem, hvilket filsystem for å nevne noe. Ellers har IBM noe som kalles Drive Fitness Test som kan finne ut om det er feil på harddisken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Jeg bruker Win XP Pro disken er en Western digital 250GB IDE disk og jeg bruker NTFS filsystem Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Står jumperene på harddisken riktig (Master/Master singel/Slave/Cable select)? Er den alene på IDE-kabelen? EDIT: Har du SP1 ellr SP2 av XP? (For å kunne håndtere store harddisker). Endret 7. januar 2006 av PerB Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) jeg har SP2 og dette er min fjerde disk jeg har to disker på hovedkorte og to på et kontroll-kort en av de som er koblet til hovedkorte er satt som master resten er slave. Jeg hadde litt problemer med å få den nye disken til å virke så begge harddiskene på kontroll-kortet er på vær sin IDE kabel. Endret 8. januar 2006 av Slettet-lQle7N2M Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Og begge disse er slave? Prøvd på å sette disse til master evt begge på en kabel? Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 På hver IDE-kabel er det alltid en master og en slave, så først må du få satt riktig master og slave på kontroller-kortet. Det er vel allerede gjort på hovedkortet etter det jeg forstår. Da skal det bare være å sette i gang på nytt med formatering. Lenke til kommentar
roac Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Og begge disse er slave?Prøvd på å sette disse til master evt begge på en kabel? 5404127[/snapback] Du kan ikke ha to slaver på en kabel. Lenke til kommentar
roac Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) På hver IDE-kabel er det alltid en master og en slave, så først må du få satt riktig master og slave på kontroller-kortet. Det er vel allerede gjort på hovedkortet etter det jeg forstår.Da skal det bare være å sette i gang på nytt med formatering. 5404164[/snapback] Master og slave settes på enhetene, ikke på hovedkortet. Det er mulig noen hovedkort har støtte for å bytte master og slave i forbindelse med Cable-Select, men jeg har ikke vært borti det. Dersom begge enhetene står som kable select skal du uansett være trygg, da er det posisjonen på kabelen som avgjør om enheten blir master eller slave. Dette finnes ut ved å sjekke om det er kontakt på en av lederene (jeg husker ikke hvilken), da denne er brutt mellom de to enhetene som står på kabelen. Merk forøvrig at det er noen enheter som ikke liker å stå som slave uten at det er en master til stede (jeg har blant annet opplevd det med noen CD/DVD-spilelere), og at det er noen enheter som har forskjellig jumperstilling for henholdsvis master og master med slave. Edit: Og forøvrig tviler jeg på at maste/slave har noe som helst med problemet å gjøre siden vedkommende får kontakt med enheten og begynt formatteringen, derav mitt hint om Drive Fitness Test for å sjekke om det er feil på disken. Endret 8. januar 2006 av roac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå