Gå til innhold

Formatering stopper på 2%

Gjest Slettet-lQle7N2M

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lQle7N2M

jeg har netopp kjøpt meg en ny harddisk men da jeg skulle formatere den for å gjøre den klar til bruk så stopper den bare på 2% og jeg har latt den stå på en hel natt men den sto fremdeles på 2% er det noen som veit hvordan jeg kan fikse dette??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står jumperene på harddisken riktig (Master/Master singel/Slave/Cable select)?

Er den alene på IDE-kabelen?

EDIT: Har du SP1 ellr SP2 av XP? (For å kunne håndtere store harddisker).

Endret av PerB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

jeg har SP2 og dette er min fjerde disk jeg har to disker på hovedkorte og to på et kontroll-kort en av de som er koblet til hovedkorte er satt som master resten er slave.

Jeg hadde litt problemer med å få den nye disken til å virke så begge harddiskene på kontroll-kortet er på vær sin IDE kabel.

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar

På hver IDE-kabel er det alltid en master og en slave, så først må du få satt riktig master og slave på kontroller-kortet. Det er vel allerede gjort på hovedkortet etter det jeg forstår.

Da skal det bare være å sette i gang på nytt med formatering. :D

Lenke til kommentar
På hver IDE-kabel er det alltid en master og en slave, så først må du få satt riktig master og slave på kontroller-kortet. Det er vel allerede gjort på hovedkortet etter det jeg forstår.

Da skal det bare være å sette i gang på nytt med formatering. :D

5404164[/snapback]

Master og slave settes på enhetene, ikke på hovedkortet. Det er mulig noen hovedkort har støtte for å bytte master og slave i forbindelse med Cable-Select, men jeg har ikke vært borti det. Dersom begge enhetene står som kable select skal du uansett være trygg, da er det posisjonen på kabelen som avgjør om enheten blir master eller slave. Dette finnes ut ved å sjekke om det er kontakt på en av lederene (jeg husker ikke hvilken), da denne er brutt mellom de to enhetene som står på kabelen.

Merk forøvrig at det er noen enheter som ikke liker å stå som slave uten at det er en master til stede (jeg har blant annet opplevd det med noen CD/DVD-spilelere), og at det er noen enheter som har forskjellig jumperstilling for henholdsvis master og master med slave.

Edit: Og forøvrig tviler jeg på at maste/slave har noe som helst med problemet å gjøre siden vedkommende får kontakt med enheten og begynt formatteringen, derav mitt hint om Drive Fitness Test for å sjekke om det er feil på disken.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...