Gå til innhold

Er dette farlig, eller ikke?

Fjøslukt

Anbefalte innlegg

Har tenkt å demontere en skjerm og ta ut alle komponentene inni den.. Til og med glassplaten!

I et tidligere forum var det mange som mente det vil gå greit, andre sa at det var livsfarlig.. Er det farlig eller ikke?

Skjermen har stått lenge på en søppel-fylling...

Mvh Frank

PS! Seriøsitet settes pris på :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpner du bilderøret så kommer det stråling du ikke akkurat har godt av (husker ikke hva det het). Pluss at du kan få en spenningstrøkk på opp til 20000 Volt og det kjenner du selv om det er femtoamperè det er snakk om.

Jeg selv har erfart spenningen og da føyk jeg rett i veggen bak meg og besvimte. 16A kursen ville ha tatt natta da. Når spenningen er så høy brenner det da også selv om strømmen er liten. Jeg anbefaler deg å droppe det. Er ikke mye å se heller.

Lenke til kommentar

Neida - jeg har gjort det der mange ganger både med monitorer og tv'er.

Hvis du er litt forsiktig og ikke direkte berører komponentene er det absolutt ingen fare.

Reparatører gjør det jo mange ganger hver eneste dag uten å krepere...

Skulle du fortsatt være engstelig så ta på deg gummihansker - de er jo ikke strømførende.

Hold oss oppdatert om prosjektet og lykke til :smile:

::Dan

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-09 16:17, Vegard20 skrev:

Åpner du bilderøret så kommer det stråling du ikke akkurat har godt av (husker ikke hva det het). Pluss at du kan få en spenningstrøkk på opp til 20000 Volt og det kjenner du selv om det er femtoamperè det er snakk om.

Jeg selv har erfart spenningen og da føyk jeg rett i veggen bak meg og besvimte. 16A kursen ville ha tatt natta da. Når spenningen er så høy brenner det da også selv om strømmen er liten. Jeg anbefaler deg å droppe det. Er ikke mye å se heller.

Er det ikke ca. Ganske nøyaktig 16 000 volt? arrester meg hvis det er feil? :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har dillet endel med rør da jeg byggde min egen lille rørforsterker for gitar engang.

Et billedrør (merk... rør) er i prinsipp det samme som et forsterkerør. Jeg mener med det at det er bygd opp av den samme teknologien. Man skaper et vakuum, og dersom enkelte anoder varmes opp vil elektriske partikler frigjøre seg som kan styres ved hjelp av et kraftig spenningsforskjell og....

...eh skit i det. :grin:

Uansett er det det eneste du skal være bekymret hvis du åpner greia at skjermen som sagt er under voldsom press (vakuum), og hvis den imploderer er det lett å få seg noen glassbiter her og der.

Lykke til, og vær forsiktig. :wink:

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Som jeg sa i den andre tråden er det bare å skru ivei.

Hvis du ikke finner noen grei måte å ta ut hele bilderøret på så still monitoren noen meter unna (helst ute) å kast en hammer eller stein. Sikt på den glass saken på baksiden av bilderøret. Når den knuser og det kommer et lite poff og en liten glass sprut, så har du ikke mere vakum å bekymre deg over. :smile:

Dette er ikke noe jeg finner på men godt utprøvde metoder. Vi skulle nemlig bytte ut mange gamle defekte monitorer på skolen, og da måtte vi jo prøve ut forskjellige ting.....

Hva skjer om vi gjør slik... ZAPP.. POFF... hmmm interesant :smile:

Man lærer mest av prøving og feiling

[ endret av John_^ den 2002-09-09 21:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-09 20:17, DrErling skrev:

Ja!

Hallo! Det er jo liksom uran i de gamle tv`ene som gjør at du i det hele tatt kan se på dem. Det er jo ikke "lys" i de gamle tv`ene slik som i de nye tv`ene.

DrErling

Og ellers har vi det bra??....

-PKA-

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-09 20:17, DrErling skrev:

Ja!

Hallo! Det er jo liksom uran i de gamle tv`ene som gjør at du i det hele tatt kan se på dem. Det er jo ikke "lys" i de gamle tv`ene slik som i de nye tv`ene.

DrErling

Og ellers har vi det bra??....

-PKA-

Lenke til kommentar

så lenge det er noen dager siden skjermen har vore på så er det ikke så farlig så lenge du er forsiktig.

det er spessielt skjermrøret du bør passe deg for ikke noe mere. skjermrøret blir laddet opp slikk at du kan få deg en skikkelig smel vis den nylig har vore i og du fjerner beskytelsen der ledningene går inn til røret. det er egentlig bare ett eller to kretskort og skjermrøret som er i skjermen ikke noe annet. :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...