Gå til innhold

Ubuntu vs Gentoo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter egen erfaring synes jeg gentoo er en ganske enkel distro å bruke, fordi det er lett å installere ting og ikke få for mye clutter i lengden, samtidig som baselayouten er ordentlig lagt opp med et ganske godt init-system.

Det blir ganske forskjellig i forhold til Ubuntu, men helt overkommelig for de fleste bare man gidder å ta en titt på dokumentasjonen, google og gentoo-wiki.com.

Lenke til kommentar

Min erfaring fra Gentoo og Ubuntu, er at Gentoo krever litt mere oppmerksomhet under oppgraderinger og installeringer f.eks. Det jeg mener da er at siden portage alltid er under oppdatering så vil du sjeldent få fred fra oppgraderinger av nye pakker, og nye pakker gir nye dependencies, og noen pakker blir fjerna, og noen er eldre enn det du vil ha osv. Men man MÅ jo ikke følge med hele tiden heller, så det blir litt hva man gjør det til selv.

Ubuntu derimot er veldig greit å holde oppdatert og installere programmer i, så lenge pakkene faktisk eksisterer. En av grunnene til at jeg ikke bruker Ubuntu som primær dekstop er fordi jeg var lei av manglende programmer. Jeg brukte for mye tid på å jakte på pakker i uendelige uoffisielle repositories, og ofte fant jeg ikke det jeg trengte. Og når det først kommer en ny utgave av Ubuntu, så må man virkelig passe på når man oppgraderer for å ikke herpe noe, for i motsetning til Gentoo så kommer alle oppgraderingene på en gang.

Hvis jeg mangler noe i Gentoo så finner jeg som regel et ebuild på forumet, på bugzillaen dems, eller på hjemmesida til programmet. Hvis ikke så er det ofte bare snakk om små endringer i eksisterende for å ordne det.

Og såklart, Ubuntu er basert på binærpakker, og Gentoo på kildekode, så hvis du er den som er utålmodig med å installere programmer, så er ikke Gentoo helt tingen. Mange sier at de bruker Gentoo for å "utnytte" maskinvaren bedre, med optimaliseringer. Jeg kan ikke si jeg merker at maskinen min er mye kjappere med Gentoo enn med andre distroer. Men jeg liker at jeg vet hva som skjer. Alt som er installert er der av en grunn, fordi jeg trenger det. Og med støtte for de tingene jeg vil, ved hjelp av de geniale use flaggene. I Ubuntu fikk jeg en følelse av at jeg ble holdt litt utenfor.

Mye man kan si egentlig, men tror jeg lar det være der inntil videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...