Gå til innhold

Overklokking av "gammel" 1,6GHz P4, hjelper det?


Anbefalte innlegg

RAM-dividers er en kjekk ting for dem som har treig ram. Det gjør at du kan sette forholdet mellom CPU sin FSB og rammen sin. eks 5:4 (cpu:ram) Akkuratt matten på dette skal jeg ikke uttale meg om, men det gjør iallefall at RAMen ikke for samme FSB som CPU og derfor ikke blir så stort flaske hull når det gjelder overklokking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ordna jeg på en anna måte inne i BIOS ;) Fiksa det RAM problemet ved å sette hastigheten på 266 i steden for "Auto"

 

HK klarer vil ikke gi meg mer en maks 132FPS, og strømforsyninga er nok lit svak tror jeg. Enkelte ting som ikke fungerer som det skal når jeg nermer meg 2,0GHz.

 

Jeg kan stille på fire ting:

Spread Spectrum (står org. på: +/-0,25%)

FSB (står org. på: 100)

AGP/PCI Clock (står org. på: 66\33)

og spenninga på AGP (står org. på: 1,5)

 

Uansett hjalp det veldig lite å klokke prosessoren, ingenting gikk fortere og et par ting gikk treigere...

Har som sagt en veldig liten mengde RAM og et sucky skjermkort.

Tror jeg gir opp forsøket på å klokke hvis ingen ser at jeg har gjort en feil et sted.

 

EDIT: *rettapånoe*

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har gitt dette et nytt forsøk, så jeg satte RAM-timings på 2-2-2-5 og FSB på 110 (1,76GHz).

Lasta ned 3DMark-05 og så på egenskapene til prosessoren; der stod det "Internal Clock Maximum: 3,1GHz".

Nå, hvis jeg setter FSB på 115 (1,84GHz) og har den RAM-timingen så funker ikke lydkortet?

RAM'en er ikke noe problem, den er satt på 266-hastighet og har kjørt torturtesten til Prime95 i 35min uten problem med dette systemoppsettet (2-2-2-5 + 1,76GHz)

 

Har sett forbedringer i PCWizard 2006, men som sagt funker ikke lydkortet når jeg overstiger det jeg har nå.

Har prøvd å skru opp AGP-voltage til 1,6V (noe med AGP og volt det kalles).

Lydkortet er et integrert "Realtec AC97 Audio".

 

HK info:

Supported Slot Types -- ISA, PCI, AGP

Manufacturer -- MICRO-STAR INTL, CO.,LTD.

Model -- MS-7037

Version -- Ver 0A

BIOS Vendor -- Phoenix Technologies, LTD

BIOS Version -- 6.00 PG

BIOS Release Date -- 12/23/2004

BIOS Properties -- Plug and Play, Flash, AGP

AGP

Revision -- 3.0

Rate -- 4x, 8x (8x enabled)

Available Rate -- 0x0000000c

Selected Rate -- 0x00000008

Aperture Size -- 64 MB

Sideband Addressing -- supported (enabled)

Fast Write -- supported (enabled)

 

Hvordan har det seg at CPU kan klokkes til 3,1GHz, men at jeg ikke klarer mer enn 1,8 før ting går galt?

Lenke til kommentar

Dem som klikker 1.6GHz til 3.1 tviler jeg på at sjekka om lyden fynka ;)

 

 

I og med at du har on board lydkort, er det jo mulig at du har skrudd det av mens du har fomla i BIOS?:)

 

Og det at du merker at ting går fortere, tviler jeg litt på at skjer. Men vis du kjører 3dmark eller pcmark, så vil du nokk se en stining i score.

 

Jeg satt på skolen på fredag og klokka skjermkortet litt. jeg fikk 500 poeng mer, så gikk strømmen da :thumbdown::ohmy: Og så gikk jeg hjem:)

 

 

 

men over til lydkort problem :hmm: Nei. Prøvd å legge inn drivere på ny?:)

Lenke til kommentar

La inn ny driver et par ganger før det endelig funka.

Har ikke merka at noe har gått raskere, bortsett fra diverse scanner, de går litt bedre nå. Før hadde jeg problemer med å høre mysikk og være på internett samtidig, nå klarer den MSn i tillegg, uten problem.

 

Jeg SER forskjell i tallene i PCW06, ikke at det er så my, men det er 500 mer der og 30mindere latency der osv...

 

Tidligere RAM timings var forresten 2,5-3-3-7.

 

Vet ikke om jeg gidder klokke noe mer nå som det er stabilt og greit, men jeg skulle gjerne gjort noe med skjermkortet!

Det suger flatlus.

Specs:

Kort: MSI FX5200-T128

Graphics core: 256-bit

Memory bandwidth: 10,4GB/sec.

Fill rate: 1,3 billion texels/sec.

Verticel per sec.: 81 million

Maximum memory: 128MB

 

Finnes det en måte man kan få litt mer ut av det på?

Prøvde RivaTuner eller hva det heter, men jeg kunne ikke se noen forskjell i PCW06 eller noen andre steder...

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...