Bluum Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Jeg har en Pentium 4 prosessor på 1,6GHz som jeg føler bli litt for treig, derfor ønsker jeg å overklokke den littegrann. Problemet er bare at jeg ikke helt tør å gjøre det uten å vite om det vill virke. Det står en slags bruksanvisning i heftet til HK'et. Vet ikke helt hvilket HK, men på heftet står det: "865GM3/865GVM2/865PEM3 Series". Alt jeg er sikker på er at det er MSI Aner ingenting om Prosessoren, bare at den er 1,60GHz(P4) nå og at den var 1,66GHz(P4) før det gamle HK'et klikka og jeg fikk nytt (har en CPU-vifte som skal tåle litt over 3GHz på ) Har 512 RAM på maskinen som jeg heller ikke vet noe om, og jeg tenker at det kanskje er litt lite å klokke CPU'en for... Det er en 2 år gammel maskin forresten, og den har et FX5200 128MB GPU. Skal kjøpe ny data ganske snart, men er lei av at det lægger på CoD2, NFS MW og BF2 (på LAVESTE grafikken! ) og nå i det sisste har det faktisk kommet littegrann lægg på CSS. Har to harddisker; en på 40GB med systemet på, og en på 80GB der jeg har de meste av tinga mine. Den på 40GB har litt over 11GB ledig plass, så det skulle være plenty. Har det noen hensikt å klokke denne CPU'en eller er det for lite RAM til at jeg vil ha noen nytte av det? PS: skal ha helt ny maskin om ikke så alt for mange måneder, så oppgradering av komponenter er ikke aktuelt. Alt jeg lurer på er om klokking. Takker for svar EDIT: Har ingen flere ledige RAM-slots heller, og ingen peil på hvilke(t) merke® det står i nå eller noen ting. Endret 7. januar 2006 av Bluum Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Merke på ram (og hk) kan du finne på programmer som Sisoft Sandra, PCWizard og aikida32(noe sånt) Dette er programmer som finner ut informasjon om maskinen din. Jeg bruker selv PCWizard, der finner jeg ut timing på ram brikkene, temp på hk, cpu og hdd. FBS og multipieren på CPU. Core og mem på GPU osv osv osv. Prøv disse programmene og finn ut litt mer om maskinen din. Det at du har 512MB ram, tror jeg ikke i første rekke er flaskehalsen, men kanskje en del av den. Du kan jo prøve å overklokke CPU'n litt, se om det blir noe bedre. Skjermkortet kan og overklokkes. Mulig "bare" dettte vil hjelpe på "laggen" i spillene. I og med at du skal kjøpe nye maskin, er det jo nesten bare å prøve og se hvor mye du klarer å vri ut av maskinen din Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Hehe, vel, maskinen skal brukes etter jeg får ny data også; så jeg må holde den i orden. Før når jeg hadde det gamle hovedkortet lægga det ikke noen ting på CSS (BF2 kjørte med brune bygninger ). Med det gamle HK'et merka jeg ingen lægg, men da fikk jeg under 10 i den testen på CSS, nå lægger jeg av og til, men jeg scorer rundt 60 på den samme testen nå... Jeg tror du kan ha et poeng der med at CPU og GPU vil hjelpe på læggen, men hva med RAM'en da? Er det mengden RAM eller CL som spiller mest rolle? MHz? Men er det trygt for en amatør som meg å tukle med klokking inne i BIOS hvis jeg følger det som stør i "bruksanvisningen"? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Så lenge du passer på varmen og går steg for steg (ikke klokker 400 MHz i første skritt) så er det ikke farlig. Vis det blir for mye tull for maskinen, så vil den ikke starte. Da er det bare til å resette BIOS batteriet. - Dette gjør du enten ved å starte opp uten BIOS bat eller med jumper. Litt forskjellig på de forskjellige HK produsentene. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Hvordan passer jeg på varmen? Er det bare å holde hånden intil kjøleribbene for å sjekke tempen da? Kjøleribbene er forresten aldri varme til vanlig, men helt innerst er det litt lunk hvis maskinen har blitt spillt på en stund (en halv dag ca). for mye tull..ikke starte...skjønner, skjønner. BIO.. HÆ? BIOS-batteriet? Jumper? Snakker vi Jumper som i Jumper-kabel man bruker til bil (mindre versjon)? BIOS-batteriet; er det det som står på HK? Et rundt, flatt batteri som står i en liten ramme. Tror jeg har funnet ut hvilket HK det er nå, "865GM3-FISB" står det på bestillingslappen. Eller kalles det "MSI Mainboard S-478 Intel 865G mATX VGA Audio GbLAN IEEE 1394 SATA 800MHz Bulk" og under det står det "Note: This type will soon be discontinued" Betyr det sisste der at kortet snart er ute av produksjon da? Grunnen til at jeg fikk nytt HK står der også: "vil ikke starte med vifte montert på, tåler ikke presset på HK" Tror kanskje at han fyren vi kjøpte maskinen av ,(en som pappa kjenner), hadde klokka prosessoren fra 1,6 til 1,66...men jeg tror ikke det er grunnen til feilen, for maskinen hadde allerede holdt ut i et år. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Varmen kan du passe på i BIOS eller med programmer som PCWizard og everst. Det at du ikke kjenner så mye varme når du tar hånden borti, betyr ikke så mye. (Pluss er ikke så veldig smart, statisk elektrisitet) BIOS batteriet er som du tror, det store flate som er på hovedkortet ditt, for å ta dette ut, bruker du et flatt skrujern. Forsto ikke helt hva resten av spørsmålene gikk ut på i den sene nattestund. sry, skal se på det i morgen. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) den prosessoren kan du nå extremt langt med hvis du har god kjøling..... http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15545 Endret 9. januar 2006 av Henrik2k Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Var egentlig ikke noen flere spørsmål da bIsk0p, bortsett fra det med jumper. Jeg har en CD fra MSI liggende her som heter "MSI Multimedia Beyond 3D". På den er det et program som heter "MSI 3D Turbo Experience", det utga seg for å være et program som lot deg stille på skjermkortet tror jeg. Det funka ikke! Men det med temperaturen; jeg har ganske gamle komponenter somikke selges lenger så er det sikkert at temperaturen blir målt? Er de programmene du snakker om trygge å bruke? Vil ikke ha noe av at maskinen tar kvelden før tida. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Programmene er HELT ufarlige. Det er vanlige system og informasjons overvåknings program. SÅ det er ikke verre enn å legge inn en av dem og se om du får noe CPU temp. Og btw, nesten uansett hvor gammel maskin du har, så skal det være sensor på CPU. En rask tur igjennom BIOS vil avsløre dette. Jumper trenger du mest sansynlig ikke å tenke på. Resetting av BIOS skjer på følgende vis: Skru av maskinen Ta ut batt Skru på uten batt La den kjøre i 5-10 sek. (30 sek for å være sikker) Skru av maskinen Sett inn batt Nyt livet med en resatt BIOS:) Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 Og ved resetting av BIOS vil jeg kun tape de videre innstillingene jeg har gjort på komponentene? Alle drivere og diverse kort som står i vil fortsatt virke som de skal? Lasta ned PCwizard, men har ikke tatt meg tid til å finstille på noe enda. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Ja, kun overklokkingen og sAnt blir resetta. Den har ingenting med harddisken A gj0re. PCWizard bruker du til A passe pA varme. Du kan og bruke den til A finne FSB og multi, timing pA rammen. core og memory pA GPU. Og mye mer. Lenke til kommentar
BoOt3r Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 for å få vekk laggen i spill burde du nok klokke både skjermkort og cpu, gpu kan du klokke med feks. rivatuner/powerstrip , da får du opp du "barer" som står på en frekvens "tabell" da kan du dra barene bortover mot høyre/oppover for å overklokke skjermkortet, noe mer enn noen få mhz av gangen vill være dumt, etter hver gang du har "dratt" en bar, sjekk stabiliteten med 3dmark, får du noen artifacts(grafikkfeil) så er det bare å klokke litt mindre... NB! pass på at du når finner maxclock på GPU/MEM, må den andre "baren" være på standard/stabil frekvens, hvis ikke kan det påvirke "max" på den du skjekker nå.. CPU tror jeg andre tar seg tid til å forklare, men når du begyner å klokke den burde du bruke prime95 og superPI for å sjekke stabilitet og regnefeil. Lykketil med klokkinga Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 OCCT er bedre enn superpi for å sjekke stabilitet. Men prime 95 er kongen på fjellet. Du får håpe du har en 1.6A da. En kompis av meg klokket sin glatt til 3.0 GHz. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 Vet ikke helt hvilken CPU det er, men dette står det om den i PCWizard: General Information : Real Frequency : 1600.23 MHz Multiplier : 16x Low/High Multiplier : 16x / 16x Multiplier Locked : Yes Marketing Frequency : 1600 MHz Front Side Bus Information : FSB Frequency : 100 MHz Bus Speed : 400.1 MHz (QDR) Initial Frequencies : Frequency : 1600 MHz FSB Frequency : 100 MHz Multiplier : 16x Control Clock Frequency : Type : None Thermal Information : Thermal Design Power : 55.3 W Core Power : 55.31 W (estimated) Resistance : 0.02 °C/W (estimated) Thermal control TM1 : Yes Thermal control TM2 : No ODCM Enabled : No Thermal Status : Normal Processor Performance Information : Throttle Mode AC : None Throttle Mode DC : None Current Configuration : None Throttle : 1600 MHz CPU Throttle Temperature : 100°C CPU Shutdown Temperature : 100°C + Frequency : 1600 MHz - (current : 1600.28 MHz)Support : mPGA-478 Data Cache L1 : 8 KB Trace Cache L1 : 12 Kµops Cache L2 : 512 KB Voltage : 1.510 V Processor Temperature : 23 °C FPU Coprocessor : Present Får se om jeg får i gang noen av de programmene dere snakka om nå i helga. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 lykke til med klokkinga, men ikke forvent noe under, da skjermkortet er det som teller mest i spill. du vil jo sikkert få noen xtra fps, men da jeg klokka min amd64 3000+ med 300mhz, fikk jeg kanskje 1-4fps mer. men nå er det kanskje fordi skjermkortet ikke klarer mer (asus 6800nu åpnet @400/800 med zalman vifte). Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Tror nesten jeg må gratulere for det ser ut som om det er en 1.6A Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 (endret) Om jeg får den opp i 3GHz gjenstår å se men kjølingen skal holde :vifte Skjermkortet er vel flaskehalsen i denne maskinen, hvis ikke det er RAMen. Det står 2x256MB PC2100 brikker i, den ene er Apacer, den andre ser jeg ikke nå hva er, siden jeg ikke kan ta den ut. EDIT: Har lasta ned OCCT og RivaTuner nå, skal til å prøve meg frem EDIT2: Fant ut at jeg har 250W PSU fra Aopen. Holder det til to harddisker på 40 og 80GB, GPU:fx5200, CD-brenner, 2x 256RAM (PC2100) + klokka CPU? Er litt engstelig på om det holder når maskinen må jobbe... Endret 13. januar 2006 av Bluum Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 når du skal klokke må du sette på ram dividers, siden minnet ditt klarer ikke høya hastigheter. kanskje hovedkort heller ikke klarer no serlig. og 3ghz får du nok ikke med den kjølinga uans Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Tror ikke jeg får noe serlig mere enn 2,1 max. kan velge mellom 100 og 132 x16. Hovedkortet er ikke akkurat så spenstig at det gjør noe heller. Men når jeg setter CPUen på for mye vil ikke lydkortet funke. Hva skjer? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 19. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2006 når du skal klokke må du sette på ram dividers, siden minnet ditt klarer ikke høya hastigheter. kanskje hovedkort heller ikke klarer no serlig. og 3ghz får du nok ikke med den kjølinga uans 5433483[/snapback] Hva er RAM-dividers da? Og hva trenger jeg det til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå