Gå til innhold

s-video?

dennis88

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

s-video står vel for "supervideo" eller noe sånn.

Mener å huske at dette er det systemet som bruker komposittkabel (en kabel der du putter tre plugger i tv'en - en gul (video) og en hvit og rød (stereo lyd)).

Komposittkabel gir mye bedre bildekvalitet enn vanlig antenne/coax kabel, men dårligere bilde enn RGB. Gir uansett ikke høyere oppløsning, bare bedre kvalitet på bildet altså.

Hvis du kan velge - gå for RGB!!

Lenke til kommentar

Kompositt er den gule pluggen som du ofte finner på TV'er og tilbehør (garnityr? =).

S-Video er en kabel (gjerne/helst litt tykkere enn kompositt) med flere ledere, 4 stk om jeg ikke husker feil. S-Video gir skarpere bilde med bedre farger enn kompositt.

RGB over SCART er definitivt å foretrekke, hakket over S-video i kvalitet. Merk at både begge enhetene må støtte RGB for at det skal virke(duh). Xbox med RGB-kabel er enorm forskjell over den standard"kabelen" som følger med.

Bytt, NÅ! :smile:

Lenke til kommentar

S-video er ikke det samme som kompositt, og benytter heller ikke den gule ledningen. Men derimot en egen s-videokabel, som tilkobles en egen s-videokontakt på tven(som regel i front/side på tven) S-video kan også overføres i en scartkabel, men det er mindre vanlig.

Gir som regel betraktelig bedre bilde, enn vanlig kompositt(med mindre du har en tv, som behandler kompositt signalet veldig godt gjennom forskjellige elektroniske komponenter, filtre o.l.)

Er det med tanke på xboxen du tenker på, ville jeg benyttet en advanced scartkabel med RGB. Dette er en annen standard som benyttes i Europa(s-video brukes mye blant annet i USA og Japan) Uansett er konklusjonen at, RGB og s-video gir bedre bildekvalitet enn kompositt.

OBS! Husk ved flere scartinnganger på tven, er det inngang 1 som støtter RGB!

For teknisk forklaring av de forskjellige videosignaltypene les: http://hjemmekino.no/guide/tvsignaler.asp

Hej!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-10 10:10, novastrum skrev:

Jeg har en scart adapter som støtter både s.video og composite (som fulgte med ett video kamera). Er det noe vits å kjøpe s.video kabel til xbox når jeg bruker composite? Blir det stor forskjell?

Tror ikke jeg gjør det uansett, skal skaffe ny tv snart og da blir det RGB..

jeg er ganske sikker på at hvis du bruker svideo ledning til scart så blir bare scarten flaskehals og du kan like gjerne bruke composite og at du trenger svideo inngang på tven for og ha utbytte av det, snakk med noen der du har tenkt og kjøpe ledningen.

Lenke til kommentar

El_Polla: Hæ? I don't follow.. En S-video kabel er en S-video kabel. Men det er fullt mulig å kjøre S-videosignal gjennom en scartkabel, jeg gjør det med DVD-spilleren min (Xboxen tar opp scarten med RGB *sob*)

PS. Kanskje jeg er litt for trøtt til å forstå alt jeg leser, I dunno.. ^_^;;;

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...