Gå til innhold

Systematisk feil på alle mine DVD+R-plater

Anbefalte innlegg

For halvannet år siden kjøpte jeg meg en DVD-brenner (NEC ND-2500A). Med denne har jeg brent om lag 60 DVD-filmer. Når jeg har kjørt mange av disse på en DVD-spiller merker jeg at mot slutten av filmen begynner filmene å hakke. Dette skjedde ikke med alle, men med mange av dem.

For noen uker siden fant jeg ut at det måtte være brenneren min sin skyld, derfor kjøpte jeg en BenQ DW1640. Med denne kjørte jeg noen NERO CD-DVD Speed kvalitetstester av platene som var brent med NEC'en, der grafen ble veldig høy mot slutten av platen. Det skjedde på DVD'er med forskjellige merker.

Så prøvde jeg å brenne en DVD med min nye brenner. Etterpå kjørte jeg en kvalitetstest igjen, og jeg ble ganske satt ut da jeg så at også denne viste masse feil mot slutten av platen. Jeg vet ikke veldig spesifikt hva grafen forteller meg, men jeg ser at det har sammenheng med problemet mitt.

Hva annet kan forårsake feilbrenningen? Operativsystemet er det ikke, for det er reinstallert i mellom brenninger.

Kan det være harddiskene? Kan det være noe galt med IDE-kablene, eller selve IDE porten på maskinen?

Mvh Thomas Bruun

Vedlegg: Dette bildet er av en DVD brent med NEC ND-2500A

post-17899-1136652265_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du skal brenne data kan du brenne med "høy" hastighet på dvd. Skal du brenne film eller annet medium som skal brukes på en annen enhet enn en pc så vil jeg anbefalle å brenne på den laveste hastigheten dvd-brenneren din støtter. Lav hastighet betyr høyere kvalitet på brenningen. Dette gjelder også "vanlige" cd'er.

Selv har jeg brent omlag 300 memorex dvd plater. Og det har KUN (mrk. KUN) oppstått 3 feilbrenninger som ikke er forårsaket av bruker.

Det er veldig sprikende kvalitet på plater. Og det har vært mye snakk om verbatim sine 50 pcs. spindler.

Har samme brenner som deg. Og jeg vil tro at det er hastigheten du brenner på som er for høy. Prøv en lavere hastighet og prøv også memorex DVD-R plater. Jeg bruker både +/- men stort sett -.

Keeg out

-Thelle-

Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg å brenne på 1x hastighet, og resultatet ble faktisk enda dårligere.

En annen ting jeg legger merke til er at på de to platene jeg testet i dag som jeg brent med BenQ'en kom feilen man kan se på medfølgende bilde, men ikke på platen brent med NEC.

post-17899-1136655720_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å koble dvd-brenneren til en annen IDE-port, det fungerte ikke bedre.

Så prøvde jeg å kjøre den på en annen IDE-kabel, det gjorde heller ingen ting...

Nå begynner jeg å bli helt tom for idèer her... Noen forslag?

Lenke til kommentar
Nå har jeg prøvd å koble dvd-brenneren til en annen IDE-port, det fungerte ikke bedre.

Så prøvde jeg å kjøre den på en annen IDE-kabel, det gjorde heller ingen ting...

Nå begynner jeg å bli helt tom for idèer her... Noen forslag?

5402477[/snapback]

Tja, er ikke min sterkeste side dette, men prøv iallefall dette:

1. Sjekk at DVD-brenneren kjører i DMA modus, ikke PIO.

2. Fjern evt. nonstandard IDE-drivere (VIA eller Nvida)

3. Skru av bakgrunnsprosesser (f.eks virusscannere, indexing service osv.)

4. Sjekk med annet brenneprogram

5. Ikke brenn "on the fly"- mellomlagre til HD

6. Oppdater BIOS på brennere

CD

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

1. Stilles dette bak hvor Master\Slave også stilles?

2. Har vel ingen IDE-drivere installert atm

3. Skal prøve det. Er det mulig brenne i Safe Mode?

4. Bruker DVD Decrypter, men har til tider brukt Nero og Alcohol 120%. Nå er det ikke alle platene som hakker, så jeg kan jo teste en plate i Nero og scanne den etter feil etterpå.

5. Kan du utdype litt mer?

6. Er vel siste BIOS, var det på forrige også. Men i og med at samme feilen skjer på begge brennerne fra forskjellige produsenter, så antar jeg at det ikke er de som har forårsaket feilene.

Lenke til kommentar

Det er etter all sannsynlighet en av to årsaker til problemet ditt her, og det er brenneren (hardware- eller softwarefeil/dårlig optimert firmware) eller platene. Eller en kombinasjon. Siden brenneren er ny, vil også jeg foreslå at du prøver et annet merke. Verbatim (ikke "Pearl White"-versjonen) er blant det bedre der ute, således vil jeg råde deg til å forsøke med disse. Ellers har jeg selv gode erfaringer med ePro. Selv Optodisc-platene mine (Samsung, Intenso) har prestert langt bedre enn resultatene du kommer med her. Det ville være rart om Sony-platene er så dårlige, men det er mulig du har fått plater fra en dårlig batch.

Kan for ordens skyld nevne at BenQ har gitt ut nyere firmware siden BSMB, og at man har hatt negative erfaringer med BSMB, skal man tro det som skrives på diverse fora.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Nå har jeg sjekket at DMA modus var på, oppdatert nyeste firmware versjon, og prøvd med et annet brenneprogram.

Jeg har prøvd med minst 3 forskjellige DVD+R-merker, så det kan ikke være feilen.

Lugi: Hva mener du med codec?

Takker for all hjelp, håper jeg kan få fikset dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...