Gå til innhold

Bytte fra Windows XP til Ubuntu? Fordeler/Ulemper?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å bytte fra XP til Ubuntu, men er veldig usikker på om det lønner seg i mitt tilfelle. Jeg vet jo at de fleste programmer er laget for windows. Men er det også mulig å instalere disse når jeg bruker Ubuntu? Eller er det noe stort problem å finne programmer til Ubuntu? Kan jeg f.eks fortsette å bruke MSN? Itunes? osv? evt. finnes det liknende programmer tilpasset Ubuntu?

Kan noen fortelle meg litt om fordeler og ulemper med dette byttet?

Takker for alle fornuftige svar

Mvh

Christian (Kanskje Ubuntubruker snart ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du bør ikke bruke windowsprogrammer.. Blir som regel aldri noe bra/pent. iTunes er bare til win og mac.

Men det finnes alternativer til stort sett alle programmer win har. Er forøvrig bedre om du prøver ting selv og finner ut din egen mening enn at vi som tross alt er litt biased skal påføre deg våre meninger.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å ta en titt på tidligere tråder her på forumet om akkurat dette emnet. Det har begynt å bli mange av dem nå, og med mindre du er avhengig av noen maskinintensive proprietære Windows-programmer, eller bruker maskina eksklusivt til spilling, så skulle det ikke være noe problem å bruke Ubuntu.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har emigrert fra xp til ubuntu siden oktober. Kan bare betrygge deg med at om du har tålmodighet og vilje til å tenke nytt. Så vil du ikke bli skuffet over Ubuntu. Snarere tvert i mot. Ting tar desverre tid. Det er litt spesielt å lære seg. Men det kommer fort når det endelig løsner.

Det er desverre enkelte hardwarer som ikke ubuntu takler like godt. Men i de aller fleste tilfeller vil du i minste fall oppnå en viss kompatibilitet om det ikke lykkes 100%.

Jeg er megafornøyd. Det tror jeg sikkert du også kommer til å bli.

Lykke til..

Lenke til kommentar
Prøvde live CD'en nå. Det så bra ut, men jeg fikk ikke logget meg inn på gaim med min MSN info. Merkelig :(

Jeg prøvde å søke, men fant ingentig. Kan du gi meg linker så jeg kan se på tidligere tråder?

5400336[/snapback]

Når du lager ny konto i gaim skal "screenname" være eposten din.

Lenke til kommentar

Fikk til å logge meg inn i gaim nå :)

Jeg har da bestemt meg for å formattere windows, partisjonere og deretter installere Ubuntu på Den andre partisjonen. Jeg har ikke formatert før. regner med at noen her har gjort det. Jeg må boote opp med Windows CD'en i? Ikke sant? Deretter formatere og etter det kan jeg velge om jeg vil partisjonere? Jeg har en lovlig lisensnøkkel. den kan vel brukes flere ganger for jeg må vel oppgi den når jeg formaterer?

Andre problemer evt som bør nevnes før jeg begynner?

Lenke til kommentar

Vil du altså formatere hele harddisken din (du har en disk?) for å slette alt som heter operativsystem og data, for å så sitte opp maskinen med 2 partisjoner (en windows og en ubuntu?)

Visst det er slik at du bare vil ha en partisjon til Ubuntu kan det gjøres i windows (trenger ikke formatere)

Lenke til kommentar

Visst du likevel skal reinstalere så lager du dei partisjonane du trenger til windows under windows instaleringa, og lar det anntall GB du skal bruke til Ubuntu være upartisjonert.

Ubuntu sin partisjonering tar du deg av i Ubuntu instalsjonen ja ;)

Lenke til kommentar

Skal jeg være ærlig så fikk jeg ikke til å lage en egen Ubuntu partisjon. Og under installeringen så måtte partisjonen være på det antall gb som var ledig på den ene partisjonen. Klarte heller ikke å lage en partisjon i partition magic da jeg kun hadde en demo-version.

Nå sitter jeg på Ubuntu og lurer på hvordan jeg nå kan lage en partisjon som jeg kan installere XP på. Noen som kan komme med forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...