Gå til innhold

(Løst) Åpning av programmer i Classic

Anbefalte innlegg

Holder på å sette opp en maskin for noen bekjente (iMac, siste modell med alt av systemoppdateringer), skal blant annet ha lagt inn litt gammel programvare som må kjøres gjennom Classic.

Etter en durabelig mengde slit har jeg klart å få overført programmene til den nye maskinen, men den «skjønner ikke» at de skal åpnes i Classic (virker som om OSet ikke skjønner hvilken filtype det er snakk om, eller hva den skal gjøre med de).

Prøvde å overføre de samme programmene til en litt eldre maskin med 10.3.9, her fungerer alt smertefritt, uten noen form for justeringer eller andre triks (Classic er heller ikke satt opp på noen spesiell måte her, bare lagt inn).

Innkjøp av ny programvare er ikke aktuelt, da de som skal ha maskinen er vant med å bruke de gamle versjonene, og ønsker å fortsette med dette, siden funksjonaliteten uansett er mer enn god nok.

Alle tips til løsninger blir satt stor pris på, dersom mer informasjon er nødvendig for å si stort er det fint om jeg får greie på hva som trengs. På forhånd takk!

Endret av thomasr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskene har ingen sett på flere år, dessverre, har kun hatt de liggende på en gammel Mac. Det merkelige er som sagt at alt fungerer helt ypperlig på maskinen som kjører 10.3.9, men det hjelper fint lite når det ikke er den som skal brukes.

Lenke til kommentar
Diskene har ingen sett på flere år, dessverre, har kun hatt de liggende på en gammel Mac. Det merkelige er som sagt at alt fungerer helt ypperlig på maskinen som kjører 10.3.9, men det hjelper fint lite når det ikke er den som skal brukes.

5402167[/snapback]

Ligger Classic inne på den nye iMacen? Dersum du prøvd å starte Classic (Systemvalg > Classic > Macintosh HD > Start), men får "finnes ingen volumer med os 9" må du nok legge inn OS 9 manuelt. Ta en titt på en av CDene som fulgte med iMacen - det skal være en som heter "Additional Software & Apple Hardware Test" som inneholder OS 9.

Lenke til kommentar

Classic lå ikke inne som default, men det har blitt installert. Konfigurering har jeg imidlertid ikke gjort stort av, trodde heller ikke det skulle være noe behov for det (om det er et behov vet jeg i alle fall ikke noe om hva som skal konfigureres...).

Lenke til kommentar
Classic lå ikke inne som default, men det har blitt installert. Konfigurering har jeg imidlertid ikke gjort stort av, trodde heller ikke det skulle være noe behov for det (om det er et behov vet jeg i alle fall ikke noe om hva som skal konfigureres...).

5407363[/snapback]

Du får startet Classic, eller?

Lenke til kommentar

Med litt mer detaljer (men fortsatt ikke særlig teknisk, jeg har ikke greie på dette) kan jeg forklare situasjonen: i stedet for «programikoner» vises det ikonet som kommer opp når OSet ikke vet hva slags fil det dreier seg om, det virker også som om OSet ikke skjønner dette når jeg prøver å åpne/kjøre programfilene, og jeg vet ikke hvordan jeg kan få lurt disse til å kjøres.

Lenke til kommentar
Med litt mer detaljer (men fortsatt ikke særlig teknisk, jeg har ikke greie på dette) kan jeg forklare situasjonen: i stedet for «programikoner» vises det ikonet som kommer opp når OSet ikke vet hva slags fil det dreier seg om, det virker også som om OSet ikke skjønner dette når jeg prøver å åpne/kjøre programfilene, og jeg vet ikke hvordan jeg kan få lurt disse til å kjøres.

5407517[/snapback]

Er du sikker på at du har kopiert over filene riktig til den nye iMacen?

Lenke til kommentar
Hva skiller «riktig» fra «feil» kopiering? Filene ble overført via maskinen med 10.3.9, uten at jeg helt kan skjønne at det skal ha noen enorm betydning.

5407562[/snapback]

Ja, det var det da. Jeg tror jeg hadde prøvd å overføre applikasjonene over en gang til, gjerne vha. iDisk (eller noe lignende) evt. brenne de ut på en CD. Noe sier meg at det kan ha skjedd noe rart da iMacen ikke kjenner igjen filene engang.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Steingammel tråd, men løste dette for noen dager siden, så kan alltids komme med en oppdatering, om noen søker gjennom forumet etter løsninger på noe lignende senere kan det sikkert komme til nytte.

Jeg overførte som sagt filene via en PB, egentlig bare fordi det er en maskin jeg var vant med å bruke, og synes det var greiest å koble denne sammen med den gamle PowerMacen. Når jeg koblet den nye iMacen direkte til den gamle PMen gikk det helt greit, filtypene ble gjenkjent, og alt kunne flyttes over og brukes (inkludert skrifttyper og det hele). Jeg vet ikke hvorfor dette skjedde, men det er sikkert en eller annen fiffig funksjon i OS X som ordner det. Litt merkelig synes jeg egentlig fortsatt det er, i og med at den samme funksjonen tydeligvis ikke eksisterer når man kopierer Classic-filer mellom maskiner med OS X.

Eneste gjenstående problem er Quark Xpress, som har en dongle av typen som ble satt «på» de gamle tastaturkablene. Slikt finnes selvfølgelig ikke på iMacen, så her står jeg litt fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...