Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vifte på hovedkort lager dirre/bråke/skrape-lyder

Anbefalte innlegg

Hei! På mitt Asus A8N-SLI Deluxe hovedkort, er der en liten svart vifte som står 'Asus' på. Den er i det siste begynt å lage mye støy. Vet ikke helt hva jeg skal kalle det, men det er noe mellom skrapelyder, dirring, "går ikke rent"-lyder. Når jeg slår hardt i kabinettet, hender det den slutter for ca. 20 sekunder, men så er det på han igjen.

Har hatt samme problemet en gang før, og da sprayet jeg noe som heter "Verktøykasse på boks" '5-56' inni den lille viften. Når jeg slo den på igjen neste morgen var lyden plutselig borte, men nå er den som sagt kommet igjen. Hva kan dette skyldes? Noen som har sjangs å hjelpe meg?

Mvh 2bb1

Endret av 260202
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! På mitt Asus A8N-SLI Deluxe hovedkort, er der en liten svart vifte som står 'Asus' på. Den er i det siste begynt å lage mye støy. Vet ikke helt hva jeg skal kalle det, men det er noe mellom skrapelyder, dirring, "går ikke rent"-lyder. Når jeg slår hardt i kabinettet, hender det den slutter for ca. 20 sekunder, men så er det på han igjen.

Har hatt samme problemet en gang før, og da sprayet jeg noe som heter "Verktøykasse på bokx" '5-56' inni den lille viften. Når jeg slo den på igjen neste morgen var lyden plutselig borte, men nå er den som sagt kommet igjen. Noen som har sjangs å hjelpe meg?

Mvh 2bb1

5398983[/snapback]

Min vifte gjør dette hele tida. Det har gått så langt at den ikke starter, dette får jeg så advarsel om ved oppstart. Jeg må nesten ta på meg skylda for det selv, siden jeg var litt brutal med støvsugeren her om dagen (aldri mer). Tror greia er at den har blitt dratt litt opp på akslingen sin, så den skraper borti metalldekselet. Uansett; det jeg gjør er å dytte vifta forsiktig ned igjen, så funker den fint i et par dager, før jeg må gjenta prosedyren...

Dette gjør jeg fordi jeg ikke har plass til å installere denne, men hvis du ikke har et monster av en gpukjøler som er i veien er det vel lurere å bestille og installere den i stedet.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet en gang før, og da sprayet jeg noe som heter "Verktøykasse på bokx" '5-56' inni den lille viften. Når jeg slo den på igjen neste morgen var lyden plutselig borte, men nå er den som sagt kommet igjen. Noen som har sjangs å hjelpe meg?

Mvh 2bb1

5398983[/snapback]

Min vifte gjør dette hele tida. Det har gått så langt at den ikke starter, dette får jeg så advarsel om ved oppstart. Jeg må nesten ta på meg skylda for det selv, siden jeg var litt brutal med støvsugeren her om dagen (aldri mer). Tror greia er at den har blitt dratt litt opp på akslingen sin, så den skraper borti metalldekselet. Uansett; det jeg gjør er å dytte vifta forsiktig ned igjen, så funker den fint i et par dager, før jeg må gjenta prosedyren...

Dette gjør jeg fordi jeg ikke har plass til å installere denne, men hvis du ikke har et monster av en gpukjøler som er i veien er det vel lurere å bestille og installere den i stedet.

5399012[/snapback]

Har ikke et monster av en CPU-kjøler nei... Må jeg ta ut hovedkortet altså? Vet ikke om jeg orker å begynne å dille med å ta inn/ut alle ledningene igjen :hmm:

Endret av 260202
Lenke til kommentar

Når du tenker på å ta alt fra hverandre virker det som en fæl drittjobb, men det er ikke så ille. Kjipt for meg at jeg ikke får montert Zalmanen, men så lenge vifta fungerte, var den helt fin for meg... Vurderer å skru den opp og reparere den, er blitt glad i AC-vifta på X850XTen min...

Lenke til kommentar

Ja.. Da får jeg stripse og lage system med det samme da :) Men er det noe mer jeg kunne kjøpt for å forbedre utelsen på pcen / få den stillere? Blir vell litt dumt og bestille en ting til 49,- og betale 120,- i porto. :)

Lenke til kommentar

NEI! Nå skulle jeg inn og spille CS, men så merket jeg at FPS-en min (Frames Per Secound) hadde falt ned til '20' mot normale '100'. Jeg røsket av sidedøren på kabinettet for å kjenne om den lille irriterende viften på hovedkortet var varm; den var glovram! Like før jeg brente av det ytterste hudlaget på pekefingeren. Kan dette være grunnen til at jeg har '20' i FPS?

Endret av 260202
Lenke til kommentar

Ikke se bort ifra det. Du har vel en lokal databutikk rundt deg? A la datakjeden eller noe lignende. trenger ikke kjøpe en sånn filleting på nettet.

Ja, du må under for å løsne festene, men hele greien er gjort på et kvarter. Og resultatet er absolutt merkbart, min pc blir stillere og kaldere enn før. Chipsettempen sank til 25 - 27 idle, og load ca. 34 - 35. Dvs. den tempen jeg hadde på chipsettet fra før jeg byttet. Men jeg har ganske god kjøling og. :w00t:

Endret av Lolliken
Lenke til kommentar

Okei. Men skal bestille Logitech G7 har jeg funnet ut, så da tar jeg det i samme slengen. :)

BTW: Skal bestille fra Hattelco / PSdata, så lurer på om denne er akkurat den samme som dere anbefalte? (Regner nesten med det, men spør for sikkerthets skyld :) )

Endret av 260202
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...