Ustedalen Skrevet 7. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2006 Nok en gang måtte jeg komme meg ut for å leke meg med kamera. Bildene er tatt i nærheten av Ustaoset, Haugastøl og Hardangervidda i nærmere 20 minusgrader. Takker for eventuelt kritikk Lenke til kommentar
Andyax Skrevet 7. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2006 Hei. Jeg kan se at du er flink til å ta bilder, derfor prøver jeg å gi litt mer hard krittikk enn det jeg ville gitt nybegynnere. Bilde 1: Grei stemning. Sier meg desverre litt for lite. Stangen som stikker opp mitt i bildet føler jeg er forstyrrenede fordi jeg ikke ser hva det er. Den mørke fargen på hustaket er litt for mørkt (Mister detaljer). Fint utnsitt. Fin himmel. Bilde 2: For meg blir det litt for mye snø og for lite kontraster. Men ellers et ganske spennende bilde siden du får det såpass nære. Bilde 3: Se her ja. Nå begynner det å bli bedre. Istappene fremst i bildet er veldig bra. Her er det både varme og kalde farger og det gjør det mer spennende. Desverre er det litt støy i bakgrunnen hvor den stolpen stikker opp. Stemningen er fin. Flott utsnitt. Bra. Bilde 4: Veldig fint lys! Kjempeflott. Fine detaljer i bakken, men føler bildet mangler et motiv. Skulle vært noe mer i bildet. Litt tomt. Eller kansje ikke. Er litt usikker om du trenger noe mer egentlig. Ble litt usikker... fint bilde. Bilde 5: Helt ok. Ikke av de beste. Broen kunne blitt finere med et annet perspektiv. Her skaper det mørke gjerdet til venstre støy og ødelegger bildet. Noe som ville vært fint var om man kunne se himmelen under brua. Skjønner? Ellers helt ok. Stå på Ustedal. Du er flink. Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 7. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2006 Hei Ustedalen Synes du har tatt noen vakre bilder jeg... Skal ikke gå inn på hva som kunne gjort bedre eller omvendt.. Synes bildene er veldig behagelige å se på Lenke til kommentar
synsing Skrevet 7. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2006 Du tar fine bilder! Nr. 3 og 4 er mine favoritter her. Istappene danner en kjempestemningsfull forgrunn. Kunne kanskje vært bittelitt skarpere (en eller to av dem var litt usk.) Som nevnt over er bilde 4 skikkelig fint med tanke på lys og komposisjon. Grenene er helt geniale. Sola er kanskje litt for kraftig. Uansett veldig bra! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 7. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2006 Bilde 4: Veldig fint lys! Kjempeflott. Fine detaljer i bakken, men føler bildet mangler et motiv. Skulle vært noe mer i bildet. Litt tomt. Eller kansje ikke. Er litt usikker om du trenger noe mer egentlig. Ble litt usikker... fint bilde. Jeg vet hva som mangler...skispor! Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 7. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2006 Bilde 4: Veldig fint lys! Kjempeflott. Fine detaljer i bakken, men føler bildet mangler et motiv. Skulle vært noe mer i bildet. Litt tomt. Eller kansje ikke. Er litt usikker om du trenger noe mer egentlig. Ble litt usikker... fint bilde. Jeg vet hva som mangler...skispor! 5401615[/snapback] Jeg tenkte faktisk akkurat det samme... Istedenfor bilspor, skulle det vært et par skispor der. Men det kan du jo ikke gjøre noe med. Bildene ble uansett veldig fine! Ikke veldig kontruktiv kritikk kanskje, men du har all grunn til å være stolte av dem! Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 7. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2006 Jeg syntes det var utrolig bra bilder i vertfall Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2006 Ikke noe spesiellt å henge seg opp i, hverken positivt eller negativt. Bildet ditt av solnedgangen bak fjellene i en annen tråd hadde noe ekstra, disse bildene har ikke det. Når det er sagt er du på god vei. Dette er glimrende øvelser på vei mot å lære fotografi. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 8. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2006 Har ikke noe å utsette på bildene som teknisk er fine. Kunne foreslå et annet utsnitt av snøkvisten, slik at det ikke var så mange forstyrrende tegninger i bildet. Kanskje det hadde vært mulig å gå til høyre og litt ned? Full blenderåpning? Ble nysgjerrig på hvor istappene hang fast. Kanskje også litt til høyre igjen slik at istappene var utenfor skyggelinja, du burde ta noen alternative utsnitt her. Synes ikke det er noe å utsette på bildene dine generellt og var aller mest fornøyd med "sol på vei" som gjengir lysforholdene perfekt. Veldig fin bildekomposisjon her. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. januar 2006 Takker for god kritikk alle sammen Hyggelig å høre at folk liker bildene mine. Det virker som det beste bildet ble nr. 4, noe som jeg i bunn og grunn er enig i. Men allikevel er min favoritt nr. 1. Vet ikke helt hvorfor, men mulig det er noe med forholdene akkuratt der og da når jeg tok det. Også liker jeg den lille månen du ser på himmelen. Kunne foreslå et annet utsnitt av snøkvisten, slik at det ikke var så mange forstyrrende tegninger i bildet. Kanskje det hadde vært mulig å gå til høyre og litt ned? Full blenderåpning? Mulig Vet rett å slett ikke om det var full blenderåpning. Bildet ble tatt med macro versjonen på kamera, så kamera styrer optikken og fokuset automatisk. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2006 Takker for god kritikk alle sammen Hyggelig å høre at folk liker bildene mine. Det virker som det beste bildet ble nr. 4, noe som jeg i bunn og grunn er enig i. Men allikevel er min favoritt nr. 1. Vet ikke helt hvorfor, men mulig det er noe med forholdene akkuratt der og da når jeg tok det. Også liker jeg den lille månen du ser på himmelen. Kunne foreslå et annet utsnitt av snøkvisten, slik at det ikke var så mange forstyrrende tegninger i bildet. Kanskje det hadde vært mulig å gå til høyre og litt ned? Full blenderåpning? Mulig Vet rett å slett ikke om det var full blenderåpning. Bildet ble tatt med macro versjonen på kamera, så kamera styrer optikken og fokuset automatisk. 5404965[/snapback] Sjekk exif-data i PS eller Picasa. etc. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. januar 2006 Sjekk exif-data i PS eller Picasa. etc. 5404983[/snapback] Og hvordan gjør jeg det? Jeg tar ikke bildene i RAW-format, så kommer det opp sånne detaljer i en egen fil? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2006 Jepp, de ligger ved jpg også. Les help-filen. Du kan også høyreklikke og se hva som kommer fram på properties. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 10. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2006 Dette var virkelig fine og stemningsfulle vinterbilder. Det eneste jeg vil sette fingeren på er bilde 2 som ble veldig anonymt sammenlignet med resten. Veldig flotte farger og god stemning i bildene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå