DJViking Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Jeg leter etter litteratur om programmering av PLS (Programmerbar Logisk Styring). Jeg har googlet etter litteratur, bøker, tutorials, men finner ikke noe... Det jeg er ute etter er en intro i PLS. Helst for Java, men også C/C++. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hmmm jeg har gått GK Elektro og VK1 Elektro, skal du programmere en PLS må du vite hvilken type det er. Hvor koden er forskjellige fra produsent til produsent, jeg mener no det... er jeg helt på jorde nå? Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 http://www.google.no/search?q=plc+programming Lenke til kommentar
Axel`` Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Uh, så vidt meg bekjent benyttes ikke (eller svært sjelden) noen av språkene du nevner til PLS-programmering. Hver produsent har sitt eget lille 'språk', som egentlig kun består av elementær logikk -- dvs. porter, timere og slikt -- men syntaksen varierer fra produsent til produsent. Hvis du har helt elementær kunnskap i digitalteknikk vil du ikke ha bruk for noen guide; kun produsentens produktmanual. PLS-miljøet er laget svært enkelt å programmere, og man kan tilvirke applikasjoner på et øyeblikk med 'Ladderdiagrammer' eller 'Instruksjonslister'. --Axel. Lenke til kommentar
Arcus Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Har liggende en bok fra videregående (noen år gammel). Grei innføring, men ikke noe mer en det. Send meg en PM med adressen din så kan jeg sende den til deg hvis du vil ha. Bedre en at den blir kastet med neste opprydding. Lenke til kommentar
salah Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Hva er PLS? Vet at det er Programmerbar Logisk Styring, men det sier meg ikke mye Lenke til kommentar
laffa Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Hva er PLS? Vet at det er Programmerbar Logisk Styring, men det sier meg ikke mye 5413267[/snapback] PLS er noe som pleier å bli brukt for å programmere automatiserte kretser. F.eks å lage noe om hvordan styre en vaskeautomat, der det hadde vært greid med timere for f.eks hvor lenge skylling skal være og slik. Anbefalere å sette dere inn i automatasjon før dere bruker PLS. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Selve PLS er et kretskort med en bitte liten datamaskin på og mange releer. Releer er "Lysbrytere" så vi kan kontrollere med koden vi skriver inn. Ja, ladder diagram er genialt. Sitter på vanlig data en time og lager programmet, kan være noe som styrer en pumpe installasjon, garasjeport åpner, rulletrapp, trafikklys, og så når du er ferdig og har testa at programmet funker så overfører du det til pls via kabel og vips done. Programmet som brukes er GUI basert, iallefall på den PLS`n, mer sånn drag and drop basert ikke noe programmering. Men igjen vi hadde en annen type, hvor vi koblet til en kalkulator liggnede boks og programmert koder altså bokstav og tallkoder. Men de nye PLS i dag har vel tilkobling til data, og det følger med en software cd Men PLS er bare en måte å lage et automatiserte anlegg på, kan også bruke kontaktorer og holdekretser, brytere og følere osv. Men ha litt om automatikk, og liksom hvordan du "angriper" selve problemstillingen. For å bare stupe rett inn i programmering av PLS blir litt "teit", du skal faktisk kunne koble PLS inn i selve anlegget. Og er det sterk strøm, noe det mest sannsynlig, styrer de (som oftest en polte) reelene større kontaktorer. Derfor man hører sånn klikk eller mindre "smell" når f.eks lysanlegget til en fotballbane, skiløype slår seg på... Endret 11. januar 2006 av chills Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå