howzer Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Stemte AP for å redde jobben min. Hvordan kan AP redde jobben din? Du er bedre tjent med en politikk som skaper arbeidsplasser det er grunnlag for, enn at AP "lager" arbeidsplasser som ikke bidrar til økt verdiskapning. Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Stemte AP for å redde jobben min. Hvordan kan AP redde jobben din? Du er bedre tjent med en politikk som skaper arbeidsplasser det er grunnlag for, enn at AP "lager" arbeidsplasser som ikke bidrar til økt verdiskapning. 5392445[/snapback] Pappa er 49 og jobber på dagbladet. Hvis den tidligere regjeringen hadde blitt, hadde han mistet jobben sin. Tror du en 49 år gammel mann hadde fått seg en jobb bare uten vidre ? Ingen vil ha forholdsvis "gamle" folk som ansatte. Kjempebra å ha 100000 som har arbeidsplasser til økt verdiskapning mens 200000 som ikke har jobb. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Pappa er 49 og jobber på dagbladet. Hvis den tidligere regjeringen hadde blitt, hadde han mistet jobben sin. Tror du en 49 år gammel mann hadde fått seg en jobb bare uten vidre ? Ingen vil ha forholdsvis "gamle" folk som ansatte. Mener du å si at han ikke er kompetent nok? Kjempebra å ha 100000 som har arbeidsplasser til økt verdiskapning mens 200000 som ikke har jobb. Følg med da gutt. Her er det snakk om at selv om arbeidsplassen til faren din kanskje forsvinnes så kommer det fire nye han kan søke på. Skjønner du? Det blir flere arbeidsplasser totalt! Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Pappa er 49 og jobber på dagbladet. Hvis den tidligere regjeringen hadde blitt, hadde han mistet jobben sin. Tror du en 49 år gammel mann hadde fått seg en jobb bare uten vidre ? Ingen vil ha forholdsvis "gamle" folk som ansatte. Mener du å si at han ikke er kompetent nok? Kjempebra å ha 100000 som har arbeidsplasser til økt verdiskapning mens 200000 som ikke har jobb. Følg med da gutt. Her er det snakk om at selv om arbeidsplassen til faren din kanskje forsvinnes så kommer det fire nye han kan søke på. Skjønner du? Det blir flere arbeidsplasser totalt! 5396067[/snapback] Man velger da ikke et parti som legger ned din arbeidplass for skape andre et helt annet sted. Han er nok kompetent, det er bare det at ingen bedrifter vil ha folk over en viss alder. I tillegg kommer det også folk som skal se på om arbeidsplassen er nyttig eller ikke. "Da blir vi kvitt 10 ansatte og da sparer vi og tjener enda mere." Minst mulig ansatte - mest gevinst. hvem er det da som skal kjøpe varer da hvis flesteparten ikke har penger ? Bra effektivisering. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Pappa er 49 og jobber på dagbladet. Hvis den tidligere regjeringen hadde blitt, hadde han mistet jobben sin. Tror du en 49 år gammel mann hadde fått seg en jobb bare uten vidre ? Ingen vil ha forholdsvis "gamle" folk som ansatte. Mener du å si at han ikke er kompetent nok? Kjempebra å ha 100000 som har arbeidsplasser til økt verdiskapning mens 200000 som ikke har jobb. Følg med da gutt. Her er det snakk om at selv om arbeidsplassen til faren din kanskje forsvinnes så kommer det fire nye han kan søke på. Skjønner du? Det blir flere arbeidsplasser totalt! 5396067[/snapback] Ja,men ser ikke du poenget hans, i dag er det desverre en kjengjerning at har du rundet 40 år er det store problemer å få seg jobb, heldigvis kan dette bli litt lettere nå med den rød-grønne regeringen da vi ser arbedsledigheten er på rask vei nedover og etter prognosene blir det vistnok mange nye arbeidsplasser takket være ny regering . Og joda allerede i Mars 2005 så vi en anntydning til oppgang i arbeidsmarkede, noe de borgerlige skal ha kredit for. Men mange hevdet at det ville bli en brå nedgang om vi fikk ny regering,det motsatte ser ut til å bli realiteten. Husk at næringslivet ønsker Høyre eller AP som regeringsledere og ser på SV , krf, V, frp som bremsekloser . Lenke til kommentar
howzer Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Man velger da ikke et parti som legger ned din arbeidplass for skape andre et helt annet sted. Det er ikke partienes jobb å legge ned og opprette arbeidsplasser. De skal legge til rette for at det opprettes nye arbeidsplasser, og det er dette høyresiden gjør. Venstresiden gjør at bedriftene får vanskeligere kår, så det blir færre nye arbeidsplasser. Han er nok kompetent, det er bare det at ingen bedrifter vil ha folk over en viss alder. Merkelig. Vi har folk over 50 der jeg jobber. Dette er kompetente mennesker som det ville vært tåpelig av bedriften å ikke ansette. Og all erfaringen kommer godt med. I tillegg kommer det også folk som skal se på om arbeidsplassen er nyttig eller ikke. "Da blir vi kvitt 10 ansatte og da sparer vi og tjener enda mere." Minst mulig ansatte - mest gevinst. hvem er det da som skal kjøpe varer da hvis flesteparten ikke har penger ? Bra effektivisering. Og hvorfor må bedriftene gjøre dette? Jo, fordi venstresiden rasker til seg alle pengene deres. Når man derimot legger til rette for vekst i næringslivet skjer det motsatte: Det blir flere arbeidsplasser istedenfor færre. Så det du beskriver her er det som skjer under en sosialistisk regjering Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 At de som er over 40 år har problemer med å skaffe seg jobb er for meg en myte. Faren min slutta selv i offentilig sektor og fikk seg jobb i DNBNOR (kom faktsik best ut av alle intervjuene) i den alder av 49. Jeg stemte ikke rød-grønt fordi jeg ikke vil ha partier som er for mer tvang fra staten inn på stortinget, men dette er vel også egentlig offtopic. Om jeg skulle stemt rødgrønt hadde det vært på grunnlag av Tollgrensesaken, men vi så jo hvordan det gikk med den. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 At de som er over 40 år har problemer med å skaffe seg jobb er for meg en myte. Faren min slutta selv i offentilig sektor og fikk seg jobb i DNBNOR (kom faktsik best ut av alle intervjuene) i den alder av 49. Jeg stemte ikke rød-grønt fordi jeg ikke vil ha partier som er for mer tvang fra staten inn på stortinget, men dette er vel også egentlig offtopic. Om jeg skulle stemt rødgrønt hadde det vært på grunnlag av Tollgrensesaken, men vi så jo hvordan det gikk med den. 5398230[/snapback] Nå er det vel heller ingen som sier at ingen over 40 får seg jobb, men det er en kjennsgjerning at jo eldre du blir jo værre er det å skaffe seg en ny jobb. Dette viser alle undersøkelsene som er utført og er egentlig ikke noe å prøve å bestride engang Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 "Hver åttende næringslivsleder oppgir at de har unnlatt å ansette eller forfremme arbeidstakere på grunn av for høy alder." "13 prosent av de yrkesaktive over 60 år sier de har opplevd aldersdiskriminering." "– Arbeidsmarkedsundersøkelser viser likevel at det er flere over 50 som er i jobb i dag enn bare for noen år siden." "95 prosent av de daglige lederne ville like å ansette erfarne arbeidstakere." "Det er flere som ønsker å arbeide sammen med ”erfarne arbeidstakere”, ”seniorer” og ”eldre arbeidstakere” enn med ”unge arbeidstakere”, ”juniorer”, ”nyutdannede arbeidstakere” og ”uerfarne arbeidstakere”." http://www.seniorpolitikk.no/artikkel.asp?art=248 "Aldersdiskriminering rammer alle aldersgrupper" http://www.seniorpolitikk.no/artikkel.asp?art=225 Personlig tviler jeg ikke et sekund på at enkelte "diskvalifiseres" pga sin alder, og intet annet. Men jeg tror ikke dette er forbeholdt de eldre alene. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Personlig tviler jeg ikke et sekund på at enkelte "diskvalifiseres" pga sin alder, og intet annet. Men jeg tror ikke dette er forbeholdt de eldre alene. Til eldre du er jo hårdere rammes du, spesielt i yrker som det kreves oppdateringer ofte og hvor dette koster bedriften en del, her foretrekker bedriftseiere unge folk for som de selv sier " de unge lærer fortere og varer lengre" Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Personlig tviler jeg ikke et sekund på at enkelte "diskvalifiseres" pga sin alder, og intet annet. Men jeg tror ikke dette er forbeholdt de eldre alene. Til eldre du er jo hårdere rammes du, spesielt i yrker som det kreves oppdateringer ofte og hvor dette koster bedriften en del, her foretrekker bedriftseiere unge folk for som de selv sier " de unge lærer fortere og varer lengre" 5398739[/snapback] Om arbeidet krevet at du f.eks. tar i bruk datamaskiner, bør jo "de gammle" lære seg dette uansett. Om de ikke klarer det klarer de heller ikke utføre jobben. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Personlig tviler jeg ikke et sekund på at enkelte "diskvalifiseres" pga sin alder, og intet annet. Men jeg tror ikke dette er forbeholdt de eldre alene. Til eldre du er jo hårdere rammes du, spesielt i yrker som det kreves oppdateringer ofte og hvor dette koster bedriften en del, her foretrekker bedriftseiere unge folk for som de selv sier " de unge lærer fortere og varer lengre" 5398739[/snapback] Om arbeidet krevet at du f.eks. tar i bruk datamaskiner, bør jo "de gammle" lære seg dette uansett. Om de ikke klarer det klarer de heller ikke utføre jobben. 5399029[/snapback] Det du sier der er jo et eksempel, om en bedrift innfører datateknologi i bedriften hvem vil ha lettest for å lære dette?? Jo de yngste,det er helt naturlig og dermed blir de eldste overflødige. Om de så skal ansette nye folk så er det flere unge som kan dette en eldre. Så jeg ser du skjønner poenget mitt "jo eldre du er jo mere utsatt er du" Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Det du sier der er jo et eksempel, om en bedrift innfører datateknologi i bedriften hvem vil ha lettest for å lære dette?? Jo de yngste,det er helt naturlig og dermed blir de eldste overflødige. Om de så skal ansette nye folk så er det flere unge som kan dette en eldre.Så jeg ser du skjønner poenget mitt "jo eldre du er jo mere utsatt er du" 5400489[/snapback] For å sitere Jens Stoltenberg: "Dessuten, mener fagfolk; det er en myte at eldre arbeidstakere har tyngre for det enn yngre med å ta til seg kunnskap. De bruker ikke lengre tid på å lære noe nytt." Her er jeg enig med mannen. Datateknologi kan eldre lære like lett som yngre. så og si alle bedrifter som innfører slik teknologi må uansett kurse de ansatte, unge som gamle. Det er ingenting rent praktisk som tilsier at eldre her er en økt "byrde", eller trenger mer kursing. Men slike myter som dette medfører at enkelte vegrer seg mot å ansette eldre, fordi man inbiller seg at man har vanskeligere for å lære. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Det du sier der er jo et eksempel, om en bedrift innfører datateknologi i bedriften hvem vil ha lettest for å lære dette?? Jo de yngste,det er helt naturlig og dermed blir de eldste overflødige. Om de så skal ansette nye folk så er det flere unge som kan dette en eldre.Så jeg ser du skjønner poenget mitt "jo eldre du er jo mere utsatt er du" 5400489[/snapback] For å sitere Jens Stoltenberg: "Dessuten, mener fagfolk; det er en myte at eldre arbeidstakere har tyngre for det enn yngre med å ta til seg kunnskap. De bruker ikke lengre tid på å lære noe nytt." Her er jeg enig med mannen. Datateknologi kan eldre lære like lett som yngre. så og si alle bedrifter som innfører slik teknologi må uansett kurse de ansatte, unge som gamle. Det er ingenting rent praktisk som tilsier at eldre her er en økt "byrde", eller trenger mer kursing. Men slike myter som dette medfører at enkelte vegrer seg mot å ansette eldre, fordi man inbiller seg at man har vanskeligere for å lære. 5400722[/snapback] Vel studier viser vel at jo eldre du er jo lengre tid trenger du for å lære noe nytt og ukjent. Husk at mange over 40-50 år aldrig har brukt en datamaskin, dette fører til at de er redd for å gjøre feil, menst dagens ungdom nærmest bor ved en datamaskin ja i det minste bruker den daglig. Det er dermed ikke tvil om hvem som har en fordel her, når en så tar med at mye av denne kursingen/opplæringen er kostbar er det ganske naturlig at ledelsen foretrekker yngre krefter som "varer" lengre. I andre yrker der erfaring er viktigst ser en jo ikke samme tendenser, der sliper de over 40 år lettere til. Så nei jeg er ikke enig i at eldre lærer dette med data like lett som unge, bla fordi som jeg sa har de unge forkunnskaper,menst det er nytt for de eldre og de har mer respekt for dette og for å gjøre noe galt. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Så nei jeg er ikke enig i at eldre lærer dette med data like lett som unge, bla fordi som jeg sa har de unge forkunnskaper,menst det er nytt for de eldre og de har mer respekt for dette og for å gjøre noe galt. 5400931[/snapback] Det er kanskje noe i det.. Eldre lærer like bra og kjapt som yngre dersom de har samme utgangspunkt. Det er slett ikke slik at voksne folk ikke har peiling på data og jeg kjenner endel over 40 som hadde vippet alle på denne forumet av pinnen for å si det slik. Problemet er at alle mennesker har behov for å føle seg ønsket og oppleve de en kan kalle mestring. Dersom man har en generell holdning av at eldre er udugelige og unge er flinke kan dette faktisk bli resultatet. La oss vri på det: Unge har de senere år etter mitt syn blitt mer og mer tafatte og udugelige. De små prinsessene og prinsene til mamma og pappa har blitt båret på silkepute gjennom livet og begynner jo nesten å gråte hvis man gir dem en beskjed. De er late, dumme og slappe. Dette er jo kraftige overdrivelser og jeg vil bare si at dette ikke reflekterer mine holdninger. Jeg fikk høre dette forleden av en bedriftsleder som slet med å finne gode kandidater til en stilling. Jeg blir også litt overrasket over mange nyutdannede og deres urealistiske ønsker og krav. Jeg merker det litt på intervjuer også. Det har blitt en holdningsendring fra: Hva kan jeg gjøre for bedriften? til: Hva kan bedriften gjøre for meg? Derfor er drømmekandidaten min fra slutten av 20 årene og oppover. Det vil ikke si at jeg utelukker en 24 åring dersom han hadde overbevist på intervju men kanskje han/hun må overbevise litt ekstra. Urettferdig kanskje men slik har det blitt. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Det er kanskje noe i det.. Eldre lærer like bra og kjapt som yngre dersom de har samme utgangspunkt. Det er slett ikke slik at voksne folk ikke har peiling på data og jeg kjenner endel over 40 som hadde vippet alle på denne forumet av pinnen for å si det slik. Enig med deg her,med samme forutsetning ser jeg ikke problemet,men som jeg nevnte så er det mange over 40-50 år som ikke har tatt i en datamaskin og derfor henger etter i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Det er kanskje noe i det.. Eldre lærer like bra og kjapt som yngre dersom de har samme utgangspunkt. Det er slett ikke slik at voksne folk ikke har peiling på data og jeg kjenner endel over 40 som hadde vippet alle på denne forumet av pinnen for å si det slik. Enig med deg her,med samme forutsetning ser jeg ikke problemet,men som jeg nevnte så er det mange over 40-50 år som ikke har tatt i en datamaskin og derfor henger etter i utgangspunktet. 5403926[/snapback] Det finnes nok av dem mellom 20 og 30 (det går ikke en dag uten at en venn eller bekjent ringer for hjelp a la "hvordan får jeg store bokstaver"). Problemet med eldre er at det hender de utelates fra kursing, medarbeidersamtaler m.m, og ærlig talt så aner jeg ikke hvorfor. Er vel at man ikke anser det som en fremtidig investering. Man vil vel ikke betale for kursing av en som har 5 år igjen av sin karriere, fremfor en som har 30 år igjen. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Da jeg jobbet hos frivillighetssentralen her i "bygda" hadde vi en dag noe som ble kalt "seniorsurf". Dette gikk ut på at de pansjonistene som ville, kunne få komme på skolen min og lære seg dette med data. Jeg var med som instruktør. Jeg regner med at alderen var rundt 60-70 år på de fleste, og etter et par timer med klikking begynnte de endelig å finne ut av hvordan dette virket. Kun et fåtall hadde vært bort i en datamaskin fra før. Jeg ble imponert over hvor raskt det egentlig gikk, da jeg så får meg et par timer med frustrerte "gammlinger" som ikke fikk til noe. Likevel satte de å leste avisene på nett ved slutten av timen. Jeg ser ingenting galt i at bedriften ansetter en person som har litt/full/mer kunnskap om datateknologi, enn at de velger å ansette noen som må kurses opp. Det er jo tross alt kompetansen som skal telle om du får jobben eller ikke, og både de unge og de gammle stiller likt ved å selge sin egen arbeidskraft til bedriften. Ønsker den gammle personen å konkurere på samme nivå som den unge (om den unge er bedre med feks data), så er det jo bare naturlig at den gammle må tilegne seg den kunnskapen. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 En måte å gjøre det enklere å få seg arbeid er jo å gjøre det enklere å si opp folk dersom de ikke utfører arbeidet tilfredsstillende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå