Gå til innhold

Forhåndskonfigurert, heilautomatisk installasjon av Linux-di

Ola PeK

Anbefalte innlegg

Eg har eit tower utan tastatur, mus eller skjerm, men eg har ein laptop.

Nokon som veit om ein fin metode å installere Linux på dette toweret vha. min bærbare og ein kryssa TP?

Det må vel enten vere heilautomatisk (config på forhånd, boot frå floppy, vent), eller via ssh frå floppyen.

Veit at RedHat har eit vertøy som heiter KickStart for "unattended setups of multiple computers", noko liknande fins og for debian på sparc.

Nokon som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er ikke kontakt med toweret, når du er ferdig med installasjonen. Jeg kjører en RH distro med div morro uten noe annet enn strøm og nett.

Det første problemet ditt er å få toweret til å boote uten mul, skjerm eller tastatur, de fleste stopper etter POST dersom de ikke finner noen I/O enheter.

Det neste problemet er hvordan får du koblet deg til maskinen med telnet/ssh så lenge det ikke er noen telnet/ssh server?.

Mitt tips er å låne en skjerm, tastatur + mus. Be BIOS om å ikke stoppe uansett under boot, installere en distro, laste ded det eminente programmet putty og kjøre...

Hurra

Lenke til kommentar

La oss si at jeg har Redhat 6.1 inne på en gammel pc med nettverk/internett tilkobling. Jeg sitter da i en annen bygning og vil installere Slackware. Er det mulig å logge seg på Redhat boxen, og så fyre opp Slackware install programmet (eller et hvilketsomhelst distro install program) uten å måtte reboote? Er det mulig å installere Linux uten fysisk tilgang til maskinen?

Lenke til kommentar

Du må vel lage din egen bootdisk, med nettverksdrivere, telnet server (ssh tar vel mere plass?), og cdrom drivere. Evt. bruke et program liknende ghost til å lage en image fra en annen pc, og så legge dette innpå maskinen du skal ha linux på. Et annet alternativ kan være å lage en cd/floppy med nok utils til å få et system opp og kjøre, så laste ned resten fra nett/cd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...