M-WaWe Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Heisann, Vi er en familie på 3 som skal reise jorden rundt i 1 år og i den forbindelse så ønsker vi å bytte ut vår 3 år gamle og ikke minst tunge bærbare pc med en ny og ikke minst lettere pc. Vi satser på at denne pcen skal brukes til å besøke internett kafeer, oppdatere vår reisebok på nett, lagringsplass for digitale bilder, musikk og film. I tillegg så skal vi brenne backup av digitale bilder underveis og sende de hvem i tilfelle pcen skulle bli stjålet. Kravene vi stiller til den nye pcen er: Veier lite Veldig bra batterikapasitet 80 eller 100 GB harddisk Minnekort leser Wireless Cd eller DVD brenner og helst intern Tåle litt røft bruk. og ikke minst kvalitet. Det som viktig er at kvaliteten er bra for vi kommer sannsynligvis til å være veldig langt unna service kontorer siden vi planlegger å reise mye på stillehavs øyene. Og tror ikke en finner for mange data sjapper der Har jo sett litt rundt omkring på nettet men har ikke funnet noe som skiller seg ut fra mengden. De selger jo bærbare fra 5000 til ja uendelig. Kan en slik til 5000-6000 kroner være god nok eller bør vi legge oss høyere? Vi har ikke satt noe budsjett for den nye bærbare pcen, men vi ser for oss maks 12-14000 kroner. Helst mindre da selvfølgelig. Dell bærbar pc har vi vært inne på, men mange av de tåler ikke så veldig mye. Og Packard Bell hadde ett tilbud her om dagen, men jeg forbinder dem som ett billigmerke. Noen her som har ett godt tips eller 2? Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Et lite tips kan være å kjøpe en liten 12" og ha en ekstern disk i tillegg. Da får du en liten, lett og hendig maskin å reise med,samt nok av diskplass til bilder og film. Lenke til kommentar
Jaguaren Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Tja, nå er det sånn at uansett hvilket merke du kjøper kan du være uheldig. Men når det er sagt, IBM, Toshiba, er maskiner som er fysisk robuste. HP har nok og noen, sammen med FuijtsuSiemens. Det er sikkert andre og, men dette er maskiner jeg har merket meg. Jeg har hatt service/ordnet mange maskiner av disse merkene, og de framstår langt mere solide en mange andre. Skrekkeksempler på maskiner som er oppbygget dårlig kan være feks disse barebone løsningene fra Aopen, Tundra/Whitebox,1557 osv, dette er maskiner der plasten er så myk at når du smekker den sammen kan du risikere at den slår seg på, eller verre. I tillegg er de dårlig oppbygget. Rent generelt jo mindre du betaler, jo kjipere prosessor og skjermkort/oppløsning skjerm. Billig prosessor har pleid være mindre batteritid. Kanskje du skulle funnet deg en brukt maskin, du får mere får pengene da, eventuelt kjøpt maskinen underveis. Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Har vurdert å kjøpe brukt pc, men er fremdeles litt usikker på hva jeg bør kjøpe. Med tanke på at vi skal reise hele tiden så bør pc`en tåle såpass at f.eks skjermen ikke sprekker. Er det ikke noen pcer som er bygget med karbon chassie eller noe sånt som skal tåle mye mer? Endret 7. januar 2006 av M-WaWe Lenke til kommentar
adis Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Asus er det eneste merke som har rene karbon laptoper, (W1 carbon edition og M6- serien (carbon aloy)), sammen med IBM så har Asus M serien og W serien noko av det mest solide du kan kjøpe. Men disse koster nok ein god del. Med Asus så får du 2 års world wide garanti, i teorien så skal du kunne lever den til hvilket som helst verksted i verden for å få den fikset. (korleis det fungerer i praksis er eg ikkje sikker på) Vist speling ikkje er viktig og du vil ha ein maskin som er stabil, solid med lang bat. kap. så hadde eg sett på Apple sine powerbook og Ibook. Ibook kan kanskje virke plastisk men har magnesium ramme og er svært rubust og solid. Samt at disse blir erstatta med Intel baserte snart så du kan gjere ekstremt godt kjøp til gode priser. Hold deg langt unna dell, hp, pb, wb, og alt av barebone er som regel mykje for pengene når det gjelder specs men dårlig byggekvalitet. Vist du vil ha ein pc som tåler "alt" så google etter toughbook. edit: post nr 100 woho Endret 7. januar 2006 av adis Lenke til kommentar
ttt Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Kanskje ThinkPad Z60m kan vere aktuell. Etter å ha lest raskt over testen som hw.no hadde av den, virker den ikkje så verst. Det einaste problemet er at den er litt tung. For å sitere slutten av konklusjonen: Om man ønsker en solid maskin med god batterikapasitet, sikkerhet, tilkoblingsmuligheter, ytelse og de nevnte nytteprogrammene, men likevel ikke blir avskrekket av bredformatskjermen eller vekten, vil Z60m være et godt alternativ. Du kan lese heile testen her: http://www.hardware.no/tester/baerbar_pc/t...ad_z60m/20957/1 Lykke til med valg av maskin, og god tur. Lenke til kommentar
fose Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Panasonic Toughbook har små og lette maskiner som er bygd for å tåle mye. Men de blir vel dyre. http://www.digi.no/php/art.php?id=107433 http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...9301D209BF69602 Etter det jeg kjenner til er dette den eneste bærbare PCen i Norge som er bygd for mishandling. Klarer dere å ta noenlunde vare på maskinen kan LG LW20 være aktuell. Denne oppfyller kriteriene bortsett fra kravet til harddisk som på denne ikke er større enn 60 GB. En ekstern harddisk vil både være ett tilskudd og en sikkerhet. http://www.psdata.no/ps.asp?it=113455&mlevel=090300 http://www.siba.no/ Ville kjøpt den på PSdata med Pentium M prosessor i stedet for på Siba med Celeron. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Ellers må eg anbefale dere å teste maskinen litt før dere reiser(de fleste feil dukker opp ganske kjapt), og dere bør få dere en supportavtale som gjelder verden rundt... tross alt, det er der dere skal Lenke til kommentar
M_Mickey Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 IBM har garanti som gjelder worldvide, uten at det hjelper dere stort på en avsidesliggende sydhavsøy. Du har rett i at billigmerkene er både billigere og"billigere" Derav følger at du vil ha en dyrere maskin. Her er vel den ultimate maskinen: http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=2663&p=15 Eller den enda mindre x60 som lover over 11 timer på det største batteriet. Dog uten intern cd-dvd brenner. http://www.pc.ibm.com/ww/thinkpad/x-t.html...home_primary_us Det beste er nok å finne en pent brukt IBM og kjøpe et par extra batterier. En ipod video er fin å ha i tillegg, 60 gb hd, fin liten skjerm, kan lades med et lite solcellepanel, relativt solid, masse extrautsyr som kortleser ol. Hva med en sponsor? Mulig det er håpløst, men det burde da være verdt en liten rabatt å få f.eks et banner på reisebloggen eller noe lignende. lykke til Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 En ipod video er fin å ha i tillegg, 60 gb hd, fin liten skjerm, kan lades med et lite solcellepanel, relativt solid, masse extrautsyr som kortleser ol. Hva med en sponsor? Mulig det er håpløst, men det burde da være verdt en liten rabatt å få f.eks et banner på reisebloggen eller noe lignende. lykke til 5408230[/snapback] Finnes det solcellepanel til ipod? Det viste jeg ikke men er jammen aktuelt hvis det finnes. Sponsor ja, det hadde gjort seg og regner med at veldig mange kommer til å følge turen vår. Har kjøpt domene også som jeg skal lage webside til slik at alle som er intereserte og uintreserte kan følge med på. Men om noen er interesert er jo en annen ting da. Men finnes det noen der som vil være med å sponse litt mot god reklame så for all del, ta kontakt! Er det noen her som har blitt sponset og kan fortelle meg hvordan jeg kan eller bør gå fram for å bli sponset? Når det gjelder laptop så trenger jeg jo noe som er stabilt og som tåler litt, men vil under ingen omstendigheter bruke en liten formue på den. Og den linken du viste til tror jeg personlig blir litt for dyr. Hvis det viser seg at jeg må/bør kjøpe brukt så er ikke det noe stort problem, men foretrekker helst å få en helt ny. Da har jeg litt flere valgmuligheter enn å kjøpe brukt, med tanke på harddisk osv. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 tja, du kan jo prøve å sende fint formulerte søknader til diverse produsenter/butikker og forklare at du skal på verden rundt reise i ett år, og at du gjerne ville brukt nettopp deres produkter e.t.c.. gjerne forklare litt rundt hvordan du skal ordne publisitet, reisejournal på nettet, med bilder o.s.v... Selv ville jeg satset på en IBM...tåler en støyt, worldwide garanti, og små og lette er de...eneste minuset er at de koster så mye. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Og ikke minst, dersom du for eksempel blir sponset av IBM, kan de også tilby en skreddersydd løsning Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 Og ikke minst, dersom du for eksempel blir sponset av IBM, kan de også tilby en skreddersydd løsning 5414355[/snapback] Klarer vel ikke helt å se for meg at "STORE" IBM skal sponse lille meg. En liten filletur rundt jorden, er jo mange som gjør det....liksom, skjønner? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Det er utrolig hva de vil sponse Og uansett i hvilken grad du blir sponset, vil også de større selskapene sette pris på å bli tatt med på råd i utstyrsplanleggingen. De kan da bla garantere seg at du har utstyr som passer sammen, og at du har utstyr som tåler og gjør jobben slik de skal. Og det høres bedre ut med "Teknisk løsning under reisen har blitt sponset av IBM Norge" en "Bærbar IBM delvis sponset av [firma]". Og har du en stor sponsor, kommer flere etter. Lenke til kommentar
adis Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Når det gjelder laptop så trenger jeg jo noe som er stabilt og som tåler litt, men vil under ingen omstendigheter bruke en liten formue på den. Og den linken du viste til tror jeg personlig blir litt for dyr. 5414300[/snapback] Eg syns ikkje valget ditt er så vanskelig, du trenger ein stabil og rubust maskin til minst mulig penger; Apple Ibook 12" med stud. rab for du den for litt over 7000,- Med på kjøpet for du også verdensdekkende garanti, 5-6tima ut av eit batteri, eit stabilt arbeidsverktøy, Magnesium ramme som både tåler ein støyt samt fjerner flex. Og ikkje minst vist du finner solcellelader til ipoden så finner du den til ibooken også! Ellers vist du absolutt ska gå får ein pc, så gå for ein Asus istedt for ein IBM, du får minst lika bra byggekvalitet til ein langt meir overkommelig pris. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg har en HP nc4200 som jeg er ekstremt fornøyd med hardwaremessig. Mistet den ut av sekken uten noen andre skader enn litt riper i lokket. Pass bare på å bli kvitt alitris recovery agent. Mulig at den kan brukes til noe fornuftig, men meg har den bare skaffet trøbbel. M Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Skriv reisebrev og sett inn Google Ads! En kar på jobben her som har det, han drar inn noen hundre dollars u måneden.. Om dere markedsfører turen litt og skriver endel så kan dere sikkert dra inn godt med penger. IBM sine "business" maskiner er forøvrig anbefalt. En kompis av meg som jobber med service på de skryter masse av de dyreste modellene. De billige er akkurat like dårlige som alle andre billig merker.. Hva er/blir url til reisebrev forresten? Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 Det er utrolig hva de vil sponse Og uansett i hvilken grad du blir sponset, vil også de større selskapene sette pris på å bli tatt med på råd i utstyrsplanleggingen. De kan da bla garantere seg at du har utstyr som passer sammen, og at du har utstyr som tåler og gjør jobben slik de skal. Og det høres bedre ut med "Teknisk løsning under reisen har blitt sponset av IBM Norge" en "Bærbar IBM delvis sponset av [firma]". Og har du en stor sponsor, kommer flere etter. 5414401[/snapback] Høres ikke dumt ihvertfall slik du skriver, men det er bare det å få "napp" hos en av de store leverandørene som f.eks IBM Får sette meg ned og se om jeg klarer å mekke til en webside før jeg begynner å sende litt emailer, selv om jeg ikke tror noen gidder å være med å sponse noe. Men det er ihvertfall ett forsøk verdt. Always look on the bright side of life! Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 IBM sine "business" maskiner er forøvrig anbefalt. En kompis av meg som jobber med service på de skryter masse av de dyreste modellene. Hva er/blir url til reisebrev forresten? 5414581[/snapback] Helt enig, IBM er kvalitet tvers gjennom! Men desverre så koster kvalitet litt og i dette tilfellet så tror jeg at lommeboken min vil få ett lettere hjerteinfarkt hvis jeg hadde kjøpt en bra IBM. Angående url så har jeg tenkt og tenkt men liksom ikke helt funnet det rette. Slik det ser ut nå så blir det www.zulu.no Grunnen til at det falt på det domene navnet er at zulu er i det internasjonale alfabetet. z = Zulu ..........tok du den? Eller har noen her ett godt forslag? Har alltids råd til ett domene til hvis det kommer noe bedre forslag! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå