Gå til innhold

År 2006 under Jens Stoltenberg og co


Anbefalte innlegg

Jo stat og kommuner har solgt sitt arvesølv som skulle sikre dem inntekter i all fremtid og i dag må dem kjøpe disse tjenestene tilbake for blodpris istedenfor å ha inntekt av dette  :no:

5344905[/snapback]

Det skyldes også i stor grad inkompetanse i kommunestyrene. Så vidt jeg vet stemte hvertfall både AP og SP for å selge ut deler av mitt lokale energiverk, noe som slettes ikke gavner hverken e-verket eller innbyggerne i kommunen med en såpass dårlig avtale de har skaffet. (selger 49%, men sitter selv med mindretall i styret o.O )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo stat og kommuner har solgt sitt arvesølv som skulle sikre dem inntekter i all fremtid og i dag må dem kjøpe disse tjenestene tilbake for blodpris istedenfor å ha inntekt av dette  :no:

5344905[/snapback]

Det skyldes også i stor grad inkompetanse i kommunestyrene. Så vidt jeg vet stemte hvertfall både AP og SP for å selge ut deler av mitt lokale energiverk, noe som slettes ikke gavner hverken e-verket eller innbyggerne i kommunen med en såpass dårlig avtale de har skaffet. (selger 49%, men sitter selv med mindretall i styret o.O )

5354370[/snapback]

 

 

Riktig og her har alle partier skyld uansett hvordan en ser det.

Problemet i Norge er at når noe blir "in" som feks privatisering eller forbud, så går politikerne helt av skaftrt og mister fullstendig kontrollen . :no:

Lenke til kommentar
Riktig og her har alle partier skyld uansett hvordan en ser det.

5356345[/snapback]

Jeg vil nå si at de som stemmer for en avgjørelse har "skylda".. vil ikke du? Har litt vondt for å se hvordan SV har skylda for at man selger ut store deler av en bedrift dersom de selv har protestert/stemt mot det, sånn for eksempel.

 

norma_saw: skaff deg et kjøleskap :)

Lenke til kommentar
Se på feks telenor og kraftindustrien i Norge som i stor grad er privatisert, hva skjer ??

Jo stat og kommuner har solgt sitt arvesølv som skulle sikre dem inntekter i all fremtid og i dag må dem kjøpe disse tjenestene tilbake for blodpris istedenfor å ha inntekt av dette  :no:

5344905[/snapback]

Når det gjelder teleprodukter så har vi fått mange konkurrenter på banen, noe som driver både utviklngen fremover og prisene nedover. :thumbup:

 

Kraftindustrien er jeg mer tvilsom til er privatisert på riktig måte.Det er ikke alt som egner seg til privatisering, og det må også skje på en korrekt måte.

 

At man selger ut "sikker inntekt" er ikke nødvendigvis galt. Det kan være andre måter å investere pengene som er både riktigere og mer lønnsomme på sikt. Drift av en resurs er ikke annet enn en investering på lik linje med enhver annen investering. Problemstillingen er dermed hvilken investering det på sikt er lønnsomt å sette pengene i.

 

Dessuten er ikke kommunene alltid særlig dyktige til å forvalte resursene. Noe som jo i og for seg er et arguemtn for å sylte resursene ned i noe med høy sikkerhet. Men det bringer en også over på den prinsipielle spørsmålet om kommuner bør drive næringsvirksomhet i det hele tatt. Man trekker jo inn skattepenger fra private bedrifter for å i neste omgang bruke disse på å konkurrere med de samme bedriftene.

 

Og da er vi tilbake på Telenor, som innen tele i Norge er den klart dominerende aktøren. Nettopp fordi den er bygd opp på skattebetalernes penger og var tidligere i en eksklusiv monopolsituasjon.

Lenke til kommentar
Kraftindustrien er jeg mer tvilsom til er privatisert på riktig måte.Det er ikke alt som egner seg til privatisering, og det må også skje på en korrekt måte.

5371516[/snapback]

Exactly. Hvorfor i all verden måtte en absolutt privatisere denne sektoren? En finner da knapt noe mer standardisert vare, strøm er strøm. At konkurransen der ikke har vist seg grusomt effektiv mot monopoltendenser er også et poeng, selv om de alle forutsetningene i økonomenes

Lenke til kommentar
Men vi skal la dem slippe til der det er lønsomt og så skal staten tvinges til å ta det som er ulønnsomt  :cry:

 

Fæle, fæle greier. Man bør slippe til private aktører på de alle tjenester, over hele landet. Jeg ser faktisk ikke noe argument mot dette fra din kant. Det er forståelig at det høres herlig ut at vi tvinger dem til å drive ulønnsomt, men da forsvinner hele meningen med private tjenester og reell valgfrihet.

 

Ser du ikke dobbeltmoralen din her, først skriker du opp fordi de private ikke slippes mere til i de lønnsomme områdene, så mener du at staten skal ta seg av det som er ulønnsomt og som ikke det var nok så kritiserer du dem for at det ikke er lønnsomt nok  :nei:
Det kan faktisk være lønnsomt for folk flest at private får drive virksomhet der de kan høste profitt, mens staten tar seg av "resten". Som sagt, dersom man tvinger private til å drive ulønnsomt kan dette medføre at de totalt sett går på underskudd, og legger ned. Dermed blir mange stående uten et tilbud de selv ønsker.

 

Faktisk, jeg tviler på at det vil være mange steder der private ikke kan høste profitt. Hvis vi også kutter bostedssubsidieringen så vil det bli færre problematiske småsteder med to innbyggere. I tillegg trenger jo ikke alle skoler ligge rett ved der folk bor.

 

Det hadde vært veldig spennende om vi forsøkte å selge/privatisere/gi bort alle sykehusene her i landet, og samtidig opprettholdt et sikkerhetsnett for å sikre en minstestandard, dvs. at en bruker trygdepenger på private tjenester og forsikringsordninger. En måte dette kan gjøres på er å omgjøre dem til aksjeselskaper og dele dem ut til dem som bor i nærheten av dem.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Nei jeg har heller ikke sagt det er galt å tjene penger
Dette vil jo bare bidra til at de som i dag tener grovt med penger tjener enda mere

 

"To get rich is glorious"

 

...men da bør man jobbe for dem og selv betale skatt etter inntekt.
Jeg kjenner ikke til mange som ikke jobber for sine penger i dag. Enkelte arvinger har vi kanskje, men mitt inntrykk er at disse jobber for å øke sin formue fremfor å kun bruke av den av ren latskap. Å si at en bør betale skatt for å kunne tjene penger er det samme som å si at enhver er forpliktet til noe ovenfor staten eller "fellesskapet" for den saks skyld. Det vil jeg ikke si at vi er i noen særlig grad.

 

Og 28% skatt er mye??
Det var klumsete av meg å skrive av investorer betaler kun 28% skatt i dag. Det gjør de ikke, de betaler først 28% bedriftsskatt, deretter 48% utbytteskatt. Jeg foreslår å kutte ut hele utbytteskatten. Bedriftsskatten syntes jeg kan begrenses til et lavere nivå f.eks 15%.

 

For meg virker det som om du kun er opptatt av at staten skal ta til seg mest mulig penger, uten å tenke på hvilke konsekvenser dette har for samfunnet på lang sikt.

 

 

 

Personelig kan jeg velge mellom å ta ut utbytte der firmaet betaler 28% eller jeg kan ta ut lonn som jeg må betaler ca 40% skatt på, men da får firmaet fradrag for lønnutgiftene.
Så fint for deg.

 

 

Jeg velger det siste. Nei ikke fordi jeg er idealistisk eller noe såndt, men om jeg betaler min skatt selv bidrar jeg til fellesskapet og har såpasss igjen at jeg klarer meg og firmaet har et større overskudd til magrere tider.

Desverre er det alt for få som tenker slik, da de fleste i dag kun er opptatt av hvor mye de kan grafse til seg i egen pung uten omtanke på verken firma eller andre menesker  :ermm:

Det er vel strengt tatt staten som gjør dette i størst grag, med loven i hånd. Forskjellen er at det da er andres penger det er snakk om. Dette går også utover firma og andre mennesker.
Lenke til kommentar
Den forrige regjeringen fikk mer positiv omtale?! Har vi glemt en viss forsvarsminister alt?

 

Djupedal har driti på draget, rett og slett. Han fortjener å bli kritisert, og dømt nord og ned. Det samme gjelder store deler av regjeringen og regjeringspartiene ellers også.

5322167[/snapback]

 

joda djupedal har nok gjordt sine brølere han det skal vi være enige om :)

 

Den forrige regjeringen fikk mer positiv omtale?! Har vi glemt en viss forsvarsminister alt?

 

Nei,men så klarte hun vel å rasere samtlige forsvarsbudsjett og drite seg ut nesten ved enhver anledning da, hun var jo rene skrekkeksemplet :D

Lenke til kommentar
Da har Djupedal og den forrige forsvarsministeren noe felles.

5401072[/snapback]

 

Det kan du si,men vil si devold hadde enda mindre kontroll,tror ikke hun i det hele tatt hadde peiling og er overrasket at hun fikk sitte i stillingen.

Så får vi se om Djupedal retter seg etter hvert .

Lenke til kommentar

Nå er jeg overhodet ingen fan av Devold (ikke mange i forsvaret som er det :whistle: ), men når det kommer til underskuddene så er det vanskelig for henne å ha kontroll med illojale og udugelige ledere i Hæren og FLO(sivile delen av forsvaret) som drev med talljuks og gav feile signaler oppover i systemet.

 

Men hun skaffet nå ihvertfall Jåtta en viktig Nato base, en veldig god prestasjon. Men det var vel stort sett det hun klarte å oppnå, har seg selv å takke når hun ikke rensket vekk det som eksisterte rundt seg av dårlig forsvarsledelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...